초록
80년대 한국사회는 70년대 산업화의 연속과 90년대 민주화의 열기가 혼종된 시기이다. 80년대 한국영화는 산업화와 민주화 속에서 긴장과 갈등 양상을 영화의 공간과 같은 양식에 약호화한다. 이 연구의 목적은 80년대 한국사회의 산업화와 민주화의 양상이 80년대 한국영화에 어떻게 약호화되는가를 고찰하는 것이다. 구체적으로는 80년대 서울 도시경관의 변화를 직접적으로 반영하고 있는 80년대 한국영화의 도시 공간 재현양식에 주목한다. 이 연구는 1980년 개봉작 <바람불어 좋은날>과 1988년 개봉작 <칠수와 만수>의 공간 구성 양식 분석을 통해 1980년대를 관통하는 한국사회의 변화 양상을 살펴본다. 70년대를 마무리하는 <바 불어 좋은날>과 90년대를 맞이하는 <칠수와 만수>는 80년대 한국영화사의 단면과 한국사회상의 혼종 양상을 보여준다. 특히 두 영화의 도시 공간 양식은 한국사회의 정치, 경제, 문화를 총체적으로 약호화한다.
Korea society in the 1980s is the timing of the hybrid intermingled with the continuous industrialization in the 1970s and the democratic aspirations of the 1990s. Korean films in the '80s codified a tension and conflict patterns of the industrialization and democratization in the style such as film space. The purpose of this study is to consider how this aspect of industrialization and democratization in the '80s was codified in Korean films of the '80s. Specifically, it focuses on the style representing the urban space in Korean films of the '80s. This study looks at the changing pattern of the Korea Society through the 1980s by analyzing the space configuration form of Good Windy Day(1980) and Chil-su And Man-su(1988). Good Windy Day to finalize the '70s and Chil-su And Man-su to greet the '90s show the hybrid aspect of the '80s. In particular, the urban space style of the two films codified the political, economic and social culture of Korea as a whole.