A Study on the mathematical notation of expression in terms of skipping the parenthesis

괄호 생략 관점에서 식의 표기에 관한 고찰

  • Received : 2015.10.17
  • Accepted : 2016.03.25
  • Published : 2016.03.30

Abstract

This study investigated the mathematical notation used today in terms of skip ping the parenthesis. At first we have studied the elementary and secondary curriculum content related to omitted rules. As a result, it is difficult to find explicit evidence to answer that question 'What is the calculation of the $48{\div}2(9+3)$?'. In order to inquire the notation fundamentally, we checked the characteristics on prefix, infix and postfix, and looked into the advantages and disadvantages on infix. At the same time we illuminated the development of mathematical notation from the point of view of skipping the parenthesis. From this investigation, we could check that this interpretation was smooth in the point of view that skipping the parentheses are the image of the function. Through this we proposed some teaching methods including 'teaching mathematical notation based on historic genetic principle', 'reproduction of efforts to overcome the disadvantages of infix and understand the context to choose infix', 'finding the omitted parentheses to identify the fundamental formula' and 'specifying the viewpoint that skipping the multiplication notation can be considered as an image of the function'.

본 연구는 오늘날 사용되는 식의 표기를 괄호 생략의 관점에서 고찰하였다. 먼저 연산 기호 생략 규칙과 관련한 초 중등 교과 내용을 검토해본 결과, '$48{\div}2(9+3)$의 계산 결과는 얼마인가?'라는 물음에 답할 명시적 근거를 찾기 어려웠다. 다음 표기에 관한 근본적인 탐구를 위해 전위 표기법, 중위 표기법, 후위 표기법의 특징을 살펴보고, 중위 표기법이 갖는 장 단점을 확인하였다. 동시에 표기법의 발전을 괄호 생략의 관점에서 조명해 보았다. 이러한 고찰로부터 연산 생략은 곧 함수의 이미지라는 관점이 괄호 생략을 원활하게 해석할 수 있는한 방법임을 확인할 수 있었다. 이를 통해 역사 발생적 원리에 따른 수학적 표기 지도, 중위 표기법의 선택 맥락 이해와 난점 극복을 위한 노력의 재현, 연산자를 포함한 생략된 괄호를 찾아 근본 식을 파악하는 활동, 곱셈이 생략된 경우를 함수의 이미지로서 간주하는 관점의 명시 등을 포함한 몇 가지 지도방안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011a). 초등학교 수학 4-1. 서울: 두산동아.
  2. 교육과학기술부 (2011b). 초등학교 수학 4-1 교사용지도서. 서울: 두산동아.
  3. 교육과학기술부 (2013). 수학 1-2학년군 수학 1 교사용지도서. 서울: 천재교육.
  4. 곽흥찬 (1986). 수학적 표기에 대한 교육적 연구. 서울대학교 박사학위논문.
  5. 도종훈.허선희 (2010). 곱셈과 나눗셈 기호의 생략 규칙 학습을 위한 카드 게임의 고안과 활용. 한국학교수학회논문집, 13(3), 345-356.
  6. 박응서 (2011). 인터넷을 뜨겁게 달군 수식 '$48{\div}2$(9+3)' 종결자! 정답은 -288- 아니면 '2' ?. 서울: 인터넷과학신문 더사이언스.
  7. 신항균 외 6명 (2013a). 중학교 수학 1. 서울: 지학사.
  8. 신항균 외 6명 (2013b). 중학교 수학 1 교사용지도서. 서울: 지학사.
  9. 신항균 외 6명 (2013c). 중학교 수학 2. 서울: 지학사.
  10. 신항균 외 6명 (2013d). 중학교 수학 2 교사용지도서. 서울: 지학사.
  11. 우정호.민세영 (2002). 역사발생적 수학 학습-지도 원리에 관한 연구. 수학교육학연구, 12(3), 409-424.
  12. 이강섭 외 10명 (2013a). 중학교 수학 1. 서울: 미래엔.
  13. 이강섭 외 10명 (2013b). 중학교 수학 1 교사용지도서. 서울: 미래엔.
  14. 이강섭 외 10명 (2013c). 중학교 수학 2. 서울: 미래엔.
  15. 이강섭 외 10명 (2013d). 중학교 수학 2 교사용지도서. 서울: 미래엔.
  16. 이민정.이양.양성필.박미숙 (2012). 곱셈과 괄호 기호의 사용에 대한 연구. 한국학교수학회논문집, 15(4), 627-641.
  17. 이세희.신준수.김학수 (2009). 후위 표기법을 사용한 수학식 색인 및 랭킹. 한국정보과학회 언어공학연구회: 학술대회논문집(한글 및 국어정보처리), 한국정보과학언어공학연구회 2009년도 제 21회 한글 및 한국어 정보처리 학술대회. 160-164.
  18. 이충걸 (1981). 신수학교육. 서울: 신한출판사.
  19. 정기근.김민정.노은환 (2007). 자연수 혼합계산에서 처방 프로그램의 개발.적용에 대한 효과 분석. 한국학교수학회논문집, 10(4), 471-485.
  20. 조태근 외 4명 (2001) 수학 7-가 교사용지도서. 서울: 금성출판사.
  21. 엔하위키 미러 (2015). https://mirror.enha.kr/wiki/48%C3%B72(9+3)에서 검색
  22. 황선욱 외 8명 (2013a). 중학교 수학 1. 서울: 좋은책 신사고.
  23. 황선욱 외 8명 (2013b). 중학교 수학 1 교사용지도서. 서울: 좋은책 신사고.
  24. 황선욱 외 8명 (2013c). 중학교 수학 2. 서울: 좋은책 신사고.
  25. 황선욱 외 8명 (2013d). 중학교 수학 2 교사용지도서. 서울: 좋은책 신사고.
  26. Cajory, F. (1928). A history of mathematical notations (Volume 1 & 2). La salle, IL: The Open Court.
  27. Dhenakaran, S. S. (2011). Mathematical functions for muddling and simplifying text message. International Journal of Computer Science and Technology, 2(1), 182-184.
  28. Miller, J. (2010). Earliest uses of symbols of operation. http://jeff560.tripod.com/operation.html