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대학태권도대회의 지각된 가치와 브랜드태도, 행동의도의 관계

The Relationships between Values, Brand Attitude and Intended Action in University Tae-Kwon-Do Competition

  • 투고 : 2016.07.26
  • 심사 : 2016.09.26
  • 발행 : 2016.11.28

초록

본 연구는 대학태권도대회의 지각된 가치 중 사회적, 감정적, 기능적 가치와 브랜드태도 및 행동의도와의 관계를 규명함으로써 대학 경쟁력 제고를 위한 실질적인 전략방안의 시사점을 제공하고자 의도되었다. 이를 위해 2015년 부산지역 대학태권도대회 참가 학생의 학부모 314명에 대해 설문지를 통한 조사연구를 수행하였다. 수집된 자료를 기초로 SPSS Ver. 22를 이용한 기술통계분석과 AMOS 23을 이용한 확인적 요인분석과 구조방정식모형분석을 실시하였다. 주요 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 대학태권도대회의 지각된 가치 중 사회적, 감정적 가치는 브랜드태도에 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 기능적 가치는 브랜드태도에 유의한 관련성을 보이지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 대학태권도대회의 지각된 가치 중 사회적, 감정적, 기능적 가치는 행동의도에 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 대학태권도대회의 브랜드태도는 행동의도에 통계적으로 유의한 관련성을 보이는 것으로 분석되었다.

The purpose of this research was conducted to provide an implication on the practical strategy method to enhance the awareness of University competitiveness. This research examined the various relations among emotional, social, functional values along with Brand attitude and intentioned action of University Tae-Kwon-Do Competition. Samples were 314 attendees of student and parents at the 2015 University Tae-Kwon-Do competition in Busan area. Collected data was first analysed by exploratory factor analysis then proposed conceptual framework was tested via confirmatory factor analysis and structural equation modelling. The results were as follows: First, emotional and social values of University Tae-Kwon-Do competition had a significant effect on the Brand attitude, however, functional value showed no effect on intended action. Second, emotional, social, functional values of University Tae-Kwon-Do Competition had a significant effect on the intended action. Third, Brand attitude of University Tae-Kwon-Do Competition showed statistical relativeness with intended action.

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