DOI QR코드

DOI QR Code

A Case Study of Circus Education in Korea Focused on Circus Professional Training Program by Seoul Foundation Arts and Culture

국내 서커스 교육 사례연구 -서울문화재단 주최 서커스 전문가 양성 프로그램을 중심으로-

  • Received : 2016.02.02
  • Accepted : 2016.03.18
  • Published : 2016.06.28

Abstract

This research is to explore the direction of circus education in Korea by the case study of Circus Professional Training Program, which was held by Seoul Foundation Arts and Culture for the first time in Korea. The study was conducted via interviews of three participants who completed Circus Professional Training Program to comprehend their experiences of participating the programs in Korea and France. Result of this study revealed that the participants were able to set their goals to jump up, and expand their movements through the program that was held in Korea. Experiencing the great cirus world in France, they showed eagerness to go back and get more training. Despite of these positive effects, they have faced a difficulty how to continue their leaning and goals for the circus in the absence of circus facilities and places to practice. The system that they can take the next step is not ready yet, either. There should be some solutions to these problems. In order to develop the circus education, they hoped that Seoul Foundation Arts and Culture continues circus education with consistency. In addition to that, many national and circus educational organizations should be activated to establish the circus professional educational system.

본 연구는 서울문화재단에서 처음으로 시도된 국내 서커스 교육 사례를 통해 참여자들의 생생한 현장 이야기로 국내 서커스 교육 방향을 탐색하고자 한다. 서커스 전문가 양성 프로그램의 참여자들은 국내와 해외 교육과정을 통해 어떠한 경험을 했으며, 그 경험을 통해 국내 서커스 교육의 지향점은 무엇인지 알아보고자 국내와 해외 과정을 모두 수료한 3명의 참여자들을 대상으로 면담을 진행하였다. 그 결과, 참여자들은 '점핑업'이라는 주제를 가지고 진행된 프로그램을 통해 먼저 국내 프로그램에서 점핑업을 위한 목표설정을 하였고 움직임의 영역을 확장시킬 수 있었다. 참여자들은 해외 프로그램을 통해서 서커스 세상에서 맞볼 수 있는 최상의 경험을 하였고 다시 가고 싶은 갈망을 나타냈다. 이 프로그램이 많은 긍정적인 영향을 미쳤음에도 불구하고, 현재 참가자들의 고민은 연습할 수 있는 시설과 공간의 부재와 다음 단계로 연계될 수 있는 프로그램이나 시스템이 구축되어있지 않아 이제까지 배운 것을 어떻게 이어갈지에 대한 것이었다. 이 부분에 대한 대책마련이 필요하며 향후 국내 서커스가 계속 발전해나가기 위해서는 참여자들의 의견은 서울문화재단에서 지속성을 가지고 서커스 교육을 이어나가길 바라며 국가기관 및 교육단체들이 많이 활성화되어 서커스 전문교육시스템이 잘 구축되기를 바란다.

Keywords

References

  1. http://mlib.nsu.ac.kr
  2. http://blog.naver.com/i_sfac/220379575262
  3. http://www.cnac.fr
  4. http://blog.naver.com/i_sfac/220353766764
  5. 심영임, 태양의 서커스에 나타난 무용의 예술적 의미에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 2011.
  6. 정의숙, 변혁, "춤 영역 확장을 위한 '태양의 서커스(Cirque du Soleil)' 컨텐츠 구성요소 분석연구," 무용예술학연구, 제46권, 제1호, p117-133, 2014.
  7. 전성찬, 태양의 서커스 블루오션전략, 경희대학교 경영대학원 석사학위논문, 2010
  8. 김영아, "가치혁신으로 본 태양의 서커스와 우리나라 서커스의 향후 과제," 비교문학, 제55권, pp.325-343, 2011.
  9. 김병영, 정소희, 김영호, "남아선호 가정에서 성장한 기혼여성의 가족 관계 경험에 관한 질적사례 연구," 한국사회복지질적연구, 제5권, 제2호, pp.95-126, 2011.
  10. 최민지, 태양서커스(Cirque du Soleil) 공연에 나타난 창작요소의 혁신에 관한 연구, 중앙대학교대학원 석사학위논문, pp.136-137, 2007.
  11. 심영임, 태양의 서커스에 나타난 무용의 예술적 의미에 관한 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p.114, 2011.
  12. http://terms.naver.com/
  13. http://sfac.or.kr