DOI QR코드

DOI QR Code

Estimating the Consumer's Value of Creating Shared Value Strategy of Company Considering Biodiversity

생물다양성을 고려한 기업 공유가치창출전략의 소비자가치 측정

  • Park, Sujeong (Department of Agricultural Economics and Rural Development, Seoul National University) ;
  • Min, Sun Hyung (Department of Agricultural Economics and Rural Development, Seoul National University) ;
  • Im, Jeongbin (Department of Agricultural Economics and Rural Development, Seoul National University) ;
  • Kim, Hong Sok (Department of Agricultural Economics and Rural Development, Seoul National University)
  • 박수정 (서울대학교 농경제사회학부 지역정보전공) ;
  • 민선형 (서울대학교 농경제사회학부 농경제학과) ;
  • 임정빈 (서울대학교 농경제사회학부 농경제학과) ;
  • 김홍석 (서울대학교 농경제사회학부 지역정보전공)
  • Received : 2015.02.25
  • Accepted : 2015.06.11
  • Published : 2015.06.30

Abstract

Nagoya Protocol came into effect October of 2014. For Korean companies to follow Nagoya Protocol with ease, this research conducts the survey to figure out consumers' additional willingness to pay for bio-diversity. The hypothesis that the bio-diversity label will make an impact on willingness to pay through emotional value, conditional value, and epistemic value is based on consumption value theory. The survey is conducted for two product categories; first one is utilitarian product (milk) and the other one is hedonic product (cosmetics). The analysis result shows the bio-diversity label on both product categories incur additional willingness to pay. Especially, expectation on effectiveness of bio-diversity label increases the additional willingness to pay on biodiversity label. This implies for easy following on Nagoya Protocol, the education and promotion of bio-diversity is need to increase consumers' additional willingness to pay, which can be the attraction for companies to obey the Nagoya Protocol.

본 논문은 한국 기업들이 나고야 협정을 준수하게 하고 생물다양성을 고려한 경영을 하도록 유도하고자 생물다양성 표시제품에 대한 가상가치법을 사용하여 생물다양성에 대한 소비자 가치를 추정하였다. 본 논문의 연구 가설은 생물다양성 표시제의 사용가치와 존재가치가 소비자 가치의 감정 가치, 조건 가치, 그리고 지식 가치를 통해 소비자의 지불의사액에 긍정적인 영향을 미친다는 것이다. 분석대상 제품은 우유(실용재)와 화장품(선호재)이다. 분석 결과, 생물다양성표시가 있을 경우, 우유는 35.7% 화장품은 6.3%의 추가금액을 지불할 의사가 있는 것으로 분석되었다. 특히, 생물다양성 표시제를 실시한 기업에 대한 영향도를 높게 평가한 사람일수록, 생물다양성 표시에 대한 이해도가 높을수록 추가 지불의사액이 높아짐을 알 수 있었다. 이는 기업이 생물다양성을 고려한 공유가치전략을 실시할 경우, 소비자는 기업의 상품에 더 큰 지불을 할 의향이 있으며 이는 기업이 나고야 협정을 준수하게 하는 유인이 될 수 있음을 암시한다. 또한 생물다양성을 고려한 기업경영이 자리 잡기 위해서는 국가차원에서의 제도에 대한 지속적인 교육과 홍보도 필요함을 시사한다.

