Suggestions of Instructional Strategy in the Affective Aspect through the Analysis of Causality between the Computer Learning Attitude Factors of the Non-Major Students in the Software Education Class of the Teacher Training College

컴퓨터 비전공 예비교사의 소프트웨어 교육 교양 강좌에서 컴퓨터학습태도 요인 간 인과분석을 통한 정의적 교수전략 제언

  • 전용주 (한국교원대학교, 청주 서경초등학교) ;
  • 김태영 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2016.10.04
  • Accepted : 2016.11.29
  • Published : 2016.11.30

Abstract

Recently the era of software integration which is expressed in words of the fourth industrial revolution has begun. Thus the need of the software education for the non-major preservice teachers who are cultivating future talent has been increasing and it is necessary to foster a positive attitude toward software education of non-major preservice teachers. The purpose of this study is to verify the causality between the computer learning attitude factors of non-major preservice teachers in the software education class. To analyze the causality, we performed correlational analysis and regression analysis between the exterior factors of attention, self-learning, application of learning and the other interior factors of computer learning attitude. As a result, the significant factor of attention was interests, and the significant factor of self-learning was superiority, and the significant factors of the application of learning were the sense of purpose and the motive of accomplishment.

최근 4차 산업혁명이란 단어로 표현되는 소프트웨어 융합의 시대가 시작되었다. 이로 인해 미래 인재를 육성하게 될 예비교사들도 전공을 뛰어넘어 소프트웨어 교육을 이수할 필요성이 증대되고 있으며, 이에 대한 긍정적인 태도를 함양할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 소프트웨어 교육 교양 강좌를 수강한 컴퓨터 비전공 예비교사들의 컴퓨터학습태도의 외부적인 하위 요인, 즉 주의집중, 자율학습, 학습기술의 적용에 영향을 미치는 타 내부적인 하위 요인을 규명하기 위해 요인 간 상관분석 및 다중 회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 수업에 대한 주의집중은 컴퓨터학습에서의 흥미도, 자율학습은 우월감, 학습기술의 적용은 성취동기와 목적의식이 유의한 요인으로 분석되어 컴퓨터 비전공 예비교사의 소프트웨어 교육 강좌에서 컴퓨터 학습에 대한 정의적 태도를 향상하기 위한 교수전략에 관한 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. Nobel Prizes and Laureates (2014.2.). The Nobel Prize in Chemistry 2013. http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/chemistry/laureates/2013/
  2. 아시아경제 (2012.11). '위기는 기회' 강조하는 BMW 노르베르트 라이트호퍼 CEO. http://www.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno=2012112517345422670
  3. MK 뉴스 (2014.06). 고급SW, 정부주도 개발로 경쟁력 키워야. http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year=2014&no=917922
  4. Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communication of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  5. Wing, J. M. (2008). Computational Thinking and thinking about computing. Philosophical transactions of the Royal Society A, 366, 3717-3725. https://doi.org/10.1098/rsta.2008.0118
  6. Barr, V. and Stephenson, C. (2011). Bringing Computational Thinking to K-12: What is Involved and What is the Role of the Computer Science Education Community?. ACM Inroads, 2, 48-54. https://doi.org/10.1145/1929887.1929905
  7. Guo, P. (2011). What is Computer Science? Efficiently Implementing Automated Abstractions. http://www.pgbovine.net/what-is-computer-science.htm
  8. Google for Education. (2015). Exploring Computational Thinking. https://www.google.com/edu/resources/programs/exploring-computational-thinking/index.html#!ct-overview
  9. Microsoft Education (2015). Learn to code. https://www.microsoft.com/en-us/education/students/code/default.aspx
  10. 삼성전자 주니어 소프트웨어 아카데미 (2016). http://www.juniorsw.org/
  11. 네이버 소프트웨어야 놀자 (2016). http://campaign.naver.com/software/
  12. The CSTA Standard Task Force (2011). CSTA K-12 Computer Science Standards. Revised 2011, 1-73.
  13. Department for Education (2013). The national curriculum in England. Framework document.
  14. 한국컴퓨터교육학회, 정보통신산업진흥원 (2014). 국내외 소프트웨어교육 운영현황 및 요구사항 조사.
  15. 교육부(2015). 소프트웨어 교육 운영 지침.
  16. 교육부(2015). 2015 개정 정보 교육과정.
  17. Steve, M. (2014) New National Curriculum To Teach Five Year Olds Computer Programming. http://www.techweekeurope.co.uk/news/national-curriculum-ict-education-computing-121214
  18. 교육부 보도자료 (2016). 자유학기제와 2015 개정 교육과정 정착을 위한 교원 양성과정 개선계획 수립. http://www.moe.go.kr/web/100026/ko/board/view.do?bbsId=294&pageSize=10curentPage=0&encodeYn=N&boardSeq=64084&mode=view
  19. Kelleher, C and Pausch, R (2005). Lowering the Barriers to Programming: A Taxonomy of Programming Environments and Languages for Novice Programmers. ACM Computing Surveys, 37(2), 83-137. https://doi.org/10.1145/1089733.1089734
  20. Ben-ari, M. (2001). Constructivism in Computer Science Education. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 20(1), 45-73.
  21. 김수환 (2015). Computational Thinking 교육에서 나타난 컴퓨터 비전공 학습자들의 어려움 분석. 한국컴퓨터교육학회 논문지. 18(3), 49-57.
  22. 이진영(2010). 여학생 친화적 교수 학습 프로그램이 컴퓨터 학습태도와 학업성취에 미치는 영향. 석사학위 논문. 한국교원대학교 대학원.
  23. 노경섭(2015). 제대로 알고 쓰는 논문 통계 분석. 한빛아카데미.
  24. 성태제 (2013). 타당도와 신뢰도(개정판). 학지사.