DOI QR코드

DOI QR Code

Focus Group Interview on Opinion about the Design and Management of Toothbrushing Facilities

양치시설 설계 및 운영에 대한 관련 실무자의 견해: 초점집단면접 연구

  • Lee, Hyo-Jin (Department of Preventive and Social Dentistry, School of Dentistry, Seoul National University) ;
  • Paik, Dai-Il (Department of Preventive and Social Dentistry, School of Dentistry, Seoul National University)
  • 이효진 (서울대학교 치의학대학원 예방치학교실) ;
  • 백대일 (서울대학교 치의학대학원 예방치학교실)
  • Received : 2015.12.23
  • Accepted : 2016.02.03
  • Published : 2016.04.30

Abstract

This study collected opinions about the design and management of toothbrushing facilities from schoolteachers and the people in charge of public centers, through a focus group interview (FGI), for the development of guidelines. Four moderators conducted eight FGIs of 32 subjects in charge of toothbrushing facilities across all the regions. The qualitative data was analyzed by constant comparative analysis. The findings indicated that more students utilized the facility and brushed their teeth after the installation of toothbrushing facilities. To enhance students' accessibility and safety, guidelines for design and management guidelinesfor toothbrushing facilities need to be developed; the location, sink height and depth, drain size, etc. should be comprehensively considered in the development of the guidelines. This study can help to improve students' satisfaction by enhancing the accessibility, safety, and functionality of toothbrushing facilities, and by providing fundamental data for toothbrushing facilities' development. Finally, this study can maximize the effects of management of toothbrushing facilities management on the improvement of students' oral health and behaviors.

