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The Effects of the Pre-Operation Provision of Information on the Anxiety and Uncertainty of Mothers with a Pre-school Child of Tonsillectomy and their Satisfaction with Post-operation Nursing

수술 전 정보제공이 학령전기 편도선절제술 환아 어머니의 불안, 불확실성 및 수술 후 간호만족도에 미치는 효과

  • Received : 2015.07.09
  • Accepted : 2015.10.01
  • Published : 2016.01.28

Abstract

This study is a nonequivalent control group pre- and post-test design research whose purpose was to determine what effects the pre-operation provision of information has on the anxiety and uncertainty of mothers with a pre-school child of tonsillectomy and nursing satisfaction after the operation. Data were collected from mothers whose child underwent tonsillectomy at S general hospital. For the collection, those mothers were divided into the experimental and control groups, respectively consisting of 19 and 20 members. The experimental group was provided general education about the operation. In addition, they individually received information about the procedure that the researcher and an assistant provided on one-to-one basis for about 20 minutes, in which brochures containing the information were used. While, the control group was provided only general education as mentioned above. For data analysis, this study conducted ${\chi}^2$-test, Fisher's exact test and Mann-Whitney U-test. The pre-operation provision of information was found having brought significant differences between the control and experimental groups in their anxiety(U=104.5, p=.015) and uncertainty(U=83.5, p=.002) as well as their satisfaction after the operation(U=109.5, p=.022). The findings of this study strongly suggest that information provision before the operation is positively effective in reducing the anxiety and uncertainty of mothers with a tonsillectomy child and increasing their nursing satisfaction after the operation. These effects need to be more verified through repetitive and subsequent researches and by using many other methods of information provision.

본 연구는 수술 전 정보제공이 학령전기 편도선절제술 환아 어머니의 불안, 불확실성 및 수술 후 간호만족도에 미치는 효과를 파악하기 위한 비동등성 대조군 전후 실험연구이다. 자료수집은 S종합병원에서 편도절제술을 받은 학령전기 환아의 어머니로 실험군 19명, 대조군 20명을 대상으로 하였다. 실험군에게는 수술에 따른 통상적 교육과 함께 소책자를 이용하여 연구자와 연구 보조원이 직접 간호사실에서 1:1 개별로 평균 20분 정도 정보제공을 하였으며 대조군에게는 통상적 교육만 실시하였다. 자료분석은 빈도와 백분율, ${\chi}^2$-test, Fisher's exact test, Mann-Whitney U-test를 이용하였다. 수술 전 정보제공은 대조군과 실험군의 불안(U=104.5, p=.015), 불확실성(U=83.5, p=.002)에 유의한 차이를 보였으며, 수술 후 간호 만족도(U=109.5, p=.022)에도 유의하였다. 본 연구결과를 통하여 수술 전 정보제공은 학령전기 편도선절제술 환아 어머니의 불안, 불확실성 및 수술 후 간호만족도에 긍정적 효과가 있는 것으로 나타났으며, 추후 반복연구와 다양한 교육방법을 통한 정보제공의 효과검증이 필요할 것이다.

Keywords

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