DOI QR코드

DOI QR Code

Reinforcement of Collapsed Railway Subgrade and Line Capacity Increase Using Short Reinforcement with Rigid Wall

짧은 보강재와 일체형 강성벽체를 활용한 철도 붕괴노반 보강 및 선로용량 증대 기술

  • 김대상 (한국철도기술연구원 광역도시교통연구본부)
  • Received : 2016.08.11
  • Accepted : 2016.11.10
  • Published : 2016.11.30

Abstract

This study evaluated the long-term performance of RSR (Reinforced Subgrade for Railways) technology which increases the railway line capacity without the need for additional land. Its characteristics include the use of a short reinforcement with rigid wall, which make it possible to apply it in confined spaces. The 7m high and 40m long testbed employed to evaluate the long-term performance was designed and constructed near Jupo station on the Chang-hang line. This line, located close to a local bus route, had collapsed at the subgrade following heavy rainfall. The performance of the new type of subgrade was verified with long term measurements over a 2 year period including the surface and ground settlement, horizontal displacement of the wall, tensile strain of the reinforcement, and settlement of the rail top on the side track. Based on the results of the measurements made until now, we concluded that it had sufficient safety and serviceability for use as a railway subgrade. It is expected that RSR technology could be frequently used at sites which lack the necessary construction materials for an embankment and are located close to functional railway lines and boundaries, in order to settle civil complaints.

본 논문에서는 추가 용지 없이 철도노선의 선로 용량을 증대시킬 수 있는 RSR(철도보강노반)의 장기성능을 평가하고 자 한다. 철도보강노반은 짧은 보강재를 강성벽체와 일체화하는 특징을 갖고 있어 협소한 공간에서의 적용이 가능하다. RSR의 장기성능을 평가하기 위한 시험시공은 높이 7m, 연장 40m의 규모로 장항선 주포역에서 실시되었다. 동 구간은 집중 호우로 인하여 노반이 붕괴된 구간으로 버스가 운행하는 도로가 인접한 구간이다. 시공 후 2년에 걸친 장기간의 계측을 통하여 새로운 형식의 철도보강노반에 대한 성능을 검증하였다. 성능평가를 위한 장기계측은 지표 및 원 지반 침하, 벽체 수평변위, 보강재 인장 변형률, 인접선로 레일의 연동침하에 대하여 실시하였다. 계측에 대한 분석결과 현 시점까지 철도노반으로서의 안전성 및 사용성은 충분히 확보 되고 있는 것으로 평가되었다. RSR기술은 쌓기재 부족현장 과 안전도 확보가 중요한 운행선 인접현장, 용지 경계 민원 발생구간 등을 중심으로 그 활용성이 높아질 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. Tatsuoka, F., Tateyama M., Uchimura T. and Koseki J. "Geosynthetic-reinforced soil retaining walls as important permanent structures(1996-1997 Mercer Lecture)," Geosynthetics International, vol. 4, no. 2 pp. 81-136, 1997. DOI: http://dx.doi.org/10.1680/gein.4.0090
  2. Associations of RRR, RRR-B design and construction manual, pp. 23, 2001.
  3. D. S. Kim, S. H. Hwang, U. J. Kim, Y. K. park, S. Y. Park, "Evaluation of Design Characteristics in the Reinforced Railroad Subgrade Through The Sensitivity Analysis," Jounal of the Korean Geosynthetics Society, vol. 12, no. 3, pp. 15-22, 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.12814/jkgss.2013.12.3.015
  4. D. S. Kim, "Stability Evaluation of Reinforced Subgrade with Short Geogrid for Railroad During Construction," Journal of the Korean Geosynthetics Society, vol. 13, no. 4, pp. 11-20, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.12814/jkgss.2014.13.2.011
  5. Korea Railway Network Authority, Railway design standard for roadbed, 2011.