DOI QR코드

DOI QR Code

Digital Image based Real-time Sea Fog Removal Technique using GPU

GPU를 이용한 영상기반 고속 해무제거 기술

  • Received : 2016.07.20
  • Accepted : 2016.08.01
  • Published : 2016.12.31

Abstract

Seg fog removal is an important issue concerned by both computer vision and image processing. Sea fog or haze removal is widely used in lots of fields, such as automatic control system, CCTV, and image recognition. Color image dehazing techniques have been extensively studied, and expecially the dark channel prior(DCP) technique has been widely used. This paper propose a fast and efficient image prior - dark channel prior to remove seg-fog from a single digital image based on the GPU. We implement the basic parallel program and then optimize it to obtain performance acceleration with more than 250 times. While paralleling and the optimizing the algorithm, we improve some parts of the original serial program or basic parallel program according to the characteristics of several steps. The proposed GPU programming algorithm and implementation results may be used with advantages as pre-processing in many systems, such as safe navigation for ship, topographical survey, intelligent vehicles, etc.

해무 제거는 컴퓨터 비전과 영상처리 분야에서 상당히 중요하게 다루고 있는 분야이다. 해무 혹은 안개제거 기술은 자동 제어 시스템, CCTV, 영상인식 등과 같은 여러 분야에서 사용되고 있다. 이와 같이 컬러 영상의 해무 제거 기술이 다양하게 연구되고 있고 특히 Dark Channel Prior (DCP) 기술을 이용한 방법이 가장 활발하게 이용되고 있다. 본 논문에서는 DCP 알고리즘을 적용하여 해무를 빠르고 효율적으로 제거하는 기술을 소개한다. 이 기술은 GPU를 기반으로 구현한다. 병렬 프로그래밍과 최적화 과정을 거쳐 약 250배 정도의 연산속도를 빠르게 개선하였다. 이를 위해 기존의 프로그램 일부분을 몇 가지 과정을 거쳐 병렬화와 최적화 과정을 수행하였다. 제안한 GPU 프로그래밍 알고리즘과 구현결과는 선박의 안전항해, 지형조사, 지능형 자동차 등과 같은 분야에 적용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. National Metrics Framework. Maritime accident statistics [Internet]. Available: http://www.index.go.kr/potal/main/EachDtlPageDetail.do?id x_cd=1770#quick_02.
  2. S. Shwartz, E. Namer, and Y. Y. Schechner, "Blind haze separation," in Proceeding of the 2006 IEEE Computer Society Conference on Computer Vision and Pattern Recognition, pp. 1984-1991, 2006.
  3. S. G. Narasimhan, S. K. Nayar, "Contrast restoration of weather degraded images," IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence, vol. 9, no. 6, pp. 713-724, June 2003.
  4. J. Tarel and N. Hautiere, "Fast Visibility Restoration from a Single Color or Grey Level Image," in Proceeding of the IEEE 12th International Conference on Computer Vision, Kyoto, pp. 2201-2208, 2009.
  5. C. Tomasi, R. Manduchi, "Bilateral filtering for gray and color images," in Proceeding of the IEEE 6th International Conference on Computer Vision, Bombay, pp. 839-846, 1998.
  6. D. Chen, W. Chen, and W. Zheng, "CUDA-Zero: a framework for porting shared memory GPU applications to multi-GPUs," Science China Information Sciences, vol. 55, no. 3, pp. 663-676, Feb. 2012. https://doi.org/10.1007/s11432-011-4497-z
  7. K. Shirahata, H. Sato, and S. Matsuoka, "Out-of-core GPU memory management for Map Reduce- based large-scale graph processing," in Proceeding of the 2014 IEEE International Conference on Cluster Computing, Madrid, pp. 221-229, 2014.
  8. Y. Yang, P. Xiang, and H. Zhou, "A GPGPU compiler for memory optimization and parallelism management," in ACM SIGPLAN Notices, Toronto, vol. 45. no. 6, pp. 86-97, 2010.

Cited by

  1. 그래픽 프로세서를 이용한 병렬연산 기반 해무 제거 고속화 vol.21, pp.5, 2016, https://doi.org/10.12673/jant.2017.21.5.485