Mathematics of Imagination, and Education of Imagining Mathematics

상상의 수학, 상상하는 수학의 교육

  • Received : 2016.01.10
  • Accepted : 2016.02.09
  • Published : 2016.02.28

Abstract

Fusion and consilience have been important in many aspects of our education and culture. In this flow 2015 revised National Curriculum aimed to cultivate students of abilities of imagining liberally and inventing scientifically and technically. However imagination including imagination in humanities has not been researched in mathematics education part until nowadays, so mathematics education using imagination of raising students with ingenious and harmonizing abilities is hard to discuss concretely. In this paper I studied the opinions of various scholars from ancient times to today, and discussed where imagination reveals itself in mathematics practices. With above results I discussed some possible shape of teaching and learning of mathematics using imagination. And finally we discussed that meanings in the humanities and social aspects.

교육과 문화의 여러 방면에서 융합과 통섭이 중시되고 있다. 이러한 흐름에 따라 2015 개정 교육과정은 인문학적 상상력과 과학기술 창조력을 갖춘 창의융합형 인재의 양성을 표방하였다. 그러나 인문학적 상상을 비롯한 '상상'에 대한 수학교육적 관점의 연구가 이루어지지 않아 상상을 도입한 창의융합적 수학교육에 대한 구체적인 논의가 어려운 상황이다. 이 논문에서는 고대부터 현대에 이르는 여러 학자들의 견해를 통해 상상의 개념을 구체화하고, 이러한 의미에서의 상상이 수학의 실제에 관여하는 양상을 살펴보았다. 이를 바탕으로 상상을 동원한 수학 교수학습의 모습과 가능성 및 그 인문 사회적 의미 등을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 교육부(2014). 2015 문이과 통합형 교육과정의 총론 주요사항 발표. 2014.9.24.자 보도자료.
  2. 김무경(2007). 상상력과 사회, 질베르 뒤랑의 '심층사회학'을 중심으로. 한국사회학, 41(2), 304-338
  3. 민정(2000). 국면보기를 통한 상상력 조명. 이화 여자대학교 석사학위 논문.
  4. 서동욱(2013). 인식의 획득에서 상상력의 역할: 사르트르와 들뢰즈의 경우. 철학연구, 100, 219-239.
  5. 송명국(1996). 지각과 상상력-흄과 칸트를 중심으로. 철학논구, 24, 67-93.
  6. 송태현(2003). 가스통 바슐라르: 과학철학에서 상상력철학으로. 한국프랑스학논집, 42, 183-202.
  7. 엄정식(2012). 상상에 관하여. 철학과 현실, 215-233.
  8. 우정호 외 24인(2013). 수학II. 서울: 두산동아.
  9. 유미영, 최영기(2015). [유클리드 원론] I 권 정리 22 의 Diorism 을 통해서 본 존재성. 수학교육학연구, 25(3), 367-379.
  10. 유원기(2001). 아리스토텔레스 영혼에 관하여. 서울: 궁리출판.
  11. 이강섭 외 14인(2013). 확률과 통계. 서울: 미래엔교과서.
  12. 이상봉, 김재철(2003). 서양 고대 철학에서의 판타시아 개념. 철학논총, 33, 265-293.
  13. 이주하(2008). 바슐라르와 뒤랑의 상상력 재발견과 그 교육적 함의. 교육철학, 34, 351-390.
  14. 임광국(2011). '과학적 상상력'에 관한 교육철학적 고찰-칼 포퍼의 비판적 합리주의를 중심으로 -. 동국대학교 석사학위 논문.
  15. 임재훈(1992). 플라톤 철학의 수학교육학적 연구. 수학교육학연구, 2(1), 93-118.
  16. 홍성욱(2009). 특별기고: 상상력의 과학, 과학의 상상력. 독일어문화권연구, 18(단일호), 249-288.
  17. Bachelard, G.(1979). L'Eau et les reves, Essai sur I'imagination de la matiere. Paris : Jose Corti.
  18. Bachelard, G.(1985). L'Air et les songes, Essai sur I'imagination du mouvement. Paris : Jose Corti.
  19. Bundy, M. W.(1922). Plato's View of the Imagination. Studies in Philology, 19(4), 362-403.
  20. Durand, G.(1989). Imagination symbolique. Paris : Quadrige/PUF.
  21. Engmann, J.(1976). Imagination and truth in Aristotle. Journal of the History of Philosophy, 14(3), 259-265. https://doi.org/10.1353/hph.2008.0189
  22. Graves, R. P.(1889). The Life of Sir William Rowan Hamilton (Vol. 3).
  23. Lakoff, G., & Nunez, R.(2003). Where mathematics comes from. Santa Fe Institute.
  24. Netz, R.(2004). The Works of Archimedes: Translation and Commentary. Cambridge: Cambridge University Press.
  25. Netz, R.(2009). Imagination and Layered Ontology in Greek Mathematics. Configurations, 17, 19-50. https://doi.org/10.1353/con.0.0066
  26. Perkins, D. N.(1985). Reasoning as imagination. Interchange, 16(1), 14-26. https://doi.org/10.1007/BF01187588
  27. Plato(2009). 국가론(후). (이병길 역), 서울: 박영사.
  28. Plotnitsky, A.(2009). Bernhard Riemann's Conceptual Mathematics and the Idea of Space. Configurations, 17. 105-130. https://doi.org/10.1353/con.0.0069
  29. Polansky, R.(2007). Aristotle's De anima. Cambridge University Press.
  30. Popper, K.(1997). 열린사회와 그 적들 2. (이명현 역), 서울: 민음사.
  31. Saba Ayman-Nolley(1992). Vygotsky's perspective on the development of imagination and creativity. Creativity Research Journal, 5(1), 77-85. https://doi.org/10.1080/10400419209534424
  32. Sartre, J. P.(2010). 사르트르의 상상계. (윤정임 역), 서울: 기파랑. (불어 원작은 1940년 출판하고 1986년 개정됨).
  33. Sutton-Smith, B.(1988). In search of the imagination. In Kieran Egan & Dan Nadaner (Eds.), Imagination and education, (pp. 3-29). New York: Teachers College Press.
  34. Turnbull, K.(1994). Aristotle on Imagination. Ancient Philosophy, 14(2), 319-334. https://doi.org/10.5840/ancientphil19941425
  35. Vygotsky, L. S.(1987). The development of imaginationin childhood. In R. W. Rieber & A. S. Carton (Eds.), The collected works of L S. Vygotsky (Vol. 2). (N. Minick, Trans.). New York: Plenum. (Original work published 1932)
  36. Weierstrass, K.(1883). Letter to Sofia Kovalevskaya, August 27, 1883, as shared by Gosta Mittag-Leffler at the 2nd International Congress for Mathematicians in Paris. Compte rendu du deuxieme Congres international des mathematiciens tenu a Paris du 6 au 12 aout 1900, Gauthier-Villars (Paris), 1902, (p.149).