이번 연구에서는 양치시설의 전국적 확산과 이를 통한 아동의 구강보건행태 개선 및 구강건강향상을 위하여 양치시설 설치 및 운영 효과를 극대화할 수 있는 표준설계방안 및 운영방안의 근거를 마련하고자, 초등학교와 보건소 내 양치시설의 설치 및 운영 담당자를 대상으로 초점집단연구를 수행한 결과, 기존 양치시설 설치 및 운영관리에 대해 다음과 같은 문제점과 의견을 파악할 수 있었다. 양치시설의 설치 및 운영에 따라, 학생들이 구강건강관리의 필요성을 크게 느끼고, 칫솔질 시행률이 크게 높아졌으나, 양치시설 담당교사의 관심 및 의지에 따라 양치시설의 관리상태가 크게 좌우되었다. 양치시설 등의 구강건강관리 사업은 보건교사와 보건소 담당자 모두에게 중요하게 느껴지지만, 한정된 인력과 다른 업무의 비중을 고려했을 때 우선순위에서 밀려나는 것으로 나타났다. 양치시설의 위치가 급식소와 가까이 있는 경우에 학생들의 접근성이 좋았고, 교실형보다는 복도형이나 교실 내 양치시설에 더 쉽게 접근할 수 있는 것으로 나타났다. 양치시설 설계 및 설치 시 배수관의 크기, 개수대의 높이 및 깊이, 온수, 수도꼭지 등을 종합적으로 고려해야 하는데, 특히 여러 학생이 동시에 사용 시 물의 역류를 방지하기 위해 배수관의 크기를 크게 하고, 개수대의 깊이를 깊게 하여 물이 밖으로 튀는 것을 방지해야 하며, 개수대의 높이는 학생의 학년별 체격에 따라 달리 해야 한다고 응답하였다. 양치시설의 효율적인 홍보 및 관리 방안이 마련되어야 하고, 학생들의 칫솔질 실천율 증가와 효율적인 양치시설의 관리를 위해 학부모(가정)와 담임교사(학교)를 대상으로 한 교육이 필요한 것으로 나타났고, 양치시설 운영관리 주체는 학교가 되고 설계 및 설치 주체는 보건소가 되어야 한다는 의견이 많았다. 그러므로, 학생들의 실질적인 구강건강증진을 위해서는 양치시설의 담당자의 의견을 바탕으로 기존 문제점을 보완함으로써 양치시설의 접근성, 기능성, 안전성 및 이용자 만족도를 제고할 수 있는 양치시설 설계와 관련된 공통된 도면이나 운영관리, 홍보 매뉴얼을 마련해야 할 것이며, 이로써 아동의 구강건강증진과 구강건강행태 개선에 실질적인 기여를 할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. Ministry of Health and Welfare: 2012 Korean National Oral Health Survey. Ministry of Health and Welfare, Seoul, 2013.
  2. Ministry of Health and Welfare: OECD Health at a Glance 2009. Ministry of Health and Welfare, Seoul, 2010.
  3. WHO Oral Health Database: Global DMFT for 12-year-olds: 2011. Retrieved July 23, 2015, from http://www.mah.se/Templates/MAH/Pages/Page.aspx?id=53221&epslanguage=sv.
  4. Health Insurance Review and Assessment: Treatment cost statistical indices 2013. Health Insurance Review and Assessment, Seoul, 2014.
  5. Ha JE, Bae KH: Reasons for extraction of permanent teeth in Korea. J Korean Acad Oral Health 36: 32-37, 2012.
  6. Ministry of Health and Welfare: The 3rd National Health Plan (2011-2020). Ministry of Health and Welfare, Seoul, 2011.
  7. Volker JF: The role of dentifrice in caries prevention. Int Dent J 8: 194-200, 1958.
  8. Rong WS, Bian JY, Wang WJ, Wang JD: Effectiveness of an oral health education and caries prevention program in kindergartens in China. Community Dent Oral Epidemiol 31: 412-416, 2003. https://doi.org/10.1046/j.1600-0528.2003.00040.x
  9. Jackson RJ, Newman HN, Smart GJ, et al.: The effects of a supervised toothbrushing programme on the caries increment of primary school children, initially aged 5-6 years. Caries Res 39: 108-115, 2005. https://doi.org/10.1159/000083155
  10. Korea Health Promotion Foundation: The survey of school-based toothbrushing facilities. Korea Health Promotion Foundation, Seoul, 2013.
  11. Korea Health Promotion Foundation: The survey of proper toothbrushing practice. Korea Health Promotion Foundation, Seoul, 2013.
  12. Park HS, Nam HS, Choi YK, Song EJ, Hwang SJ: Effect of oral disease through school-based toothbrushing pregram in Daejeon after 30 months. J Dent Hyg Sci 11: 91-97, 2011.
  13. Korea Health Promotion Foundation: Evaluation of health center school oral health programs. Korea Health Promotion Foundation, Seoul, 2012. p. 44.
  14. Peter T, Wood M. Respondent cooperation in focus groups: a field study using moderator ratings. Int J Mark Res 43: 391-407, 2001.
  15. Shin SJ, Shin BM, Bae SM: A case study on implementation of a school-based tooth brushing program in Gangneung city, Korea. J Dent Hyg Sci 13: 518-527, 2013.
  16. Cho MJ, Koong HS, Hwang SJ, Song EJ, Choi YK: Effect on oral health and child oral health-related quality of life through school-based toothbrushing program in school after 42 months. J Dent Hyg Sci 12: 139-144, 2012.
  17. Patton G, Bond L, Butler H, Glover S: Changing schools, changing health? Design and implementation of the Gatehouse Project. J Adolesc Health 33: 231-239, 2003. https://doi.org/10.1016/S1054-139X(03)00204-0
  18. Perry CL, Komro KA, Veblen-Mortenson S, et al.: The Minnesota DARE PLUS Project: creating community partnerships to prevent drug use and violence. J Sch Health 70: 84-88, 2000. https://doi.org/10.1111/j.1746-1561.2000.tb06451.x
  19. Wolfe DA, Crooks C, Jaffe P, et al.: A school-based program to prevent adolescent dating violence: a cluster randomized trial. Arch Pediatr Adolesc Med 163: 692-699, 2009.
  20. Hwang JH, Park SW: A review of intersectoral partnership strategies for enhancement of school health programs. Korean J Health Educ Promot 30: 41-56, 2013.

Cited by

  1. Oral health-related behaviors of some elementary school students by installation of toothbrushing facility vol.16, pp.4, 2016, https://doi.org/10.13065/jksdh.2016.16.04.585