DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Development of Libraries' Information Literacy Program based on Integrated Tasks to Support the Free Semester System

자유학기제 지원을 위한 통합 주제 중심의 도서관 정보활용교육 프로그램 개발에 대한 연구

  • 이경화 (공주대학교 대학원 문헌정보교육학 전공) ;
  • 송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2016.11.14
  • Accepted : 2016.12.12
  • Published : 2016.12.30

Abstract

The purpose of this study is to suggest the developmental strategies of information literacy program based on the integrated topics to promote inquiry abilities of middle school students who take part in the free semester system. To that end, the content of the 2015 revised curriculum on a national level was analyzed to develop 6 inquiry themes that incorporate Korean, Social Studies, Music and Art. The instruction and learning guide were consisted of three stages of forming a background knowledge, researching and creating and evaluating the conclusion of the research. The detailed activities for research step were consisted of the four steps of recognition of the problem, information analysis and interpretation, compilation of information and evaluation for each activity. Among the themes "environment" and "appreciation" were applied to a public library and a middle school library as a trial. The trial application saw that students took an interest in programs that subject themes are link with various topics. They were also very satisfied with such programs.

본 연구의 목적은 자유학기제에 참여하는 중학생의 탐구학습능력을 길러주기 위하여 교과 간 연계성을 갖는 통합 주제 중심의 정보활용교육 프로그램 개발 방안을 제안하는 것이다. 이를 위하여 국가 수준의 2015 개정 교육과정의 내용 요소를 분석하여 중학교 1학년 국어, 사회, 미술, 음악 교과 간 관련성을 갖는 통합 주제 6개를 개발하였다. 통합 주제 지도를 위한 교수 학습지도안은 배경지식 형성하기, 탐구하기, 탐구결과 산출 및 평가하기와 같이 3단계로 구성하였다. 그리고 탐구하기의 세부 활동 과정은 문제인식하기, 정보분석 및 해석하기, 정보종합하기, 활동별 평가하기와 같이 4단계로 설정하였다. 본 연구에서는 <환경>과 <감상>을 공공도서관과 학교도서관에서 시범 적용하였다. 그 결과 프로그램에 참여한 학생들은 다양한 주제를 교과와 연계하여 구성한 프로그램에 흥미를 보였으며, 만족스럽다는 반응을 보였다.

