Calculating the Audit Fee Based on the Estimated Cost

예정원가계산에 의한 감사보수 산정

  • Received : 2016.01.13
  • Accepted : 2016.03.17
  • Published : 2016.03.31

Abstract

It was required to attach the documents on the details of external audit including the number of the participants in external audit, audited parts and audit times under the Article 7-2 on the audit report to the accounting audit report from 2014 in accordance with the amendment to the Act on External Audit of Stock Companies. This study aim to calculate the audit fee based on the estimated cost of service calculation of the government contribution agencies by reflecting the implementation of the revised external audit. This study calculated the audit fee for the target company (a listed company assumed to have no internal control risks and relevant audit risks for unqualified opinion in the previous year, 100 billion won of total amount of asset, manufacturing company in the previous year and preliminary client request) by putting together four items of expenditure including employment costs, expenditure, general management expenses and profit in accordance with the calculation system of cost of service under the State Contract Act. Then, it used the data collected from the documents on the details of the revised external audit after requesting estimation on the target company with the estimated cost to Big-4 accounting firms to identify the participants and times of the accounting audit. The employment costs applied 150% of participation rate of the base price of employment costs for the academic research service cost in 2014, the expenditure used the average value of accounting firms of corporate business management analysis of the Bank of Korea (2013), the general management expenses applied 5% of the general management rate of service business under Article 7-1 of the Enforcement Rule of the Act on Contracts to which the State is a Party and the profit applied 10% of profit rate of service business under Article 7-2 of the Enforcement Rule of the Act on Contracts to which the State is a Party. Based on the calculation of the estimated costs by applying the above, the audit fee was estimated at 50,617,769won. Although the result is not the optimal audit fee, it may be used as a basic scale to compare the audit fees of companies without criteria. Also, such amendment to the Act on External Audit of Stock Companies may improve independence of auditors and transparency of the accounting system rather than previous announcing only the total audit times.

2014년도 회계감사보고서부터 외감법의 개정에 따라 감사보고서에 관한 7조의 2의 외부감사 참여인원 수, 감사내용 및 소요시간 등 외부감사 실시내용을 적은 서류를 첨부하도록 되었다. 본 연구에서는 개정된 외부감사 실시내용을 반영하여 정부출연기관의 용역예정원가계산에 의하여 감사보수를 산정한다. 본 연구에서는 대상기업(전기 적정의견, 직전년도 자산총액 1,000억원, 제조업, 사전의 의뢰인 수임에서 내부통제위험 및 유의적인 감사위험이 없는 것으로 가정한 상장기업)을 국가계약법의 용역원가계산 체계에 따라 인건비, 경비, 일반관리비, 이윤의 4가지 비목을 합계하여 감사보수를 산출한다. 그리고 회계감사의 참여자와 감사투입시간을 확인하기 위하여 Big-4 회계법인에 예정원가 산정 대상기업에 대한 견적을 의뢰하여 계정된 외부감사 실시내용을 적은 서류에 따라 수집한 결과를 이용하였다. 인건비는 2014년 학술연구용역비 인건비기준단가의 참여율 150% 적용, 경비는 한국은행의 기업경영분석(2013년)의 회계법인등의 평균을 사용, 일반관리비는 국가를 당사자로 하는 계약에 관한 법률 시행규칙 7조1항 용역업의 일반관리비율 5%를 적용, 이윤은 국가를 당사자로 하는 계약에 관한 법률 시행규칙 7조2항 용역업의 이윤율 10%가 적용되었다. 이를 적용한 예정원가 계산에 의한 감사보수는 50,617,769원이 산출되었다. 본 연구의 결과가 최적의 적정감사보수는 아니다 할지라도 기준이 없는 기업의 감사보수를 비교할 수 있는 기본 척도로 사용 할 수 있을 것이다. 그리고 이러한 외감법의 개정은 이전의 총 투입 감사시간만을 공시한 것보다 감사인의 독립성과 회계제도의 투명성을 제고할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 강희정(2009), "인천국제항공사의 아웃소싱용역 예정가격산정 업무에 관한 연구," 한국항공대학교 경영대학원 석사학위논문.
  2. 광주광역시(2007), "시내버스업체 회계감사 및 표준운송원가 산정용역 종합보고서," 광주광역시.
  3. 권수영.김문철(2001), "감사보수의 결정요인과 감사보수체계변화로 인한 효과분석," 회계학연구, 26(20, 115-143.
  4. 권수영.손성규.이영한(2005), "한국 감사시장의 적정감사보수 산정에 관한 연구," 회계와 감사연구, 41, 27-64.
  5. 고혁민(2011), "국제회계기준도입이 감사보수에 미치는 영향-조기도입기업을 대상으로," 동국대학교 석사학위논문.
  6. 노준화.배길수(2008), "적정감사보수와 적정 감사투입시간에 대한 감사인들의 인식: 설문조사 결과," 회계저널, 제17권 제1호, 1-26.
  7. 문태형(2013), "국제회계기준의 도입에 따른 감사시간 및 감사보수에 관한 연구," 무역연구, 9(4), 501-522.
  8. 박상봉.김명희(2007), "ABC원가계산시스템의 효과 및 전통적원가계산시스템과의 원가정보 분석에 관한 연구," 경영과 정보연구, 22, 117-136.
  9. 배성미.김명인.안형태.지찬영(2014) , "K-IFRS 의무도입이 감사시장에 미치는 영향: 감사보수를 중심으로," 회계학연구, 39(6), 353-392.
  10. 손성규(2008), 회계감사이론, 제조 및 적용, 박영사.
  11. 이은신(2010), "IFRS 전환이 감사보수 및 감사시간에 미치는 영향," 홍익대학교 석사학위논문.
  12. 이명곤.장석진.조상민(2012), "국제회계기준(IFRS)의 도입과 감사시간 및 감사보수," 회계.세무와 감사연구, 54(2), 473-504.
  13. 이재은(2013), "IFRS 도입 및 감사인의 IFRS 자문에 따른 감사시간.감사보수의 차이," 회계저널, 22940, 133-176.
  14. 임성준(2014), "국제회계기준의 도입이 감사 보수에 미치는 영향," 숭실대학교 석사학위논문.
  15. 장욱방(2012), "IFRS 도입이 감사보수를 증가시키는가? - 중국 시장을 중심으로-," 중앙대학교 석사학위논문.
  16. 지성권(2007), "다각화와 비대칭적 원가행태," 경영과 정보연구, 31(4), 1-20.
  17. 지찬영(2012), "K-IFRS 도입이 감사보수에 미치는 영향: 감사인 규모를 중심으로," 인하대학교 석사학위논문.
  18. 최 관.주인기(1998), "외부감사보수의 적정성에 관한 연구: 피감사회사의 특성별 분석과 외국과의 비교를 중심으로," 회계저널, 7(1), 61-86.
  19. 한국은행(2013), 기업경영분석, 한국은행.
  20. Means, K. and P. Kazenski(1987), "Improved Internal Controls Can cut Audit Costs," Management Accounting, 48-51.
  21. Simunic, D.(1980), "The Pricing of Audit Service : Theory and Evidence," Journal of Accounting Research(Spring), 161-190.