DOI QR코드

DOI QR Code

The Characteristics and Settlement of Drama Education in German School - Focusing on Drama Class of Secondary School-

독일학교 연극교육의 정착화와 연극수업의 특징 -중등학교 연극수업을 중심으로-

  • 이원현 (성결대학교 연극영화학부)
  • Received : 2016.04.20
  • Accepted : 2016.06.16
  • Published : 2016.06.28

Abstract

For the correct settlement of 'drama' subject mentioned as a new art subject within school education of Korea, this paper deals with the relevant contents by using German drama education equipped with the systematic educational system in the world as an objective model. First, analyzing the historical correlations between German school and drama education, this paper refers to the settlement process of drama education in German school after the enforcement of educational reform policy in Germany of 2009, and also the direction and characteristics of drama class. Such a research background contains the objectives to directly/indirectly verify the suitability of drama education for the suggestion of convergence(integrated) education and increase of creativity required for the current Korean school education, and also to be helpful to the establishment of institutional directions for Korean culture & art education in the future.

본 논문은 한국 학교교육에 있어서 새로운 예술 교과목으로 언급되는 '연극'과목의 올바른 학교 내 정착화를 위하여, 세계에서 체계적 교육시스템을 갖추고 있는 독일 연극교육을 객관적 모델 삼아 관련내용을 다룬다. 이를 위해 본 글에서는 우선적으로 독일학교와 연극교육의 역사적 상호관계에 대한 분석이 이뤄지고, 2009년 독일의 교육개혁 정책시행 이후 독일학교 연극교육의 정착화과정과 연극수업의 방향성과 특징들이 언급된다. 이러한 연구배경에는 현 한국학교 교육에서 요구되는 창의력 증대와 융합(통합)교육 제시를 위해 연극교육이 적합하다는 사실을 직, 간접적으로 증명하고, 앞으로의 한국 문화예술교육 정책적 방향성 구축에 도움을 주고자하는 목적이 담겨 있다.

Keywords

References

  1. 남상식, "미적교육으로서의 연극교육- 독일의 학교연극," 연극교육연구, 제8집, pp.253-262, 2002.
  2. F. Schiller, Die astetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen, p.95, 1965.
  3. F. Messerschmid, "Die gesellschatliche Funktion des Schulspiels," Das Spiel in der Schule, H.4, p.152, 1970.
  4. R. Steinweg, Das Lehrstuck, Brechts Theorie einer politisch- astetischen Erziehung, pp.87-89, 1972.
  5. 이원현, "독일학교 교육정치와 연극과목 Darstellungsspiel (표현놀이)," 연극교육연구, 제25집, pp.250-253, 2014.
  6. H. Ebert-Paris, "Theater mit Kindern-mehr soll es nicht sein!," B. Ruping, Schneider, Theater mit Kindern, Erfahrungen, Konzepte, Methoden, p.18, 1991.
  7. DIE ZEIT $N^{\circ}$ 41/2011Aktualisiert 11. Oktober 2011 06:56 Uhr 42 Kommentare(Schulreform in Hamburg: Reif fur die Buhne)
  8. http://de.wikipedia.org/wiki/Darstellendes_Spiel
  9. http://www.hamburg.de/contentblob/2494460/data/darstellendes-spiel-igs-sek-i.pdf
  10. 이원현 외, 2011 문화예술 교육표준 개발연구, 한국문화에술교육진흥원, p.18, 2011.
  11. M. Pfeiffer and V. List, Darsteellendes Spiel, Ernst Klett Verlag, 2009.
  12. Ole Hruschka, "Theaterpadagogik in der Schule," Theaterpadagogik, pp.166-181, 2012.
  13. 이원현, "독일학교 교육정치와 연극과목 Darstellungsspiel (표현놀이)," 연극교육연구, 제25집, p.263, 2014.