DOI QR코드

DOI QR Code

The Mediating Effect of Pedagogical Content Knowledge of Science Teaching on the Relations Among Child Care Teachers' Burnout, Science Teaching Anxiety, and Science Teaching Efficacy

보육교사의 소진, 과학교수불안 및 과학교수효능감 간의 관계에서 과학교과교육학지식의 매개효과

  • 백영숙 (광주여자대학교 유아교육과) ;
  • 김동례 (전라남도육아종합지원센터)
  • Received : 2016.10.15
  • Accepted : 2016.12.14
  • Published : 2016.12.31

Abstract

The purpose of this study was to analyze the mediating effect of pedagogical content knowledge of science teaching on the relations among child care teachers' burnout, science teaching anxiety, and science teaching efficacy. For this study, questionnaires were distributed to 355 teachers working at child care centers in Jollanam-do. The analysis of data was conducted with SPSS WIN 18.0. The results of this study were as follows. First, child care teachers' burnout lowered their science teaching efficacy, and child care teachers' pedagogical content knowledge, as a mediating variable, reduced the negative effect of child care teachers' burnout on their science teaching efficacy. Second, child care teachers' science teaching anxiety lowered their science teaching efficacy, and child care teachers' pedagogical content knowledge, as a mediating variable, reduced the negative effect of child care teachers' science teaching anxiety as an independent variable on their science teaching efficacy. These findings imply there is a need to boost pedagogical content knowledge during in-service teacher education programs.

