DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of English Grammar Teaching in Korean Context: A Meta-analysis

메타분석을 통한 영어 교과에서의 문법 교육의 효과 분석

  • 이제영 (세한대학교 영어교육과)
  • Received : 2015.11.13
  • Accepted : 2015.12.18
  • Published : 2016.01.28

Abstract

This study aims to investigate the overall effects of teaching grammar in the Korean EFL classroom. A meta-analysis of 67 research findings in 30 articles was conducted to synthesize the results of these studies by calculating the mean effect sizes. This study reviewed and analyzed the previous studies in terms of subjects, treatment period, and types of grammar teaching. The results showed that teaching grammar in the classroom had beneficial effects on learners in general (d=.907). It was found to be more effective for middle school and university students than for elementary and high school students (Q=37.065, df=3, p=.000). There was no statistically significant difference in terms of treatment period and types of grammar teaching. Pedagogical implications and suggestions for Korean EFL learners are also discussed.

본 연구는 EFL 상황인 한국 영어 교실 수업에서의 문법 교육의 효과를 통합적으로 살펴보는 목적을 갖고 있다. 이를 위해 총 30개 논문에 수록된 67개의 개별 연구 결과를 토대로 메타분석을 실시하였고, 이를 통해 평균효과크기를 산출하였다. 또한 조절변인별 문법 교육의 효과를 비교해 보기 위해 각 연구를 연구대상, 처치 기간, 문법 교육의 종류를 기준으로 분류하여 분석하였다. 그 결과 문법 교육 연구 전체의 평균 효과크기는 .907로 매우 높은 효과를 지니고 있는 것으로 나타났다. 또한 연구대상별 비교에서 중학생과 대학생 대상의 문법교육 효과가 초등학생과 고등학생 대상으로 한 경우보다 통계적으로 유의한 수준에서 높은 효과를 지니고 있는 것으로 나타났다 (Q=37.065, df=3, p=.000). 반면 처치기간과 문법 교육의 유형을 기준으로 비교해 봤을 때는 효과의 차이는 나타나지 않았다.

