DOI QR코드

DOI QR Code

: A Case Study of English Class as Liberal Education, Converged on Literature and Theatrical Performances for Cultivating Humanities

<연극영화로 배우는 영어> : 문학과 인성을 접목한 융·복합 교양영어 수업 사례

  • 최정미 (부산가톨릭대학교 트리니타스 칼리지) ;
  • 이호선 (부산가톨릭대학교 경영학과)
  • Received : 2015.10.08
  • Accepted : 2016.01.06
  • Published : 2016.03.28

Abstract

Most universities have been concerned about Liberal Education; whether is it on universal truth, or on training job-specialists? In consequence, the curricula have been reformed and promoted diversely. In this aspect, has been developed as convergence education. I selected two easy and short texts and tried to make the students practice and memorize the dialogues as many as possible. At the end of the class, the students presented given assignments, with theatrical performance. This study carried out the research of students' presentation and theatrical performances on the basis of group study, together with a survey of the results of questionnaires and lecture evaluation. Therefore it was a exploratory study to check out significance of variables through the correlation analysis. The students' questionnaires showed the improvement of their English ability, together with their knowledge about literature and drama, cultivating humanities through the theatrical performance. It may be said that has achieved multi-functional effects of English class converged literature, theatre and humanities even for one semester.

본 연구는 문학과 연극, 인성교육을 융 복합시킨 교양교과목 <연극영화로 배우는 영어> 수업 사례이다. 교양교육의 목표가 대체로 '보편적 진리 탐구를 통한 지성인 양성'에 둔 교육 현장에 '실용적 가치에 기반을 둔 전문직업인 양성'이라는 새로운 과제가 도입되면서 융 복합 교육 방안에 대한 관심이 확장되었다. 이 교과목은 도구로서의 기술 훈련에 초점을 맞춘 영어 회화나 공인시험에서 고득점을 획득하기 위한, 이른바 취업 역량 강화 교과에 지나치게 치중하는 상황에서, 교양영어 교육에서 영어로 된 다양한 자료를 통하여 논리적 사고와 인식의 폭을 넓히는 훈련이 배제되어서는 안 된다는 생각에 따라 두 가지 목표를 아우르고자 구상되었다. 학생들의 지성과 감성을 자극할 수 있는 문학과 짧은 연극 대본을 선정하여 구어체 대사를 암기하며 자연스럽게 말하기를 익히고, 작품 분석과 이해를 통해 문학과 연극에 관한 지식을 함께 숙지할 수 있도록 하여 영어 학습에 폭넓은 지식을 더하였다. 또한, 조별 연극 공연을 통하여 책임감, 협동, 화합, 배려심의 중요성을 스스로 체험하게 하여 인성 함양에도 중점을 두었다. 이러한 융 복합 수업은 교수와 학생이 소통할 수 있는 양방향 수업을 실행하면서 학생들의 자기 주도적 참여를 이끌어 도구로서의 영어뿐 아니라 문학과 인성 함양에 긍정적인 성과를 보였음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김혜숙, "학부교육의 수월성 제고와 글로벌 전략-스크랜튼 대학의 경우-," 한국교양교육학회/대학교양교육협의회/한국교양기초교육원 추계학술대회, 2012.
  2. 도정일, "[특별기고] 문학교육이 최고의 인성교육," http://www.hani.co.kr/arti/opinion/column/669722.html.
  3. 이숙정, 이수정, "대학 교양교육의 방향과 과제: 역량기반 교양교육 사례연구를 중심으로," 교양교육연구, 제6권, 제2호, pp.11-42, 2012.
  4. 김영아, 문학 기반 융.복합 교육 방안 연구 -초등교육을 중심으로-, 한양대학교 대학원, 박사학위논문, 2015.
  5. 임동연, 영어연극과 통합적 언어기능에 관한 영향-총체적 언어 접근법을 중심으로 초등교육을 중심으로-, 고려대학교 교육대학원, 석사학위논문, 20065.
  6. 정익순, "인문학적 사유지평의 확장을 위한 교양교육: 대학 교양영어를 중심으로," 교양교육연구, Vol.1, No.2, pp.135-148, 2007.
  7. 이소희, "소통과 융합: 영문학 연구자의 분과학문 경계 넘기," 새한영어영문학, 제57권, 제4호, pp.81-99.
  8. 강문구, "영어교육의 교수방법 지식지도 서비스를 위한 온톨로지 모델링 연구," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.13, No.11, pp.502-509, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.502
  9. 임희주, "과업중심(task-based) 프로그램 개발: 영어마을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.13, No.7, pp.440-451, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.07.440
  10. 김지은, 유호, "국제 스포츠 행사를 위한 영어교육 방안," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.15, No.6, pp.589-596, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.06.589
  11. 김훈희, 정대범, "스마트 교육에 기반 한 전문대 학생들의 간호영어 학습에 대한 학습 만족도와 학업 성과," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.15, No.9, pp.621-630, 2015.
  12. 박덕재, "온라인 대학영문법 강의에서 상호작용과 정의적 요인이 교육효과에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, Vol.12, No.4, pp.510-519, 2012.
  13. W. Shakespeare, Hamlet Oxford Bookworms, Oxford University Press, 2008.
  14. M. Ford, Five Short Plays Oxford Bookworms, Oxford University Press, 2008.
  15. 신윤경, 영어연극을 통한 의사소통 능력 신장 연구, 성균관대학교 교육대학원, 교육학 석사학위논문, 2002.
  16. W. Shakespeare, Hamlet DVD Produced & directed by Laurence Olivier, 2010.
  17. W. Shakespeare, Hamlet edited by Harold Jenkins, London: Methuen, 1982.
  18. 정익순, "인문학적 사유지평의 확장을 위한 교양교육 - 대학 교양영어를 중심으로-," 교양교육연구, 제1권, 제2호, pp.135-148, 2007.