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Dynamic Analysis of Wheel-Rail High Speed Train Propelled by Superconducting Linear Synchronous Motor

초전도 선형동기전동기 추진 휠-레일 고속열차의 동특성 분석

  • Lee, Jin-Ho (High-speed Railroad Systems Research Center Korea Railroad Research Institute) ;
  • Lee, Chang-Young (High-speed Railroad Systems Research Center Korea Railroad Research Institute) ;
  • Jo, Jeong-Min (High-speed Railroad Systems Research Center Korea Railroad Research Institute) ;
  • Han, Young-Jae (High-speed Railroad Systems Research Center Korea Railroad Research Institute)
  • 이진호 (한국철도기술연구원 고속철도연구본부) ;
  • 이창영 (한국철도기술연구원 고속철도연구본부) ;
  • 조정민 (한국철도기술연구원 고속철도연구본부) ;
  • 한영재 (한국철도기술연구원 고속철도연구본부)
  • Received : 2015.09.16
  • Accepted : 2016.01.05
  • Published : 2016.01.31

Abstract

This study examined the running dynamic characteristics of a hybrid type wheel-rail high speed train, in which the propulsion method of maglev is applied. A wheel-rail high speed train propelled by a superconducting linear synchronous motor (SC-LSM) is expected to be superior to a maglev train regarding economical and interoperable aspects, still having powerful thrust force as maglev. In this paper, regarding the two methods of applying the SC-LSM to an existing wheel-rail train, to investigate the influences of SC-LSM propulsion on the dynamic characteristics of wheel-rail high speed train, the dynamic model of train including interaction between the rotor and stator of SC-LSM is established. Through the simulation using the model, the influence of the interaction between the rotor and stator of SC-LSM on stability, ride comfort and the effect of guideway irregularity are investigated.

본 논문에서는 기존 휠-레일 고속열차에 자기부상열차의 추진방법을 적용한 하이브리드 방식의 고속열차의 주행 동특성에 대해서 연구하였다. 초전도 선형동기전동기를 추진 동력으로 하는 휠-레일 방식의 고속열차는 강력한 추진력을 지니면서도 자기부상열차에 비해 기존 선로와의 호환성 및 경제성 측면에서 유리할 것으로 예상된다. 본 논문에서는 초전도 선형동기전동기를 기존의 휠-레일 고속철도에 적용하는 두 가지 방안에 대해서, 초전도 선형동기전동기 추진이 휠-레일 고속열차의 동특성에 미치는 영향을 살펴보기 위하여 초전도 선형동기전동기의 회전자와 고정자의 상호 작용을 검토하고 이를 포함한 차량의 동특성 모델을 구축하였다. 구축된 모델을 이용한 시뮬레이션을 통해 초전도 선형동기전동기의 회전자와 고정자의 상호 작용이 주행 중 고속 안정성, 승차감 및 가이드웨이 불규칙도에 미는 영향을 분석하였다.

Keywords

References

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