Trends and Tasks in Research on Didactic Transposition in Mathematics Education

교수학적 변환 연구의 동향과 과제

  • Received : 2016.03.12
  • Accepted : 2016.05.05
  • Published : 2016.05.31

Abstract

Research on didactic transposition in mathematics education has about 25-year and about 35-year long history in and out of Korea, respectively. This study attempts to investigate in trends of those research and to suggest tasks needed to be tackled. Major findings are followed. First, studies done in Korea tended to focus on the application of the didactic transposition theory for proving its effectiveness in understanding mathematics textbooks and mathematics lessons in-depth. It is suggested to conduct meta-analysis of the accumulated results or analysis of further applications of the didactic transposition theory to improve theoretical aspects of didactic transposition. Second, new categories for extreme teaching phenomenon were found and new typology in knowledge to be considered in the didactic transposition was developed in a few studies done in other subject matter education. Application of these to mathematics education may enhance research in didactic transposition of mathematical knowledge. Third, praxeology or a complex of praxeology for Korean school mathematics should be explored as did in other countries. Fourth, there have been rich attempts to link perspectives in didactic transposition to other perspectives or fields such as anthropology, human and education in technology era, praxeology theory in economics, epistemology in other countries but not in Korea. It is suggested to extend the scope of discussion on didactic transposition and to relate various concepts given in other disciplines. Fifth, clarification or negotiation of meaning for the main terms used in the discussion on didactic transposition such as personalization, contextualization, depersonalization, decontextualization, Topaze Effect, Meta-Cognitive Shift is suggested by comparing researchers' various descriptions or uses of the terms.

교수학적 변환 관련 국내 연구는 약 25년 동안, 국외 연구는 약 35년 동안 이루어졌다. 본 연구는 국내와 국외에서 이루어진 교수학적 변환 관련 연구의 동향을 살펴보고 과제를 제안하는 데에 목표를 두었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 연구에서는 교수학적 변환 이론이 수학교과서와 수학수업을 심층적으로 이해하는 관점이자 방법이 된다는 것을 구체적인 사례를 통하여 입증하는 데에 치중해왔다. 그동안 파악한 사례를 메타적으로 분석하거나 새롭게 설계하여 적용한 사례를 기초로 교수학적 변환 이론의 발전에 기여하는 연구가 이루어질 필요가 있다. 둘째, 국내에서도 수학교육학 외부의 연구 중에는 극단적인 교수 현상을 추가로 확인하거나 메타적으로 교과의 내용을 분석하는 것까지 시도한 경우가 있었다. 이들 연구를 수학교육학 내부의 논의맥락에서 재해석하여 시사점을 도출할 필요가 있다. 셋째, 실재 또는 실재의 복합체로서 학교수학을 이해하고 기술하려는 연구가 이루어질 필요가 있다. 국외에서는 이와 관련하여 다양한 연구가 이루어졌으므로 이를 국내실정에 부합되는 형태로 수정하여 적용함으로써, 우리나라 고유의 실재 또는 실재의 복합체가 무엇인지를 파악하여 개선하는 연구가 이루어질 필요가 있다. 넷째, 국외 연구에서는 교수학적 변환 이론을 인류학, 기술문명 시대의 인간과 교육, 인간행동학, 인식론 등 다양한 학문분야의 주요 개념과 연결해왔다. 국내 연구에서도 연구대상을 확장하고 다양한 연결을 시도할 필요가 있다. 다섯째, 국내 연구에서 사용하는 교수학적 변환 관련 개념과 용어에 대한 이론적인 논의가 필요하다.