Keywords

References

  1. 교육부. 2015a. "초.중등학교 교육과정 총론". 세종: 교육부. (Ministry of Education. 2015a. General Curriculum for Elementary and Secondary School. Sejong: Ministry of Education.)
  2. 교육부. 2015b. "국어과 교육과정". 세종: 교육부. (Ministry of Education. 2015b. Korean Curriculum. Sejong: Ministry of Education.)
  3. 교육부. 2015c. "사회과 교육과정". 세종: 교육부. (Ministry of Education. 2015c. Social Studies Curriculum. Sejong: Ministry of Education.)
  4. 교육부. 2015d. "미술과 교육과정". 세종: 교육부. (Ministry of Education. 2015d. Art Curriculum. Sejong: Ministry of Education.)
  5. 교육부. 2015e. "음악과 교육과정". 세종: 교육부. (Ministry of Education. 2015e. Music Curriculum. Sejong: Ministry of Education.)
  6. 교육인적자원부, 대구광역시교육청. 2010. "학교도서관에서 배우는 기쁨 아는 즐거움". 대구: 대구광역시교육청. (Ministry of Education & Human Resources and Daegu Metropolitan Office of Education. 2010. A pleasure to learn and Joy to know in the school library. Daegu: Daegu Metropolitan Office of Education.)
  7. 김달효. 2015. 사례 연구를 통해 본 자유학기제의 가능성과 한계. "교육문화연구", 21(5): 179-202. (Kim, Dal-Yyo. 2015. "A Study on the Possibility and Limit of Free Semester System." Journal of Education & Culture, 21(5): 179-202.)
  8. 김대현. 1993. 학교에서의 통합 교육과정 개발. "한국교육", 20: 89-104. (Kim, Dae-Hyeon. 1993. "A Study on the Development for the School-Based Integrated Curriculum. Journal of Korean Education, 20: 89-104.)
  9. 김두정. 2015. "자유학기제 중심의 교육과정 편성과 운영 실태 분석". 석사학위논문. 경북대학교 대학원. (Kim, Doo-Jeong. 2015. Analysis of Curriculum Making and Implementation on the base of Free Learning Semester System. M.A. thesis. Graduate School of Kyungpook National University.)
  10. 나장함. 2005. 통합 교육과정에 대한 관점: 간학문적 접근의 영재 및 범재 교육에 대한 시사점. "영재와영재교육", 4(1): 25-45. (Na, Jang-Ham. 2005. "A Perspective on Interdisciplinary Curriculum in Korea and its implications for gifted and ordinary students." The Journal of International Association for the Gifted and Talented, 4(1): 25-45.)
  11. 박명규, 한상완. 2005. 학교도서관 중심의 정보교육 교육과정 모형. "한국문헌정보학회지", 39(1): 167-194. (Park, Myung-Kyu and Sang-Wan Han. "A Curricular Model of Information Literary for School Libraries in Korea." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 39(1): 167-194.)
  12. 서우석, 정철영, 정지은. 2015. 자유학기제를 위한 교육공동체 연계 모델 개발. "실과교육연구", 21(4): 319-335. (Seo, Woo-Seok, Chyul-Young Jyung, and Jie-Un Jeong. 2015. "Developing Integrated Model of Educational Community for Free-Semester." The Society of Korean Practical Arts Education, 21(4): 319-335.)
  13. 서유정. 2016. "자유학기제와 도서관". 서울: 동작중학교. (Seo, Yoo-Jeong. 2016. Free Semester System and the Library. Seoul: Dongjak Middle School.)
  14. 세종특별자치시교육청, 공주대학교. 2015. "미래 세상을 창조하는 우리들: 초등학교 교사용 지도서". 세종: 세종특별자치시교육청. (Sejong City Office of Education and Kongju National University. 2015. WeCreating the Future: Teachers'Guidebook in the Elementary School. Sejong: Sejong City Office of Education.)
  15. 신재한. 2008. 주제단원 중심 통합학습과 통합 수행평가의 설계 방안 탐색. "교과교육학연구", 12(3): 769-787. (Shin, Jae-Han. 2008. "An Investigation into the Design of Theme Unit-Centric Integrated Learning and Integrated Performance Evaluation." Journal of Research in Curriculum & Instruction, 12(3): 769-787.)
  16. 신철균, 박민정. 2015. 자유학기제를 경험한 세 학교에 대한 사례연구. "한국교육행정학회", 33(1): 309-338. (Shin, Chol-Kyun and Min-Jeong Park. 2015. "The Case Study of Three Schools with Free-Semester Policy." The Journal of Educational Administration, 33(1): 309-338.)
  17. 신철균, 황은희, 김은영. 2015. 자유학기제 운영 실태 분석 연구. "아시아교육연구", 16(3): 27-55. (Shin, Chol-Kyun, Eun-Hui Hwang, and Eun-Young Kim. 2015. "An Analytical Study on the Operation and Actual State of the Free-Semester Program." Asia Journal of Education, 16(3): 27-55.)
  18. 송기호. 2014. "사서교사를 위한 통합정보활용교육론". 대구: 태일사. (Song, Gi-Ho. 2014. Integrated Information Literacy Education for Teacher Librarians. Daegu: Taeilsa.)
  19. 송기호, 김태수. 2008. 교과연계성 강화를 위한 학습 주제 중심의 통합 정보활용교육과정에 대한 연구. "한국정보관리학회지", 25(3): 41-64. (Song, Gi-Ho and Tae-Soo Kim. 2008. "A Study of the Thematically Integrated Information Literacy Curriculum for Strengthening its Relationship with Curricula." Journal of Korea Society for Information Management, 25(3): 41-64.)
  20. 송기호, 우주연, 이영환, 이필수, 채주희. 2008. "DLS 기반 통합 정보활용교육 프로그램 개발". 서울: 영신고등학교. (Song, Gi-Ho, Joo-Yeon Woo, Yeong-Hwan Lee, Phil-Soo Lee, and Joo-Hee Chae. 2008. Development of Information Literacy Instruction based on the DLS. Seoul: Youngshin High School.)
  21. 이병환, 임영희, 권민석. 2015. 교육공동체 의견 조사에 기초한 자유학기제의 안정적 정착 방안 탐색. "교육종합연구", 13(2): 103-126. (Lee, Byung-Hwan, Young-Hee Lim, and Min-Suk Kwon. 2015. "An Inquiry on the stably settling Methods for Free Semester System based on the Survey of Education Community." The Journal of Educational Research, 13(2): 103-126.)
  22. 한국도서관협회 학교도서관교육과정위원회. 2007. "도서관과 정보생활 교과 교육과정 기준". 서울: 한국도서관협회. (Text Book Editing Committee of Korean Library Association. 2007. Information Literacy Textbook for 4-6th grade in Elementary School. Seoul: Korean Library Association.)
  23. Carletti, Silvana, Suzanne Girard, and Kathlene Willing. 1991. The Library/Classroom connection. Ontario: Pembroke Publishers.
  24. IFLA. 2015. The IFLA School Library Guidelines. 2nd. edition [online]. [cited 2016.9.4]. .
  25. IFLA and UNESCO. 1994. Public Library Manifesto [online]. [cited 2016.4.1]. .
  26. Thomas, Nancy Pickering. 2004. Information Literacy and Information Skills Instruction. 2nd ed. Westport: Libraries Unlimited.

Cited by

  1. 자유학기제에 대한 도서관의 대응 방안 연구 vol.48, pp.4, 2017, https://doi.org/10.16981/kliss.48.201712.49
  2. 미국 학교도서관 기준 관련 문서 「국가수준 학교도서관 기준」 분석 연구 vol.52, pp.2, 2016, https://doi.org/10.4275/kslis.2018.52.2.049
  3. 독서·정보·ICT·디지털 리터러시의 개념화 모델 개발 연구 vol.49, pp.2, 2016, https://doi.org/10.16981/kliss.49.201806.267
  4. 디지털 독서 및 정보 리터러시 평가 문항 분석을 통한 독서 및 정보 서비스의 방향 탐색 - PIAAC와 PISA를 중심으로 - vol.52, pp.3, 2018, https://doi.org/10.4275/kslis.2018.52.3.061
  5. 정보활용교육을 위한 교과 내용 체계 개발 연구 vol.52, pp.1, 2016, https://doi.org/10.16981/kliss.52.1.202103.229