A Study on the Application and Effects of Smart Support System for Creativity in Engineering Education

공학교육에서 창의성 향상을 위한 스마트 지원 시스템 적용과 효과에 관한 연구

  • Lim, Cheolil (Department of Education, Seoul National University) ;
  • Kim, Jongwon (Department of Mechanical Engineering, Seoul National University) ;
  • Hong, Miyoung (Department of Education, Seoul National University) ;
  • Seo, Seungil (Department of Education, Seoul National University) ;
  • Lee, Chanmi (Department of Education, Seoul National University) ;
  • Yoo, Sungkeun (Department of Mechanical Engineering, Seoul National University) ;
  • Kim, Youngsoo (Department of Mechanical Engineering, Seoul National University) ;
  • Bak, Jeongae (Department of Mechanical Engineering, Seoul National University)
  • 임철일 (서울대학교 교육학과) ;
  • 김종원 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 홍미영 (서울대학교 교육학과) ;
  • 서승일 (서울대학교 교육학과) ;
  • 이찬미 (서울대학교 교육학과) ;
  • 유성근 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 김영수 (서울대학교 기계항공공학부) ;
  • 박정애 (서울대학교 기계항공공학부)
  • Received : 2015.10.21
  • Accepted : 2016.03.28
  • Published : 2016.03.31

Abstract

This study was conducted to explore the applicability and effects of Smart Support System for Creative Problem Solving(S3CPS) in engineering education. S3CPS is an online system developed to support learners' creative problem solving activities based on the CPS model proposed by Treffinger et al.(2000). In this study, it was applied in an engineering course in which students work in teams to design and produce creative robots with the purpose of verifying its effects on creative problem solving and team projects. To address the purpose, interviews and surveys were carried out to examine the effects of S3CPS. The qualitative data were analyzed through a generic coding process. Three ways to apply S3CPS in an engineering course based on team project were derived and effects of the system were also analyzed. It implies that specific design guidelines are required for the optimal use of the system for existing engineering courses.