Keywords

References

  1. 강병재, 백영숙 (2013). 어린이집 교사의 심리적 소진과 교사-영유아 상호작용과의 관계에서 교수 창의성과 교수 효능감의 매개효과. 어린이미디어연구, 12(1), 145-168.
  2. 강문숙 (2014). 유아교사의 과학교수 상태 불안 및 특성 불안 연구. 사고개발, 10(1), 127-144.
  3. 곽향림 (2002). 구성주의 관점에서 본 유아의 개념 변화를 위한 과학교수방법. 유아교육학논집, 6(2), 87-109.
  4. 김다영, 황은희, 이경옥 (2012). 유아교사의 과학 교과교육학지식과 과학교수 태도에 있어서 과학교수 불안의 매개효과 연구. 유아교육연구, 32(6), 287-305.
  5. 김동례, 백영숙 (2015). 어린이집 교사의 과학교수지식 및 과학교수효능감과 교사-영유아 상호작용과의 관계에 미치는 교수창의성의 매개효과. 어린이문학교육연구, 16(2), 337-399.
  6. 김민정, 김지현 (2015). 어린이집 영아반 및 유아반 교사의 과학교수효능감에 영향을 미치는 변인 연구. 한국보육지원학회지, 11(6), 97-114. https://doi.org/10.14698/JKCCE.2015.11.097
  7. 김영옥, 이규림, 조흥자, 차금안 (2012). 유아교사의 과학적 지식수준에 따른 과학활동 불안, 태도 및 교수효능감에 대한 연구. 열린유아교육연구, 17(1), 99-115.
  8. 김은설, 유혜미, 엄지원 (2012). 5세 누리과정 운영현황 및 개선방안(연구보고 2012-29). 서울: 육아정책연구소.
  9. 김정란 (2013). 혼합연령 5세 누리과정 운영실태: 경기지역 혼합연령 학급을 중심으로. 덕성여자대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 김헤라 (2013). 과학에 대한 태도 및 과학교육지식이 유아교사의 과학교수효능감에 미치는 영향. 유아교육연구, 33(2), 281-296.
  11. 김현진 (2007). 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구 개발. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 김희태, 백영숙 (2009). 유아교사의 창의성과 교수 효능감. 유아교육학논집, 13(3), 51-67.
  13. 권나연, 이희영 (2012). 유치원교사의 직무환경의 위험요소와 소진과의 관계에서 효능감의 역할. 미래유아교육학회지, 19(3), 199-218.
  14. 남기원 (2013). 유치원 만 3세 학급에서 이루어지는 과학교육 현황 및 어려움에 대한 교사 인식. 유아교육학논집, 17(2), 349-378.
  15. 박선미 (2013). 유아교사의 정서조절능력, 유아-교사 관계, 소진감 간의 관계. 아동교육, 22(1), 21-32.
  16. 배미양 (2000). 유치원 교사들의 과학에 대한 불안, 태도, 교수 효능감: 충청남도를 중심으로. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 손수연, 이기숙 (2013). 5세 누리과정에 대한 교사의 인식과 실행수준. 열린유아교육연구, 33(4), 119-144.
  18. 손원경, 이미애 (2015). 유아교육기관 원장의 직무몰입 및 소진이 자기효능감에 미치는 영향. 교사교육연구, 54(4), 598-608.
  19. 신은수, 김현진 (2010). 유아교사의 과학교수효능감 수준에 따른 과학 교과교육학지식. 육아지원연구, 5(2), 5-24.
  20. 안선희, 김지은 (2007). 영아 및 유아 보육교사의 개인적 특성, 근무여건, 사회적 지지가 소진에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 12(5), 147-164.
  21. 안영혜, 정선영, 홍순옥 (2012). 보육교사의 표준보육과정 영역별 하위내용에 대한 인식과 실행간의 차이. 아동교육, 21(2), 161-180.
  22. 양연숙 (2006). 장애전담 보육시설 보육교사의 교사효능감 및 소진에 관한 연구. 한국영유아보육학, 47, 175-195.
  23. 이나영, 국지윤, 김영옥 (2014). 보육교사의 심리적 소진과 교사-영유아 상호작용의 관계에서 정서노동의 매개효과. 한국영유아보육학, 89, 341-359.
  24. 이미화, 최윤경, 이정원, 도남희, 권미경, 박진아 등 (2015). 2015년 전국보육실태조사 - 어린이집 조사 보고(연구보고 11-1352000-000962-12). 서울: 육아정책연구소.
  25. 이병임 (2014). 유아교사의 교사효능감과 정서노동이 소진에 미치는 영향. 한국보육학회지, 14(3), 129-152.
  26. 이재천 (1992). 중등학교 학생들의 과학 불안도 측정도구 개발 및 과학 불안 경향성 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  27. 이정욱, 박진이 (2013). 어린이집의 3-5세 연령별 누리과정 운영 실태: 서울 지역을 중심으로. 유아교육연구, 33(6), 339-365.
  28. 이향미 (2002). 공립유치원 교사의 과학교수효능감과 과학교수 방법에 관한 연구. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문.
  29. 조민아, 이정화, 송소원, 장석진 (2010). 교사의 발달 단계에 따른 교사 효능감, 적응 유연성, 심리적 소진의 차이. 교원연구, 26(1), 93-111.
  30. 조부경, 서소영 (2001). 유치원 교사의 과학교수효능감에 따른 과학 교수 실제 및 유아의 과학행동. 유아교육연구, 21(4), 5-28.
  31. 조부경, 고영미 (2004). 유치원 교사의 과학교수불안에 영향을 주는 교사 내, 외적 요인. 한국과학교육학회지, 24(2), 367-376.
  32. 조형숙, 김선월, 김지혜, 김민정, 김남연 (2014). 유아과학교육. 서울: 학지사.
  33. 조형숙, 노승희 (2016). 만 3-5세 담당 연령별 유아교사의 과학교육 실태 및 개선을 위한 요구. 한국교육문제연구소, 34(2), 181-205.
  34. 조형숙, 양수영 (2014). 유아교사의 과학교과교육학지식과 인지조절능력, 과학교수효능감, 과학불안의 관계. 열린유아교육연구, 19(4), 221-242.
  35. 조형숙, 유은영 (2011). 과학교수효능감이 높은 유아교사가 인식하는 좋은 과학수업의 의미. 유아교육연구, 31(2), 333-359.
  36. 지성애, 김치곤 (2011). 유아과학교육에 대한 유치원 교사의 인식과 실태 분석. 유아교육학논집, 15(4), 45-75.
  37. 최선영, 노석구 (2008). 초등과학 수업 컨설팅에 대한 교사들의 인식조사. 초등과학교육, 27(1), 23-30.
  38. 최승숙 (2011). 교사 소진과 효능감이 교사와 영유아간의 상호작용에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  39. Bandura, A. (1997). Self efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35, 28-32.
  40. Bhattacharyya, S., Volk, T., & Lumpe, A. (2009). The influence of an extensive inquiry-based field experience on pre-service elementary student teachers' science teaching beliefs. Journal of Science Teacher Education, 20(3), 199-218. https://doi.org/10.1007/s10972-009-9129-8
  41. Betoret, F. D. (2006). Stressors, self-efficacy, coping resources, and burnout among secondary school teachers in Spain. Education Psychology, 26(4), 519-539. https://doi.org/10.1080/01443410500342492
