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Effect of Perceived Value on Customer's Repurchase Intention in a Coffee Chain Context: Focused on Utilitarian, Hedonic, and Social Value

커피 전문점의 인지된 가치가 재구매 의도에 미치는 영향: 실용적, 유희적, 사회적 가치를 중심으로

  • Received : 2015.07.27
  • Accepted : 2015.08.10
  • Published : 2016.04.28

Abstract

This study examined customer's purchase decision-making processes in a coffee chain context. We posit customer satisfaction, brand image, and perceive value as key drivers of forming customer's repurchase intention. From the perspective of multidimensional perceived value concept, the effects of utilitarian, hedonic, and social value on customer's decision-making processes were investigated. The proposed model was empirically tested by using survey data collected from 232 university students who often visit several coffee chains. LISREL has been used to perform these analysis. The proposed theoretical model accounts for 67% of the variance in repurchase intention and 73% of the variance in customer satisfaction. The analysis results indicate that customer satisfaction and brand image play an important role in forming customer's repurchase intention. Further, utilitarian and hedonic values significantly affect customer's repurchase intention, whereas social value negatively influences it.

본 연구에서는 커피 전문점 고객들의 구매 의사 결정 메커니즘에 대해 살펴보고자 한다. 고객들의 재구매 의도를 형성하는 주요 선행 요인으로 고객 만족, 인지된 가치, 브랜드 이미지를 고려하였다. 인지된 가치는 다차원 접근법을 바탕으로 실용적 가치, 유희적 가치, 사회적 가치로 구분하여, 각 가치 요인들이 고객들의 구매 의사 결정에 미치는 영향을 살펴보았다. 제안한 연구 모형은 커피 전문점을 자주 방문한 232명의 대학생들을 대상으로 분석하였으며, LISREL을 이용하여 구조방정식 모형을 검증하였다. 연구 분석 결과, 제안한 연구 모형은 재구매 의도 분산의 67%, 고객 만족 분산의 73%를 설명하였다. 고객 만족과 브랜드 이미지는 재구매 의도 형성에 핵심적인 역할을 담당하였다. 그리고 실용적 가치와 유희적 가치는 재구매 의도에 유의한 영향을 미쳤지만, 사회적 가치는 재구매 의도에 부정적인 영향을 미쳤다.

Keywords

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