Keywords

References

  1. 강완(1991). 수학적 지식의 교수학적 변환. 수학교육, 30(1), 71-89.
  2. 강완(2001). 원의 넓이 공식에 대한 교수학적 변환 분석. 과학과 수학교육논문집, 27, 27-68.
  3. 강완(2014). 분수 개념 지도 내용과 방법 분석. 수학교육학연구, 24(3), 467-480.
  4. 교육부(2015). 2015 개정 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책8].
  5. 김민정(2002). 지리수업에서의 교수학적 변환에 근거한 극단적인 교수현상. 한국지리환경교육학회지, 10(2), 115-126.
  6. 김부연(2014). 교수학적 변환론 관점에서 본 국어사 교육 내용에 대한 고찰-고등학교 독서와 문법 II 국어 변천사 단원을 중심으로. 국어교육학연구, 49(1), 214-244.
  7. 김신영.강완(2005). 초등학교 수학 교과서에 나타난 삼각형과 사각형의 넓이 지도 방법에 대한 분석. 한국초등수학교육학회지, 9(2), 161-180.
  8. 김연.강완(2004). 초등학교 수학 교과서에 나타난 나눗셈 지도 방법에 대한 분석. 한국초등수학교육학회지, 9(1), 19-38.
  9. 김현정.강완(2008). 초등학교 수학 교과서에 나타난 사각형 지도 방법에 대한 분석. 초등수학교육, 11(2), 141-159.
  10. 나귀수(2010). 초등학교 수학 수업 학습공동체 활동에 대한 연구. 수학교육학연구, 20(3), 373-395.
  11. 박경미(2007). 수학 수업을 바라보는 두 가지 시각. 학교수학, 9(2), 259-276.
  12. 배수경(2015). 중등 수학 교사의 수학적 지식의 교수학적 변환에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문.
  13. 손현진.손명철(2013). 고등학교 지리 수업에서 교수학적 변환의 실제. 교육과학연구, 15(1), 1-30.
  14. 신보미(2010). 그래프의 경로에 대한 교수학적 변환 방식과 학생들의 이해 분석. 한국학교수학회논문집, 13(2), 289-301.
  15. 신보미(2012). 정규분포에 대한 교수학적 변환 방식과 학생들의 이해 분석. 수학교육학연구, 22(2), 117-136.
  16. 신보미.이경화(2008). 시뮬레이션을 활용한 확률 지식의 교수학적 변환. 수학교육학연구, 18(1), 25-50.
  17. 심광택(2002). 초등 사회과 교실 수업 개선을 위한 방향 탐색. 사회과교육, 41(3), 153-172.
  18. 심영택(2002). 국어적 지식의 교수학적 변환 연구. 국어교육, 108, 155-179.
  19. 심영택(2004). 문법 지식의 교수학적 변환 연구-문법 교육의 학습 환경을 중심으로. 국어교 육학연구, 21, 355-390.
  20. 이경화(1996a). 교수학적 변환론의 이해. 수학교육학연구, 6(1), 203-213.
  21. 이경화(1996b). 확률 개념의 교수학적 변환에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 이경화(2004). 상관관계의 교수학적 변환에 관한 연구. 학교수학, 6(3), 251-266.
  23. 이경화(2010). 교수학적 변환 과정에서의 은유와 유추의 활용. 수학교육학연구, 20(1), 57-71.
  24. 이경화.지은정(2008). 그래프의 교수학적 변환 방식 비교. 수학교육학연구, 18(3), 353-372.
  25. 이영하.신정은(2009). 교수공학 친화적, 실용적, 교수학적 변환의 실제적 연구. 학교수학, 11(1), 111-129.
  26. 이정숙(2005). 특집: 국어수업, 어떻게 볼 것인가?; 내용 변환에 따른 쓰기 교수-학습 현상. 국어교육학연구, 24, 29-63.
  27. 이종영(2001). 컴퓨터 환경에서 극단적인 교수 현상의 가능성과 수학 교수.학습 양식에 관한 고찰. 수학교육학연구, 11(1), 51-66.
  28. 이종희.배수경(2013). 국내 분과 발표: 교수학적 변환론의 관점에서 본 초임 수학교사의 외심 단원 수업 분석. 한국수학교육학회 학술발표 논문집, 135-139.
  29. 장의선(2006). '전통 지리'의 지리 교육적 가치와 교육 내용 재구성 방안. 사회과교육, 45(1), 97-119.
  30. 장의선(2007). 교수학적 변환의 관점에서 본 지 리교육내용의 적절성 연구. 사회과교육연구, 14(1), 87-109.
  31. 정재찬(2010). 수업 비평적 관점을 통한 중등 국어 수업 사례 연구. 국어교육학연구, 39, 467-504.
  32. 조성욱(2009). 지리 지식의 유형별 교수학적 변환 방법. 한국지리환경교육학회지, 17(3), 211-224.
  33. 조철기(2011). 지리 교과서에 서술된 내러티브 텍스트 분석. 한국지리환경교육학회지, 19(1), 49-65.
  34. 천은수(2009). 어느 역사 교사의 '가르치기 위한 지식' 연구. 역사교육연구, 10, 85-121.
  35. 최웅환(2009). 문법 교육에서의 교수적 변환론. 국어교육연구, 45, 321-346.
  36. 최지영.강완(2003). 초등학교 수학 교과서에 나타난 약수와 배수 지도 방법 분석. 한국초등수학교육학회지, 7, 45-64.
  37. Artaud, M. (2007). Some conditions for modelling to exist in mathematics classrooms. In P. L., Galbraith, H. W., Henn, & M. Niss (2007). Modelling and applications in mathematics education (pp. 371-378). Springer US.
  38. Barbe, J., Bosch, M., Espinoza, L., & Gascon, J. (2005). Didactic restrictions on the teacher's practice: The case of limits of functions in Spanish high schools. In C., Laborde, M. J., Perrin-Glorian, & A., Sierpinska (Eds.). Beyond the apparent banality of the mathematics classroom (pp. 235-268). Springer US.
  39. Bergsten, C., Jablonka, E., & Klisinska, A. (2010). A remark on didactic transposition theory. In Proceedings of MADIF7, The Seventh Mathematics Education Research Seminar (pp. 58-68).
  40. Bosch, M., & Gascon, J. (2006). Twenty-five years of the didactic transposition. ICMI Bulletin, 58, 51-63.
  41. Brousseau, G., & Warfield, V. (2014). Didactic situations in mathematics education. In S., Lerman (Ed.). Encyclopedia of mathematics education (pp. 163-170). Springer Netherlands.