  42. Bursal, M. (2012). Changes in American preservice elementary teachers' efficacy beliefs and anxieties during a science methods course. Science Education International, 23(1), 40-55.
  43. Cantrell, P., Young, S., & Moore, A. (2003). Factors affecting science teaching efficacy of preservice elementary teachers. Journal of Science Teacher Education, 14(3), 177-192. https://doi.org/10.1023/A:1025974417256
  44. Downing, J. E., & Filer, J. D. (1999). Science process skills and attitudes of preservice elementary teachers. Journal of Elementary Science Education, 11(2), 57-64. https://doi.org/10.1007/BF03173838
  45. Enochs, L. G., & Riggs, I. M. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: A preservice elementary scale. School Science and Mathematics, 90(8), 694-706. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb12048.x
  46. Friedman, I. A. (2000). Burnout in teachers: Shattered dreams of impeccable professional performance. JCLP/In Session: Psychotherapy in Practice, 56(5), 595-606.
  47. Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582. https://doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  48. Gunning, A. M., & Mensah, F. M. (2011). Preservice elementary teachers' development of self-efficacy and confidence to teach science: A case study. Journal of Science Teacher Education, 22(2), 171-185. https://doi.org/10.1007/s10972-010-9198-8
  49. Marshall, J. C., Horton, R., Igo, B. L., & Switzer, D. M. (2009). K-12 science and mathematics teachers' beliefs about and use of inquiry in the classroom. International Journal of Science and Mathematics Education, 7(3), 575-596. https://doi.org/10.1007/s10763-007-9122-7
  50. Maslach, C., & Jackson, S. E. (1986). Maslach burnout inventory manual. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  51. Palmer, D. H. (2001). Factors contributing to attitude exchange amongst preservice elementary teachers. Science Education, 86(1), 122-138. https://doi.org/10.1002/sce.10007
  52. Palmer, D. H. (2006). Sources of self-efficacy in a science methods course for primary teacher education students. Research in Science Education, 36(4), 337-353. https://doi.org/10.1007/s11165-005-9007-0
  53. Plourde, L. A. (2002). The influence of student teaching on preservice elementary teachers' science self-efficacy and outcome expectancy beliefs. Journal of Instructional Psychology, 29(4), 245-253.
  54. Smolleck, L. D., Zembal-Saul, C., & Yoder, E. P. (2006). The development and validation of an instrument to measure preservice teachers' self-efficacy in regard to the teaching of science as inquiry. Journal of Science Teacher Education, 17(2), 137-163. https://doi.org/10.1007/s10972-006-9015-6
  55. Riggs, I. M. (1991, April). Gender differences in elementary science teacher self-efficacy. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association. Chicago: IL.
  56. Spielberger, C. D. (1970). Manual for the state-trait anxiety inventory. Palo alto, CA: Consulting Psychologist Press.
  57. Weisberg, J., & Sagie, A. (1999). Teacher's physical, mental, and emotional burnout: Impact on intention to quit. The Journal of Psychology, 133(3), 333-340. https://doi.org/10.1080/00223989909599746
  58. Westerback, M. E. (1982). Studies on attitude toward teaching science and anxiety about teaching science in preservice elementary teachers. Journal of Research in Science Teaching, 19(7), 603-616. https://doi.org/10.1002/tea.3660190710
  59. Westerback, M. E. (1984). Studies on anxiety about teaching science in preservice elementary teachers. Journal of Research in Science Teaching, 21(9), 937-950. https://doi.org/10.1002/tea.3660210908
  60. Westerback, M. E., & Long, M. J. (1990). Science knowledge and the reduction of anxiety about teaching earth science in exemplary teachers as measured by the science teaching state-trait anxiety inventory. School Science and Mathematics, 90(5), 361-374. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1990.tb17225.x
  61. Wilson, S. M. (2013). Professional development for science teachers. Science, 340, 310-313. https://doi.org/10.1126/science.1230725