Keywords

References

  1. 강이철, 신정규(2003). 창의적 문제해결 모형을 적용한 고등학교 기술과 교수학습 방안. 중등교육연구, 51(2): 287-313.
  2. 교육과학기술부(2011). 과학기술인재 육성.지원 기본계획('11-'15). http://www.korea.kr/archive/expDocView.do?docId=29385
  3. 구양미 외(2006). 창의적 문제해결을 위한 웹기반 교수.학습모형과 학습환경 설계. 교과교육연구, 10(1): 209-234.
  4. 김문수(2015). 공학교육에서 문제 및 프로젝트기반학습의 비교 고찰과 적용방안. 공학교육연구, 18(2): 65-76.
  5. 김유신, 이병기(1995). 공학이란 무엇인가. 공학기술, 2(4): 8-31.
  6. 김은경(2010). 트리즈 기반의 창의적 문제해결 프로세스, 한국실천공학교육학회논문지, 2(1): 28-34.
  7. 김정엽, 김성동, 이희원(2012). 캡스톤디자인을 활용한 학습성과 평가. 기계저널, 52(9): 35-39.
  8. 김종원(2008). 공학설계: 창의적 신제품 개발방법론. 서울: 문운당.
  9. 김태운, 양성민, 김희복(2006). 산업공학에서의 창의설계 교육사례연구. 공학교육연구, 9(3): 49-61.
  10. 미래창조과학부(2015). 창조경제 소개. http://www.msip.go.kr/web/msipContents/contents.do?mId=ODA=
  11. 배원병 외(2011). PBL을 위한 공학윤리. 서울: 북스힐.
  12. 백윤수 외(2006). 대학 신입생 공학설계과목을 통한 창의성 교육의 성과. 공학교육연구, 9(2): 5-20.
  13. 박일수(2013). 기초공학의 창의적인 실습 능력 향상을 위한 PBL 적용 사례 연구. 한국산학기술학회논문지, 14(11): 5396-5402. https://doi.org/10.5762/KAIS.2013.14.11.5396
  14. 윤석범, 장은영(2014). 창의적 캡스톤 디자인 교육 방법 개발. 한국융함학회논문지, 5(4): 15-20.
  15. 이영미 (2013). 공과대학 팀 기반 프로젝트 학습 관련 요인 탐색. 학습자중심교과교육연구, 13(6): 351-375.
  16. 이유나, 이상수 (2008). 협동 창의적 문제해결을 위한 온라인 지원 시스템 개발. 한국컴퓨터교육학회 논문지, 11(5), 19-32.
  17. 이종연 외(2007). 창의적 문제해결(Creative Problem Solving) 모형 기반 초등학교 사회과 수업의 효과성 분석. 교육공학연구, 23(2): 105-133.
  18. 이종연 외(2006). Creative Thinker 프로그램 효과성 분석 연구. 한국교육학술정보원 연구보고 KR, 20.
  19. 이태식 외(2009). 공과대학 캡스톤 디자인(창의적 공학설계) 교육과정 운영실태 및 학습 만족도 조사. 공학교육연구, 12(2): 36-50.
  20. 임철일 외(2014a). 국내 공학교육에서의 창의성 연구 동향과 발전 과제. 공학교육연구, 17(5): 33-40.
  21. 임철일 외(2014b). 창의적 문제해결을 위한 스마트 지원 시스템의 수업 적용: 미술대학 수업 사례. 아시아교육연구, 15(3): 171-201.
  22. 임철일, 김영전, 김동호 (2012). 공과대학 학생들의 창의성교육에 관한 인식. 공학교육연구, 15(2): 30-37.
  23. 임철일, 홍미영, 박태정 (2011a). '창의적 문제해결(CPS)' 모형을 활용한 온라인 기반의 대학 수업 모형 개발 연구. 교육정보 미디어연구, 17(3): 399-422.
  24. 임철일, 홍미영, 이선희 (2011b). 공학교육에서의 창의성 증진을 위한 학습환경 설계모형. 공학교육연구, 14(4): 3-10.
  25. 임철일 외(2009). 온라인 지원 시스템 기반의 '창의적 문제해결 모형'을 활용하는 통합형 대학 수업 모형의 개발. 교육공학연구, 25(1): 171-203.
  26. 임효희 외(2009). 창의성 증진 교육방법의 개선방안. 한국공학교육학회, 12(4): 135-141.
  27. 장용철, 김건국, 김민철(2013). 창의설계입문의 PBL 적용_충남대학교 환경공학분야 사례. 공학교육연구, 16(2): 78-85.
  28. 정명화, 신경숙(2004). 프로젝트 수업이 대학생의 창의적 사고, 창의적 성향 및 문제해결 향상에 미치는 효과. 교육심리연구, 18(3): 287-301.
  29. 최은희(2013). 실내디자인 학습자의 창의적 사고를 지원하는 웹 시스템 개발과 그 효용성 평가. 기초조형학연구, 14(5): 639-648.
  30. 한국공학교육인증원(2014). 공학교육인증기준2015(KEC2015). http://www.abeek.or.kr/htmls_kr/contents.jsp?menu_l=2&menu_m=16
  31. ABET(2014). Criteria for Accrediting Engineering Programs: Effective for Reviews During the 2015-2016 Accreditation Cycle. http://www.abet.org/wp-content/uploads/2015/05/E001-15-16-EAC-Criteria-03-10-15.pdf
  32. Bradford, C. et al.(2014). A problem-solving approach to teaching creativity for engineering and other disciplines. Systemics, Cybernetics and Informatics, 12 (4): 13-17.
  33. Cropley, D., & Cropley A.(2000). Fostering creativity in engineering undergraduates. High Ability Studies, 11 (2): 206-219.
  34. Fink, L. D.(2004). Beyond small group: harnessing the extraordinary power of learning teams. In L. K. Michalesen, A. B, Knight and L. D. Fink (Eds.), Team-Based Learning: A transformative use of small group (pp. 3-26), Westport, CT: Praeger Publisher.
  35. Foster, F., & Brocco, M.(2008). Understanding creativity-technique based problem solving processes. Lecture Notes in Computer Science, 5178 : 806-813.
  36. Foster, F.(2008). Distributed creative problem solving over the web. Proceedings of the third international conference on internet and web applications and services (pp.283-288). Athens.
  37. Grabe, M. & Grabe, C.(2000). Integrating the internet for meaningful learning. Boston: Houghton Mifflin Company.
  38. Khorbortly, S., & Budnik, M.(2014). Creative Engineering for 2020. Journal of Systemics, Cybernetics and Informatics. 12 (1): 82-90.
  39. Liebenberf, L., & Mathews, E. H.(2012). Integrating innovation skills in an introductory engineering design-build course. Int J Technol Des Educ. 22 : 93-113. https://doi.org/10.1007/s10798-010-9137-1
  40. Lim, C., Lim, W., & Hong, M. (2013). A Developmental Study for the Design of the Creative Problem Solving Support System. In R. Luckin, S. Puntambekar, P. Goodyear, B. L. Grabowski, J. Underwood, & N. Winters (Eds.), Handbook of the Design in Educational Technology (pp. 217-229). New York: Routledge.
  41. Mills, J. .E., & Treagust, D..F.(2003). Engineering education - Is problem-based and project-based learning the answer? Australasian Journal of Engineering Education, 7 (1): 2-16.
  42. Morin, S., Robert, J. M., & Gabora, L.(2014). A new course on creativity in an engineering program: Foundations and issues. Proceeding of the International Conference on Innovative Design and Manufacturing, Montreal, QU.
  43. Palmer, S., & Hall, W.(2011). An evaluation of a project-based learning initiative in engineering education. European Journal of Engineering Education, 36 (4): 357-365. https://doi.org/10.1080/03043797.2011.593095
  44. Prince, M. J., & Felder, R. M.(2006). Inductive teaching and learning methods: definitions, comparisons, and research bases. Journal of Engineering Education, 95(2): 123-138. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2006.tb00884.x
  45. Shneiderman, B.(2007). Creativity support tools: Accelerating discovery and innovation. Communication of the ACM 50 (12): 20-32. https://doi.org/10.1145/1323688.1323689
  46. Treffinger, D. J., & Isaksen, S. G.(2005). Creative problem solving: the history, development, and implications for gifted education and talent development. Gifted Child Quarterly, 49 (4): 342-353. https://doi.org/10.1177/001698620504900407
  47. Treffinger, D. J., Isaksen, S. G., & Dorval, K. B.(2000). Creative problem solving: an introduction (3rd ed.). Waco, TX: Prufrock Press.
  48. Yasin, R. & Yunus, N. S.(2014). A meta-analysis study on the effectiveness of creativity approaches in technology and engineering education. Asian Social Science, 10 (3): 242-252.
  49. Zhou, C.(2012). Fostering creative engineers: A key to face the complexity of engineering practice. European Journal of Engineering Education, 37 (4): 343-353. https://doi.org/10.1080/03043797.2012.691872