  42. Chevallard, Y. (1985). La transposition didactique. Grenoble: La pensee sauvage.
  43. Chevallard, Y. (1989). Le concept de rapport au savoir. Rapport personnel, rapport institutionnel, rapport officiel. Seminaire de didactique des mathematiques et de l'informatique, 108, 103-117.
  44. Chevallard, Y. (1990). On mathematics education and culture: Critical afterthoughts. Educational Studies in Mathematics, 21(1), 3-27. https://doi.org/10.1007/BF00311013
  45. Chevallard, Y. (1991). Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportees par une approche anthropologique. Publications mathematiques et informatiques de Renne, (S6), 160-163.
  46. Chevallard, Y. (1992a). A theoretical approach to curricula. Journal fuer Mathematik-didaktik, 13(2-3), 215-230. https://doi.org/10.1007/BF03338779
  47. Chevallard, Y. (1992b). Fundamental concepts in didactics: Perspectives provided by an anthropological approach. Research in Didactique of Mathematics, 131-167.
  48. Chevallard, Y. (1999). L'analyse des pratiques enseignantes en theorie anthropologique du didactique. Recherches en didactique des mathematiques, 19(2), 221-265.
  49. Chevallard, Y. (2006). Steps towards a new epistemology in mathematics education. In Proceedings of the 4th Conference of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 4) (pp. 21-30).
  50. Chevallard, Y. (2007). Readjusting didactics to a changing epistemology. European Educational Research Journal, 6(2), 131-134. https://doi.org/10.2304/eerj.2007.6.2.131
  51. Chevallard, Y., & Bosch, M. (2014). Didactic transposition in mathematics education. In S., Lerman (Ed.). Encyclopedia of mathematics education (pp. 170-174). Springer Netherlands.
  52. Garcia, F. J., & Ruiz-Higueras, L. (2011). Modifying teachers' practices: The case of a european training course on modelling and applications. In G., Kaiser, W., Blum, R. B., Ferri, & G., Stillman (Eds.). Trends in teaching and learning of mathematical modelling: ICTMA14 (pp. 569-578). Springer Netherlands.
  53. Hardy, N. (2009). Students' perceptions of institutional practices: the case of limits of functions in college level calculus courses. Educational Studies in Mathematics, 72(3), 341-358. https://doi.org/10.1007/s10649-009-9199-8
  54. Laborde, C., & Vergnaud, G. (1994). L'apprentissage et l'enseignement des mathematiques. Apprentissages et didactiques ou en est-on. Hachette, Paris.
  55. Radford, L., & Roth, W. M. (2011). Intercorporeality and ethical commitment: An activity perspective on classroom interaction. Educational Studies in Mathematics, 77(2-3), 227-245. https://doi.org/10.1007/s10649-010-9282-1
  56. Rasmussen, K. (2015). Lesson study in prospective mathematics teacher education: didactic and paradidactic technology in the post-lesson reflection. Journal of Mathematics Teacher Education, 1-24.
  57. Rodriguez, E., Bosch, M., & Gascon, J. (2008). A networking method to compare theories: metacognition in problem solving reformulated within the Anthropological Theory of the Didactic. ZDM, 40(2), 287-301. https://doi.org/10.1007/s11858-008-0094-z
  58. Tetchueng, J. L., Garlatti, S., & Laube, S. (2008). A Context-Aware Learning System based on generic scenarios and the theory in didactic anthropology of knowledge. IJCSA, 5(1), 71-87.
  59. Winslow, C. (2011). Anthropological theory of didactic phenomena: Some examples and principles of its use in the study of mathematics education. CRM Documents, 10, 533-551.
  60. Zehavi, N., & Mann, G. (2011). Development process of a praxeology for supporting the teaching of proofs in a CAS environment based on teachers' experience in a professional development course. Technology, Knowledge and Learning, 16(2), 153-181. https://doi.org/10.1007/s10758-011-9181-2