DOI QR코드

DOI QR Code

Standard Manual Development for Infants and Children's Urban Railway Accident Prevention

도시철도 안전사고 예방을 위한 유아·어린이 대상 표준 매뉴얼 개발

  • Received : 2016.04.28
  • Accepted : 2016.05.16
  • Published : 2016.06.01

Abstract

Even though accidents occurred inside urban railway stations demage not only one person, but also surrounding people, it can be prevented by cautious actions. This research aims at infants and children, which can maximize the educational impacts, to develop a safety textbook which can educate safety rules and behavioral know-how to reduce the accidents occurred in urban railway stations, and at parents and teachers to gather opinions through surveys on the research's future direction. This research conducts a case study and comparison analysis on domestic and foreign safety manuals, which is organized in a book form of fairy tales educating safety rules for readers to utilize the urban railway by steps from boarding to taking off. Through a survey we conducted for parents and teachers as providing the safety textbook developed through this research, we could get the positive evaluations and gather opinions on the future research direction. The safety textbook developed in a form of fairy tale book through this research is for infants and children to use the urban railway in a safe manner, which is expected to evoke the interests and curiosity and create the educational impacts on users.

도시철도 역사 내에서 발생하는 안전사고는 혼자만의 사고가 아닌 주변인들에게 피해를 주며, 사소하게 보이는 주의 행동을 통해서 충분한 예방이 되기도 한다. 본 논문은 교육의 효과가 극대화 될 수 있는 유아 어린이를 대상으로 도시철도 역사에서 발생하는 안전사고 감소를 위한 행동요령과 안전수칙을 교육할 수 있는 안전교재를 개발하고, 부모 및 교사를 대상으로 설문조사를 실시하여 앞으로의 연구방향에 대한 의견수렴의 목적이 있다. 유아 어린이를 대상으로 시행하고 있는 국내외 안전 매뉴얼에 대한 사례조사 및 비교분석을 진행하며, 교육효과 및 도서 선호도를 기준으로 도시철도를 이용하기 위한 탑승부터 하차까지의 단계별로 안전수칙을 학습하여 안전하게 이용할 수 있도록 동화책 형태로 구성하였다. 개발된 안전교육 교재를 제시하여 부모 및 교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이와 관련된 긍정적인 평가를 확보할 수 있었으며, 추후 발전방안에 대한 의견을 수렴하였다. 본 연구에서 개발된 안전교재는 유아 어린이가 안전하게 도시철도를 이용할 수 있도록 구성된 교재이며, 동화책 형태로 제작됨으로서 이용자의 흥미와 호기심을 자극하고 학습에 도움이 될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. Bae, J. Y. (2002). Development of the Multimedia CD-ROM and Home-Based Management System for Prevention of Child Accident.
  2. Joanne, D. S. E. and Leslie, G. (2001). Safety Makes Sense; A Program to prevent Unintentional Injuries in New York City Public Schools.
  3. Kim, J. M. (2014). The Effects of Parent's Motivational Beliefs in the Child Education and Parent-Teacher Relationship on Learning Related Skill of Young Children.
  4. Kim, S. S and Lee, E. S. (2009). A Study on the Occurrences and Causes of Accidents in Lower Grade Elementary School Children.
  5. Lee, M. H. (2004). The Relevancy between Young Children's Reading Abilities and Parent's Picture-Book Reading Environments.
  6. Lee, S. J. (2015). A Study on the Actual Condition and Improvement of Children's Traffic Accident.
  7. National Police Agency, 2009.
  8. Park, C. O. (2008). A Study on the Cause of Best-selling Books for Infants Laying Stress on Parent's Choice.
  9. Park, Y. Y. (2004). The Effects of Traffic Safety Education Programs for Children using Fairy Tales.