Keywords

References

  1. 고광국, "나고야의정서가 전통지식보호에 미치는 영향과 그 대응책," 과학기술법연구, 제19권, 제1호, 2013, pp.305-345.
  2. 권오상, 환경경제학, 박영사, 1999.
  3. 권오상, 환경경제학, 박영사, 2007.
  4. 김자경, 김정현, "공익연계 마케팅이 소비자 반응에 미치는 효과," 광고학연구, 제12권, 제3호, 2001, pp.31-52.
  5. 대한화장품산업연구원.화장품 이용행태 설문조사 결과 보고서, 2013.
  6. 류태규 외, 전통지식 및 유전자원에 대한 지재권적 보호와 국내 산업에 미치는 영향 분석 및 대응전략 연구, 특허청, 2007.
  7. 박나랑 .손상희, "소비자의 사회적기업상품 구매지속의도에 미치는 영향요인 연구", 소비문화연구, 제16권, 2013, pp.143-169.
  8. 박효현 .정강옥, "유통업체 브랜드명 제시성이 제품유형에 따라 제품평가에 미치는 영향," 유통연구, 제19권, 제1호, 2014, pp.65-99.
  9. 배정환 외, "동물복지형 축산물에 대한 소비자 가치평가,"한국농업정책학회, 제52권, 제1호, 2011, pp.49-70.
  10. 연세대 환경공해연구소, 환경재에 대한 편익추정 지침서, 환경부, 2014.
  11. 이종환, 조사방법론 및 SPSS통계분석, 공동체, 2012.
  12. ABS산업지원센터, ABS case study: 생물다양성, 화장품산업의 새로운 도전과 기회, 2013.
  13. Baron, R.M.and D.A.Kenny, "The moderatormediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations," Journal of personality and social psychology, Vol.51(6), 1986, pp.1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  14. Cameron, T.A.and J.Quggin, "Estimation Using Contigent Valuation Data from a Dischotomous Choice with Follow-up Questionnaire," Journal of Environmental Economics and Management, Vol.27, 1994, pp.218-244. https://doi.org/10.1006/jeem.1994.1035
  15. Carson, R.T.and R.C.Mitchell, "Using surveys to value public goods: The contingent valuation method.Resources for the Future," Washington DC, Routledge, 1989.
  16. Chau, C.K., M.S.Tse, and K.Y.Chung, "A choice experiment to estimate the effect of green experience on preferences and willingness-to-pay for green building attributes," Building and Environment, Vol.45(11), 2010, pp.2553-2561. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2010.05.017
  17. Frazier, P.A., A.P.Tix, and K.E.Barron, "Testing moderator and mediator effects in counseling psychology research," Journal of counseling psychology, Vol.51(1), 2004, pp.115-134. https://doi.org/10.1037/0022-0167.51.1.115
  18. Hanemann, W.M., "Welfare Evaluations in Contingent Valuation Experiment with Discrete Responses," American Journal of Agricultural Economics, Vol.66, 1984, pp. 332-341. https://doi.org/10.2307/1240800
  19. Hanemann, W.M., J.Loomos, and B.Kannonen, "Statistical Efficiency of Double- Bounded Dichotomous Choice Contingent Valuation," American Journal of Agricultural Economics, Vol.73, 1991, pp.1255-1263. https://doi.org/10.2307/1242453
  20. Holmbeck, G.N., "Toward terminological, conceptual, and statistical clarity in the study of mediators and moderators: examples from the child-clinical and pediatric psychology literatures," Journal of consulting and clinical psychology, Vol.65(4), 1997, pp.599-610. https://doi.org/10.1037/0022-006X.65.4.599
  21. James, L.R.and J.M.Brett, "Mediators, moderators, and tests for mediation," Journal of Applied Psychology, Vol.69(2), 1984, pp.307-321. https://doi.org/10.1037/0021-9010.69.2.307
  22. Kim, G.S., G.Y.Lee, and K.Park, "A cross-national investigation on how ethical consumers build loyalty toward fair trade brands," Journal of Business Ethics, Vol. 96(4), 2010, pp.589-611. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0486-1
  23. Lin, P.C.and Y.H.Huang, "The influence factors on choice behavior regarding green products based on the theory of consumption values," Journal of Cleaner Production, Vol.22(1), 2012, pp.11-18. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.10.002
  24. Lopez-Feldman, A., "Introduction to contingent valuation using Stata," Munich Personal RePEc Archive, paper no.41018, 2012.
  25. Ratchford, B.T., "New insights about the FCB grid," Journal of advertising research, Vol.27(4), 1987, pp.24-38.
  26. Sheth, J.N., I.N.Bruce, and L.G.Barbara, "Why we buy what we buy: a theory of consumption values," Journal of business research, Vol.22(2), 1991, pp.159-170. https://doi.org/10.1016/0148-2963(91)90050-8
  27. Steinhart, Y., O.Ayalon, and H.Puterman, "The effect of an environmental claim on consumers' perceptions about luxury and utilitarian products," Journal of Cleaner Production, Vol.53, 2013, pp.277-286. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.04.024
  28. Union for ethical trade, 2014 Biodiversity Barometer, 2014.