DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on 3D Printed Tactile mathematics textbook for Visually Impaired Students

시각장애청소년을 위한 3D 프린팅 촉각수학교재 모델 개발 연구 - 함수 지도와 관련하여 -

  • Lee, Sang-Gu (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University) ;
  • Park, Kyung-Eun (Department of Mathematics Education, Sungkyunkwan University) ;
  • Ham, Yoon-Mee (Department of Mathematics, Kyonggi University)
  • Received : 2016.02.23
  • Accepted : 2016.06.23
  • Published : 2016.11.30

Abstract

Recently an extensive study of the mathematicians who have overcome the visually impaired and contribute to the academic in math was published. In the case of Korea, we can find there are mathematicians who have overcome physical disabilities such as cerebral palsy and polio. However there is no example of blind person who majored mathematics to become a mathematic's teacher or professor and have entered any mathematics related professions. This let us to study the reasons that caused difficulties to visually impaired students majoring in mathematics. We also suggest ways that may help blind students to have access to mathematics intuitively. In this study, we propose a tactile mathematics textbooks and teaching manuals utilizing 3D printing which the visually impaired students can touch and feel. We can supply such materials to visually impaired youth, special education teachers and parents in Korea. As a result, visually impaired students will be able to access mathematics easily and can build their confidence in mathematics. We hope that some blind students with mathematical talent do not hesitate to major mathematics and choose career in mathematical professions.

시각장애를 극복하고 주어진 환경에서 찾을 수 있는 장점을 활용하여 학문적인 중요한 기여를 해온 수학자들의 사례에 대한 연구 결과가 최근에 소개되었다. 이 연구를 통해 한국에서 소아마비나 뇌성마비 등의 신체적 장애를 극복하고 수학자로 성장한 예는 확인할 수 있었으나 시각장애인이 수학을 전공하여 수학 교사나 교수 또는 수학과 관련된 전문직에 진출한 경우가 전무하다는 것을 확인할 수 있다. 따라서 연구자는 선진국과 달리 한국에서 시각장애인 학생들이 수학을 전공하여 전문직에 진출할 수 없었던 이유에 대하여 생각해 보고, 이런 상황을 극복하기 위하여 시각장애청소년들이 좀 더 직관적으로 수학에 접근할 수 있는 방안을 연구한다. 그리고 본 연구에서는 시각장애인 학생들이 수학을 만지고 느끼면서 수학에 대한 관심과 실제 학습 내용의 직관적 이해를 돕는 하나의 도구로 3D 프린팅을 활용한 촉각수학교재와 교사용지도서 개발(제작 보급)을 위한 모델을 제안 한다. 이는 시각장애청소년 특수교사 부모의 교재활용을 수학교육 측면에서 지원함으로써 시각장애청소년의 수학에 대한 학습력을 신장시키고, 수학에 대한 자신감을 향상시키며, 수학을 이미지화하여 상상하는 수학교육 환경을 도모 할 것으로 본다. 특히 수학적 재능을 갖는 시각장애청소년들이 앞으로 수학을 전공하여 수학 관련 전문직으로 진출하는 모델을 만드는데 도움이 될 것으로 여겨진다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부 (2009). 2009년 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정, 교육과학기술부 고시 제2011-361호.
  2. The Ministry of Education, Science and Technology(2009), Commentary about the 2009 Revised Mathematics Curriculum.
  3. 김동일․손지영․이재호․고혜정․정소라․백서연 (2013). 시각장애 학생을 위한 효과적인 수학 중재에 관한 연구 : 문헌분석과 수학교사 면담을 중심으로, <시각장애연구>, 29(2), 173-196.
  4. Kim, D. I., Son, J. Y., Lee, J. H., Koh, H. J., Jeong, S. R. & Baek, S. Y. (2013). Research on effective mathematics interventions for students with visual impairments, The Korean Journal of Visual Impairment, 29(2), 173-196.
  5. 김성희 외 10명 (2014). 2014년 장애인 실태조사, 278-280.
  6. Kim, S. H. et al. (2014). 2014 Survey on disability, 278-280.
  7. 김한규․이해균 (2009). 3개국간 수학 점자의 비교-분석을 통한 체계 연구(한국, 일본, 미국을 중심으로), <시각장애연구>, 25(4), 01-19.
  8. Kim, H. G. & Lee, H. G. (2009). The study of systems in the braille code of mathematics through the comparative-analysis among three countries - focused on Korea, Japan and USA(Nemeth Code), The Korean Journal of Visual Impairment, 25(4), 1-19.
  9. 류현․이해균 (2013). 시각장애학교 중등학생의 수학적 성향 분석, <시각장애연구>, 29(3), 89-103.
  10. Ru, H. & Lee, H. G. (2013). An analysis on mathematical disposition of secondary course students attending schools for the blind", The Korean Journal of Visual Impairment, 29(2), 87-103.
  11. 박경은․이상구 (2015). 신체적-정신적 장애를 극복하고 학문적 기여를 한 수학자들과 특수수학교육 환경, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 29(3), 331-342.
  12. Park, K. E. & Lee, S. G. (2015). Mathematicians who overcomes their disabilities, Communications of Mathematical Education, 29(3), 331-342. https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.3.331
  13. 이상구․이재윤․박경은․이재화․안승철 (2015). 수학과 예술을 3D 프린팅으로 연결하는 융합인재교육, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 29(1), 35-49
  14. Lee, S. G., Lee, J. Y., Park, K. E., Lee, J. H. & Ahn, S. C. (2015). Mathematics, Art and 3D-Printing in STEAM Education, Communications of Mathematical Education, 29(1), 35-49. https://doi.org/10.7468/jksmee.2015.29.1.35
  15. 이정아 (2015). 시각장애 뛰어넘은 수학자들. http://www.dongascience.com/news/view/6466.
  16. Lee, J. A (2015). Mathematicians surpassed visually impaired.
  17. 이지연․박순희 (2013). 입체도형 과제해결과정에서 나타나는 맹학생들의 수학적 표현과 오류 분석, <시각장애연구>, 29(3), 103-129.
  18. Lee, J. Y. & Park, S. H. (2013). An analysis on mathematical representations and errors of students with blindness in problem solving process of solid figures, The Korean Journal of Visual Impairment, 29(3), 103-129.
  19. 정유미 (2006). 시각장애특수학교의 수학교육 실태에 관한 조사 연구-중등교육 중심으로. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.
  20. Jung. Y. M (2006). A Study on the Circumstance of Mathematics Education in Special Schools for the Visually Iimpaired: On secondary education. Master's degree, Keimyung University.
  21. Alesandrini, K. L.(1982), Imagery-eliciting strategies and meaningful learning, Journal of mental Imagery, 6, 125-140.
  22. Jackson, A.(2002). The World of Blind Mathematicians. Retrieved from http://www.ams.org/ notices/ 200210/comm-morin.pdf.
  23. Thompson, D. M. (2005). LaTeX2Tri : Physics and Mathematics for the Blind or Visually Impaired. Technology, 3-6. Retrieved from physics.harvard.edu/-mattoon/davidmthompson/latex2tri.pdf. Or Retrieved from http://www.viewplus.com/about/abstracts/06csungardner.html
  24. Vinner, S. (1991). The Role of Definitions in the Teaching and Learning of Mathematics, Volume 11 of the series Mathematics Education Library pp 65-81.