DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of Reading Psychology Coaching Program for the Self-Growth of Dwellers in the Youth Shelter

쉼터 청소년의 자기성장을 위한 독서 심리 코칭 프로그램 사례연구

  • 임성관 (휴독서치료연구소, 경기대학교 교육대학원 사서교육전공)
  • Received : 2016.11.21
  • Accepted : 2016.12.08
  • Published : 2016.12.30

Abstract

This study would investigate how reading psychology coaching could affect to male & female youth who lived in youth shelter. The main target of this study is self-growth. The progression of program had held from 17nd July 2016 to 17nd October 2016 and each program has been done for 120 minutes once a week during 12times. In order to verify the effectiveness of the program 'Inferiority Complex Symptom Scales' & 'Career Decision-Making Self-Efficacy Scales' were used. In short, this program process mainly affect on self-growth. Therefore, this program effect expected as a developmental reading psychology coaching for youth shelter dwellers.

본 연구는 인천광역시에 위치한 청소년 쉼터의 남자 청소년과, 부천시에 위치한 청소년 쉼터의 여자 청소년을 대상으로 집단 독서 심리 코칭 프로그램이 쉼터 거주 청소년의 자기성장에 어떠한 영향을 주는지 알아보는데 목적이 있다. 프로그램의 진행은 2016년 7월 17일부터 2016년 10월 17일에 걸쳐 주 1회 120분씩 각각 12회기의 독서 심리 코칭을 실시했다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 '열등감 증후 척도'와 '진로 결정 자기 효능감 척도'를 사용하여 사전 사후의 점수를 비교하였다. 이러한 연구 과정을 통해 얻은 결론은 독서 심리 코칭이 쉼터 거주 청소년의 자기성장에 긍정적인 효과가 있었다. 따라서 본 연구가 쉼터 거주 청소년에게 발달적 독서 심리 코칭으로써 영향을 미칠 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 국회입법조사처. 2014. "2014 현장조사보고서 제34호: 청소년 쉼터의 운영 실태와 개선 과제". 서울: 국회입법조사처. (National Assembly Research Service. 2014. Field Survey Report Vol. 34.: Operation Status and Improvement Tasks of Teenager Shelters. Seoul: National Assembly Research Service.)
  2. 김동희. 2011. "시설 청소년에 대한 사회적 지지가 사회적응력에 미치는 영향 분석: 생활 시설과 그룹 홈 청소년을 대상으로". 석사학위논문. 인제대학교 사회복지대학원, 사회복지학과. (Kim, Dong-Hee. 2011. The Effects of Social Support on Social Adjustment of Youths in the Residental Care: Focused on Adolescents in Living Institutions and those in Group Home. M.A. thesis. Department of Social Welfare Graduate School Inje University.)
  3. 김선남. 2001. "자기성장 집단상담 모형과 프로그램". 서울: 중앙적성출판사. (Kim, Sun-Nam. 2001. Model of Group Counseling & Program for Self-Growth. Seoul: Choongang Aptitude Publisher.)
  4. 김선현. 2010. "청소년 미술치료의 이론과 실제". 파주: 이담북스. (Kim, Sun-Hyun. 2010. Theory & Practice of Art Therapy for Adolescent. Paju: Idambooks.)
  5. 김수경. 2010. 비행 청소년 교정교육을 위한 독서치료 프로그램 개발 및 적용 사례 연구: P소년원을 중심으로. "한국도서관.정보학회지", 41(2): 27-60. (Kim, Soo-Kyuong. 2010. "The Case Study on the Creation and the Use of the Bibliotherapy Program for the Correctional Education of Juvenile Delinquents: Focus on the Juvenile Correctional School at P City." Journal of Korean Library and Information Science Society, 41(2): 27-60.)
  6. 김순영. 2002. "시설 아동의 퇴소 후 자립성 향상에 관한 연구". 석사학위논문. 단국대학교 행정법무 대학원, 사회복지학과. (Kim, Soon-Young. 2002. A Study on the Self-Reliance Progress of the Children after Residental Care. M.A. thesis. Department of Social Welfare Graduate School Dankook University.)
  7. 김영아. 2011. "집단미술치료가 과잉-분리가정 아동의 소외감과 또래관계에 미치는 효과". 석사학위논문. 건국대학교 디자인대학원, 미술치료전공. (Kim, Young-A. 2011. The Effects of Group Art Therapy on Children's Alienation & Peer Relationship. M.A. thesis. Department of Design Graduate School Kunkook University.)
