Correlation between Curriculum of Clothings Area of College and National Teacher's Examination in Home Economics Subjects

의생활 영역 교과과정과 가정과 중등임용고사 경향의 연관성

  • Kim, Kyung-Sook (Dept. of Home Economics Education, Catholic Kwandong University) ;
  • Lee, Hee Hyun (Dept. of Home Economics Education, Catholic Kwandong University)
  • 김경숙 (가톨릭관동대학교 사범대학 가정교육과) ;
  • 이희현 (가톨릭관동대학교 사범대학 가정교육과)
  • Received : 2016.10.28
  • Accepted : 2016.12.05
  • Published : 2016.12.31

Abstract

This study looked into how Colleges of Education around the country about how they are composing the curriculum to achieve the goal of Home Economics Subjects' national teachers training, how National Teacher's Examination's questions are set and which correlation is between university's curriculum composition and National Teacher's Examination questions and they were mainly focused on clothing area. For this study, 11 Colleges of Education's Home Management Major's curriculum and clothing area of Home Economic Subjects' National Teacher's Examination's questions from 2010~2016 were analyzed, and it will be summarized in the following. First, in College of Education's Home Management department, clothing area is organized with minimum of 4 to maximum of 12 different subjects. 'Textiles and Care for Textiles' and 'Design for Clothing' which is needed for the very basic subject completion for certificate to become a Home Economic Subject's teacher were included in all the university's curriculums and depending on the department's characteristics, 1~10 extra subjects were composited. Second, there were 34 questions on the exam of National Teacher's Examination in Home Economic subjects, and the results were 10~12 out of 80 each year according to the record of recent 7 years which is from 2010 to 2016. In the Clothing Area, 31 questions included various materials such as pictures, graphs, dialogues, explanations, examples and others, and 19 questions had more than 2 data overlapping. Third, as a result of looking into the correlation between the questions of Curriculum of Clothing Area of College and National Teacher's Examination, there were most questions from the curriculum of basic subject of completion. This means, 18 questions were related to 'Textiles and Care for Textiles' and 'Design for Clothing' and there was 8 questions related to 'Construction of Clothing' which was the second most. The result of this study will help effecting setting exam questions for Home Economic Subject's National Teacher's Examination and Home Management's Curriculum of Clothing Area College being amended.

Keywords

References

  1. 교육부. (2016). 2015 개정 교육과정 교수.학습자료- 기술가정. 교육부, 대전광역시교육청.
  2. 김덕남. (2006). 중등교원을 위한 국어과 임용고사 문항분석. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김민주. (2004). 일반사회과 중등교원 임용시험 분석 및 사범대학 교과과정의 연계성 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김보경. (2015). 2009년-2015년도 음악과 중등임용고사 출제경향 분석. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 김여주. (2007). 임용고사 출제범위에 대한 개선안. 한문교육연구, 27, 265-308.
  6. 김은정, 권유진, 이윤정. (2015). 한국과 미국의 가정과 교육과정 실행과정 사례 연구. 한국가정과 교육학회지, 27(3), 79-97.
  7. 김인수. (2001). 중등교사 임용고사와 수학교육과의 교육과정. 수학교육논문집. 한국수학교육학회지, 12, 527-537.
  8. 남수경. (2006). 사범대학 학생의 임용고사 관련 사교육비 지출 실태 분석. 교육행정학연구, 24(4), 337-362.
  9. 노명환, 정혜승, 옥현진. (2003). 창조적 지식 기반사회와 국어과 교육. 경기도교육연구원. 서울: 박이정.
  10. 박남기. (2002). 교사양성 및 임용제도. 교육개발, 132.
  11. 박지연. (2008). 체육 임용고사시 무용전공자의 실태 분석 연구. 수원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 변미혜. (2013). 중등 음악 임용고사 제도의 실태 및 개선 방향. 국악교육, 36, 83-103.
  13. 손옥. (2007). 음악과 중등교원 임용고사에 대한 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 신현석, 이경호. (2007). 신규교원 임용의 쟁점과 과제. 인력개발연구, 9(4), 61-81.
  15. 유정우. (2007). 최근 5년간 중등 수학 임용고사 현황과 문항분석. 우석대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 이상희. (2006). 중국어 임용고사와 대학 교과과정의 연계성 연구. 한국외국어대학교 교육대학원 석사학위논문.
  17. 이수진. (2011). 수학 중등교원 임용고사 기출문항 분석: 2009학년도-2011학년도 문항을 중심으로. 울산대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 이연숙, 김서현, 유세종. (2016). 가정과 교육의 이론과 실제. 서울: 신광출판사.
  19. 이예선. (2006). 임용고사 문제의 선정과 교사선발의 문제점-중등학교 교사의 입장에서. 역사와 역사교육, 12, 143-153.
  20. 이인희, 이옥임. (1988). 가정과 교수법. 서울: 수학사.
  21. 이혜영. (2012). 영어과 중등교사 임용고사의 출제경향 분석: 2009학년도-2012학년도 문항을 중심으로. 강원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  22. 장현숙. (1999). 중등 가정과 교사 임용제도와 고사 문제의 분석 및 개선연구. 중등교육연구, 43, 131-137.
  23. 정길정. (2004). 중등 영어교사 임용시험의 출제경향 분석과 개선방안. 영어교과교육, 3(2), 33-55.
  24. 정남희. (2007). 사범대학의 컴퓨터교육 전공 교육과정과 정보.컴퓨터 중등교사 임용고사와의 연계성분석. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  25. 황완. (2007). 음악과 임용고사 출제경향의 분석을 통한 대학 음악교육과의 교과과정 개선방안 연구: 2000년-2007년도 국악이론 출제문항을 중심으로. 경원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  26. 한국교육과정평가원. (2010-2016). 중등학교 교사임용 후보자 선정 경쟁시험(가정).
  27. http://www.cku.ac.kr/
  28. http://www.kangwon.ac.kr/
  29. http://www.kyungnam.ac.kr/
  30. http://www.knu.ac.kr/
  31. http://www.korea.ac.kr/
  32. http://www.dongguk.edu/
  33. http://www.pcu.ac.kr/
  34. http://www.wku.ac.kr/
  35. http://www.jj.ac.kr/
  36. http://www.chosun.ac.kr/
  37. http://www.knue.ac.kr/