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Moving Brand Identity in Cyber World

Cyber World의 Moving Brand Identity에 관한 연구

  • Whang, Chris Inkyong (Department of Digital Media Design, College of Design & Art, Hongik University)
  • Received : 2015.09.29
  • Accepted : 2015.11.03
  • Published : 2016.01.31

Abstract

The cyber world is organically alive. It continues to evolve as humans interact with it. Real life and virtual reality are directly or indirectly connected through technology at the network terminal. Branding, in the cyber world, is created by BI(Brand Identity), using designed symbols and logotype developed with digital technology. The objective of this study is to improve the brand value of enterprises and organizations through the use of moving images to adapt to the mobile environment in this rapidly changing cyber world. First, the basic concepts of brand identity, structure, and integrated brand identity were studied. Next, case studies of overseas enterprise branding such Swisscom, HP, BBC were analyzed examining their design concepts and implementation of integrated moving brands. Finally, moving brand identity is explored, for value enhancement, in my projects in ACM SIG CHI 2015, HCI Korea 2014, Aegis Ship 'Yulgok YiYi.' with a discussion of design planning and results. This treatise will contribute to the improvement of brand strategy and design in this country.

Cyber world는 유기적으로 살아 있어, 계속 진화하며, 인간과 상호 소통하면서, 컴퓨팅과 네트워크의 단말을 통하여 가상과 현실의 인간 생활에 직간접적으로 연결된다. Cyber world에서 brand는 심벌과 로고타입 등 디자인으로 표현되는 BI(Brand Identity)를 통해서 창조되며, 디지털 기술의 발전에 맞춰서 발전해 오고 있다. 본 논문은 기업과 조직의 브랜드 가치를 향상시키고, 빠른 속도로 확산되는 cyber world의 mobile 환경에 적응하는 동영상을 개발하여 나타내고자 한다. Brand identity의 개념, brand identity의 구조, 통합적 brand identity 연구를 시작으로, 해외 Swisscom, HP, BBC 사례에서 적용한 brand identity의 개념과 구현을 연구하였다. 그리고, 가치 향상을 위한 moving brand identity를 위해 본인 작품인 ACM SIG CHI 2015, HCI Korea 2014, Aegis Ship 'Yulgok YiYi'의 설계 내용과 개발한 결과물을 통해 moving brand identity에 적용하여 개발하였다. 본 논문은 cyber world에서 moving brand identity를 연구하여 기업가치의 향상과, 우리나라의 브랜딩 향상 전략에 기여 할 것이다.

Keywords

References

  1. Chris Inkyong Whang, "A Case Study of Fluid Identity in the Context of Branding," Journal of Korean Society of Media and Arts, vol 11, no. 3, 2013.
  2. Seon-Jeong Han, "A Study on Motion Branding for an Integrated Media," Mater's Thesis. Hongik University, Seoul, Korea 2007.
  3. David A. Aaker, Building Strong Brands, Business Books, Seoul, Korea, 2007.
  4. Marty Neumeier, Brand Gap - How to Bridge the Distance between Business Strategy, Sigongsa Inc., Seoul, Korea, 2003.