Keywords

References

  1. 이상기, "한국 영어교과교육의 발전 방안으로서의 연구 종합," 영어교과교육, 제9권, 제3호, pp.163-179, 2010.
  2. 오성삼, 선행연구 결과의 통합과 재분석을 위한 메타분석의 이론과 실제, 건국대학교 출판부, 2002.
  3. J. M. Norris and L. Ortega, "Effectiveness of L2 Instruction: A Research Synthesis and Qualitative Meta-analysis," Language Learning, Vol.50, No.3, pp.417-528, 2000. https://doi.org/10.1111/0023-8333.00136
  4. J. M. Norris and L. Ortega, Synthesizing Research on Language Learning and Teaching, John Benjamins, 2006.
  5. N. Spada and Y. Tomita, "Interactions between Type of Instruction and Type of Language Feature: A Meta-analysis," Language Learning, Vol.60, No.2, pp.263-308, 2006. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2010.00562.x
  6. 이제영, "코퍼스 기반 국내 CALL 연구의 동향: 메타분석을 통한 효과 분석," Multimedia-Assisted Language Learning, 제15권, 제3호, pp.83-111, 2012.
  7. S. D. Krashen, Second Language Acquisition and Second Language Learning, Pergamon, 1982.
  8. H. D. Brown, Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy (2nd ed.), Longman, 2001.
  9. R. Ellis, "Second Language Acquisition and the Structural Syllabus," TESOL Quarterly, Vol.27, No.1, pp.93-113, 1993.
  10. I. Kim, "Should We or Should We Not Teach the Grammar: The Role of Grammar Instruction in the ESL/EFL Classroom," Foreign Languages Education, Vol.7, No.2, pp.297-317, 2000.
  11. C. Doughty and J. Williams, Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition, Cambridge University Press, 1998.
  12. R. Ellis, "Teaching and Research: Options in Grammar Teaching," TESOL Quarterly, Vol.32, No.1, pp.39-60, 1998. https://doi.org/10.2307/3587901
  13. R. Cowan, The Teacher's Grammar of English, Cambridge University Press, 2008.
  14. S. Lee, "A Synthesis of Research on the Effects of Typographical Visual Input Enhancement," English Teaching, Vol.61, No.3, pp.169-187, 2006.
  15. 김정렬, "영어과 한국인 교사와 원어민 영어 보조교사 협력 수업의 효과 메타 분석," 영어교과교육, 제10권, 제3호, pp.91-113, 2011.
  16. 권태환, 김정렬, "초등학교에서 주지교과와 기능교과 내용통합 영어교육의 효과비교 메타분석," 학습자중심교과교육연구, 제12권, 제2호, pp.29-49, 2012.
  17. G. Leandro, Meta-analysis in Medical Research: The Handbook for the Understanding and Practice of Meta-analysis, Blackwell, 2005.
  18. J. H. Littell, J. Corcoran, and V. Pillai, Systematic Reviews and Meta-analysis, Oxford University Press, 2008.
  19. J. Cohen, Statistical Power for the Behavioral Sciences (2nd ed.), Academic Press, 1988.
  20. B. Kim, "The Role of Focus on Form in the EFL Classroom Setting: Looking in Recast and CR Tasks," English Teaching, Vol.57, No.4, pp.267-296, 2012.
  21. D. Kang, "Focus on Form Instruction in Terms of L2 Learners' Perspective," English Language Teaching, Vol.15, No.1, pp.55-85, 2003.
  22. H. Lee, "Communicative Output as a Mode of Focus on Form," English Teaching, Vol.57, No.3, pp.171-192, 2002.
  23. H. Park, "The Effects of Explicit Focus on Form on L2 Learning," English Language & Literature Teaching, Vol.8, No.1, 39-53, 2002.
  24. H. Nam, "Implementing Lexical Approach to Teaching English Grammar to Korean L2 Learners," Modern Studies in English Language & Literature, Vol.57, No.3, 329-347, 2013.
  25. J. Ha, "The Effect of Textual Enhancement for Developing English Determiners: The Role of Meta-awareness," Studies on English Language & Literature, Vol.47, No.4, pp.309-333.
  26. N. Kang, "Effects of Form-focused Instructions on the Learning of English Verb Complementation by Korean EFL Learners," English Teaching, Vol.64, No.1, pp.3-25.
  27. S. Jin, "Implementation of Smartphone-based Blended Learning in an EFL Undergraduate Grammar Course," Multimedia-Assisted Language Learning, Vol.17, No.4, pp.11-37, 2014.
  28. Y. Cho, "Effects of Different Types of Focus-on-form Instruction and Learner Readiness on the Learning of Perfective Modals," Foreign Languages Education, Vol.18, No.2, pp.1-27, 2011.
  29. 강동호, "영어수동태학습에서 형태초점과 컴퓨터 매개학습의 장.단기 수준별 효과와 정의적 요인," Foreign Languages Education, 제12권, 제3호, pp.219-244, 2005.
  30. 강민휘, 박매란, "대학교양영어에서 출력중심 활동 도구로서 학습일지를 활용한 문법학습," 영어어문교육, 제19권, 제4호, pp.141-168, 2013.
  31. 김부자, "영어 읽기능력 향상을 위한 제안: 형태에 초점을 맞춘 교수를 통한 구문지도," 영어영문학 연구, 제47권, 제1호, pp.99-120, 2005.
  32. 김부자, "핵 후행언어 학습자의 영어 관계절 구문 습득에 대한 연구," 영어영문학 연구, 제48권, 제3호, pp.21-56, 2006.
  33. 김유정, 윤현숙, "고등학교 학습자의 영어능숙도 및 인지양식에 따른 코퍼스 활용 영어 문법 수업의 효과," 영어영문학 연구, 제53권, 제1호, pp.137-158, 2011.
  34. 김혜경, "형태초점 의사소통 교수학습 모형을 적용한 대학 토익 문법 수업의 효과," 현대영어영문학, 제57권, 제1호, pp.75-96, 2013.
  35. 류란, 황선유, "명시적 영어문법 지도가 문법성 판단시험과 학습전략에 미치는 효과," Modern English Education, 제10권, 제3호, pp.174-193, 2009.
  36. 박정주, 이희경, "중학교 영어 문법 수업에서 Dictogloss의 효과에 관한 연구," Foreign Languages Education, 제16권, 제1호, pp.147-171, 2007.
  37. 박혜숙, "문법의식향상을 통한 영어관사 습득," 영어교육, 제56권, 제2호, pp.383-402, 2001.
  38. 송윤희, 박매란, "영어 시제 학습에서 형태초점 교수법의 효과," 영어어문교육, 제18권, 제4호, pp.361-384, 2012.
  39. 송희심, "명시적 설명 및 참여적 학습 활동을 활용한 대학 영문법 수업의 효과에 관한 연구," Foreign Languages Education, 제18권, 제3호, pp.133-156, 2011.
  40. 오희정, "그룹 활동을 통한 문법 수업의 효과," 영어교육연구, 제25권, 제4호, pp.187-204, 2013.
  41. 유영아, 이자원, "문법교육에서의 맥락의식상승의 효율성: 영화를 중심으로," 영어교육연구, 제18권, 제1호, pp.117-139, 2006.
  42. 육서연, 이충현, "중학생을 위한 웹 기반 영문법 프로그램의 효율적인 활용," Multimedia-Assisted Language Learning, 제11권, 제1호, pp.155-177, 2008.
  43. 조윤경, "형태 초점 의사소통 교수법에서 교수모형과 학습자의 학습준비도가 목표문법학습에 미치는 영향," Foreign Languages Education, 제17 권, 제3호, pp.227-250, 2010.
  44. 조윤경, 제선미, "입력강화, 주제 친숙도, 학습자의 사전지식 수준이 목표문법학습 및 지문 이해도에 미치는 영향," Studies in English Education, 제18권, 제1호, pp.129-159, 2013.
  45. 채영신, 윤은자, "영어동화노래수업이 장.단기 기억과 문법습득 및 정의적 영역에 미치는 효과," Primary English Education, 제19권, 제2호, pp.241-270, 2013.
  46. 최윤정, 김신혜, "딕토글로스 활동이 초등학생의 부정문 학습에 미치는 영향," 영어교과교육, 제11권, 제2호, pp.241-270, 2012.
  47. 최지연, 홍선호, "딕토글로스(dictogloss)를 통한 초등 6학년 학습자의 의문문 습득 양상," Primary English Education, 제17권, 제2호, pp.107-126, 2011.
  48. 홍선이, 오선영, "한국 고등학생들을 대상으로 한 코퍼스 기반 어휘 및 문법 학습의 효과," 영어교육연구, 제20권, 제1호, 261-283, 2008.
  49. 황종배, "멀티미디어 학습 환경과 형태초점 교수법의 상호작용 연구," Multimedia-Assisted Language Learning, 제10권, 제3호, pp.237-255, 2007.
  50. H. Sohn and J. Yun, "The Overall Effects of Technology Use on English Language Learning in Korea: A Meta-analysis," Korean Journal of Applied Linguistics, Vol.27, No.4, pp.215-233, 2011.