  8. 김영희. 2009. "문학치료가 가출 청소년의 자아존중감과 불안에 미치는 영향". 석사학위논문. 경북대학교 대학원, 문학치료학과. (Kim, Young-Hee. 2009. The Effect of Literatherapy on Runaway Teenagers' Self-Esteem and Anxiety. M.A. thesis. Department of Literatherapy Graduate School Kyungpook National University.)
  9. 나일주, 임철일, 이인숙. 2010. "기업교육론". 서울: 학지사. (Na, Il-Ju, Chul-Il Lim, and In-Sook Lee. 2010. Theory of Corporate Education. Seoul: Hakjisa.)
  10. 박경숙. 2004. "청소년기의 발달 특성을 고려한 청소년 선교 방안: 교회활동프로그램을 중심으로". 석사학위논문. 한일장신대학교 아시아태평양국제신학대학원, 선교학전공. (Park, Kyung-Sook. 2004. Mission to the Youth to factor in Adolescents' Developmental. M.A. thesis. Department of Missiology Graduate School of Hanil University & Presbyterian Theological Seminary.)
  11. 박정아. 2011. "독서과정코칭수업 모형의 효과에 관한 연구". 석사학위논문. 숭실대학교 교육대학원, 교육공학전공. (Park, Jung-A. 2011. A Study on the Effect of the Reading Process Coaching Model. M.A. thesis. Department of Education Technology Graduate School of Education Soongsil University.)
  12. 손해옥. 2008. "시설 청소년의 사회적지지, 문제해결능력, 권리 인식이 자립 준비도에 미치는 영향". 석사학위논문. 영남대학교 행정대학원, 사회복지학과. (Son, Hae-Ok. 2008. The Effect on the Preparation for Self-Support of social support, problemsolving skills and right awareness of fostering facilities teenagers. M.A. thesis. Department of Social Welfare Graduate School of Yeungnam University.)
  13. 여성가족부. 2014. "내부 자료". 서울: 여성가족부. (Ministry of Gender Equality and Family. 2014. Internal Documents. Seoul: Ministry of Gender Equality and Family.)
  14. 유진희. 2016. "쉼터 가출 청소년을 위한 진로탐색상담 프로그램이 진로정체감과 진로자립준비도에 미치는 영향". 석사학위논문. 남서울대학교 일반대학원, 아동상담심리치료전공. (Yu, Jin-Hee. 2016. The Effects of the Career Exploration Counseling Program on Career Identity and Career Independence Preparation of Adolescents in Shelters. M.A. thesis. Department of Child Welfare Graduate School of Namseoul University.)
  15. 이은경. 2000. "자기효능감이 진로발달에 미치는 영향". 박사학위논문. 이화여자대학교 대학원. (Lee, Eun-Kyoung. 2000. A Study on the Effect of Self-Efficacy upon the Career Development. Ph.D. Dissertation. Department of Psychology Graduate School of Ewha Womans University.)
  16. 임기홍. 2000. "고등학교 학생들의 열등감과 관련 변인". 석사학위논문. 서울대학교 대학원, 농업교육과. (Yim, Gie-Hong. 2000. High School Student's Inferiority Feelings and Related Variables. M.A. thesis. Department of Master of Education Graduate School of Seoul National University.)
  17. 장은희. 2009. "집단미술치료가 시설아동의 정서적 적응에 미치는 효과 연구". 석사학위논문. 대구대학교 대학원, 사회복지학과 사회복지방법전공. (Jang, Eun-Hee. 2009. The Effect of Group Art Therapy on the Mental Adaptability of Institutionalized Children. M.A. thesis. Department of Social Welfare Graduate School of Daegu University.)
  18. 전경숙. 2016. 청소년 쉼터 유형에 따른 가출 청소년의 특성과 미래지향적 시설운영 방안. "한국청소년시설환경학회 학술발표대회 논문집", 2016(5): 91-104. (Jun, Kyung-Sook. 2016. "Future-Oriented Facility's Practical Maintenance Methods and Characteristics of Adolescent Runaways toward the Type of Youth Shelter." Journal of Korea Institute of Youth Facility & Environment, 2016(5): 91-104.)
  19. 차경수. 2000. "한국의 청소년 정책". 서울: 양서원. (Cha, Kyoung-Soo. 2000. Youth Policy in Korea. Seoul: YSW Pblisher.)
  20. 최낙중. 2001. "청소년 목회의 이론과 실제". 서울: 도서출판 기쁨. (Choi, Nak-Joong. 2001. Theory & Practice of Youth Pstoral. Seoul: Ghibbum.)
  21. 황실리. 2001. "육아시설 퇴소 아동의 자립지원방안에 관한 연구". 석사학위논문. 단국대학교 행정법 무대학원, 사회복지학과. (Hwang, Sil-Ly. 2001. A Study on the Self-Reliance Support Program for the Children after Residential Care. M.A. thesis. Department of Social Welfare Graduate School of Dankook University.)