DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of a Librarian's Organizational Commitment and Organization Citizenship Behavior on Organizational Effectiveness

도서관사서의 조직헌신성과 조직시민행동이 조직효과에 미치는 영향

  • 유평수 (전주대학교 사범대학 교육학과) ;
  • 최흥식 (전주대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2016.02.19
  • Accepted : 2016.04.28
  • Published : 2016.06.30

Abstract

This study aims to explore the effect of a librarian's organizational commitment and Organization Citizenship Behavior (OCB) on organizational effectiveness in libraries. The following conclusions were drawn from the research procedures and data analysis. First, the librarian's organizational commitment make no difference by age level. The librarian's organizational commitment makes no difference by career. The librarian's organizational commitment and organization citizenship behavior make no difference by employment status. Second, the highest correlation is maintain commitment factor and all of the commitment. The second high correlation is sportsmanship behavior factor and all of the organization citizenship behavior. The third high correlation is conscientiousness behavior factor and all of the organization citizenship behavior. Third, the organizational effectiveness is affected 13.4% by a librarian's organization citizenship behavior, 5.6% by librarian's organizational commitment.

본 연구의 목적은 도서관 사서의 조직 헌신성과 조직시민행동이 조직효과에 미치는 영향을 분석하는데 있다. 이를 위해 도서관 사서의 헌신성, 조직시민행동, 조직효과가 사서의 연령, 사서경력, 그리고 고용형태에 따라 어떠한 차이가 있는지를 고찰하였으며, 세 변인 간의 상관관계 및 사서의 헌신성과 조직시민행동이 조직효과에 미치는 영향을 분석하였다. 연구결과와 논의를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 도서관 사서의 연령에 따른 조직시민 행동의 수준은 다른 집단보다 50세 이상이 더 높고, 조직효과의 수준은 29세 이하 집단이 높게 나타났다. 사서경력에 따른 조직시민행동은 15년 이상이 다른 집단보다 높은 수준이며, 조직효과는 1년 미만이 5~15년 미만보다, 15년 이상 집단이 5~15년 미만보다 높다. 고용형태에 따른 조직효과는 정규직보다 계약직 직원이 더 높다. 둘째, 변인들 간의 가장 높은 정적 상관은 유지적 헌신과 헌신성 전체, 비불평적 행동과 조직시민행동 전체, 양심적 행동과 조직시민 행동, 적극적 행동과 비불평적 행동의 순으로 높다. 셋째, 조직효과에 영향을 미치는 요인은 조직헌신성에서는 정서적 헌신이고, 조직시민행동에서는 적극적 참여행동이다. 조직효과에 대해 조직헌신성은 5.6%의 설명력을, 조직시민행동은 13.4%의 설명력을 가지고 있다. 조직효과에 영향을 미치는 주요 변인 중의 하나인 조직헌신성 수준을 높이기 위해서 조직의 리더는 정서적 헌신에 해당되는 소속감, 애착심, 가족적 친밀감을 형성하는데 노력해야 할 것이다. 조직시민행동 수준을 향상시키기 위해 사서들의 개인적 성장과 발전에 특별한 관심과 배려가 필요하며, 부서의 각종 행사에 적극적으로 참여할 수 있는 환경을 마련하는데 노력을 기울여야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 김선욱 (2004). 교사의 의사결정 참여가 학교조직효과성에 미치는 영향. 박사학위논문, 조선대학교 대학원, 행정학과.(Kim, Seon-Uk (2004). The influence of teacher's participation in decision-making process on the school organization effectiveness. Ph.D. dissertation, Graduate School of Chosun University, Department of Public Administration.)
  2. 김영조 (2008). 호텔종사원들의 고용형태가 조직시민행동 및 고객지향성에 미치는 영향. 經營學硏究, 37(4), 839-871.(Kim, Young-Joe (2008). The effects of employment status on the organizational citizenship behavior and customer orientation of the hotel employees. Korean Management Review, 37(4), 839-871.)
  3. 김정희, 문혁준 (2006). 국공립과 사립 유치원교사의 조직헌신에 영향을 미치는 변인. 유아교육연구, 26(5), 307-331. (Kim, Jung Hee, & Moon, Hyuk Jun (2006). Variables affecting public and private kindergarten teachers' commitment to their institutions. International Journal of Early Childhood Education, 26(5), 307-331.)
  4. 김지은 (2006). 교직몰입과 교사의 효과성. 박사학위논문, 한양대학교 대학원, 교육학과.(Kim, Ji-Eun (2006). Commitment to teaching and teacher's effectiveness. Ph.D. dissertation, Graduate School of Hanyang University, Department of Pedagogy.)
  5. 나상억, 장동운 (2009). 조직의 윤리풍토가 조직시민행동과 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구: 집단주의 성향의 조절효과를 중심으로. 조직경영개발연구, 2(1), 75-106. (Na, Sang-eog, & Chang, Dong-woon (2009). A study on the effects of ethical climates on organizational commitment and organizational citizenship behavior: Focusing on the moderating role of collectivism. The Journal of Organization Management Development Research, 2(1), 75-106.)
  6. 노종희 (2004). 초.중등교사의 교직헌신의 개념화 및 측정도구 개발. 교육행정학연구, 22(2), 215-232. (Ro, Jong-Hee (2004). Conceptualizing and measuring commitment to teaching of teachers. The Journal of Educational Administration, 22(2), 215-232.)
  7. 문형구, 김경석 (2006). 조직시민행동(OCB) 연구에 대한 비판적 고찰: 한국에서의 연구를 중심으로. 경영학연구, 35(2), 609-643. (Moon, Hyoung-Koo, & Kim, Kyoung-Seok (2006). A critical review on OCB studies in Korea. Korean Management Review, 35(2), 609-643.)
  8. 박균열 (2009). 교사의 임파워먼트와 교사헌신 및 학교조직 효과성 간의 공분산구조 분석. 한국교원교육연구, 26(1), 315-341. (Park, Kyun-Yeal (2009). Covariance structural analysis among teachers' empowerment, teachers' commitment and school organizational effectiveness. Korean Journal of Teacher Education, 26(1), 315-341.)
  9. 박 윤 (2013). 심리적 계약위반이 이직의도와 조직헌신에 미치는 영향: 직장가족주의와 절차공정성을 조절변수로 하여. 석사학위논문, 성균관대학교 국정관리대학원, 행정학과. (Park, Yoon (2013). The impact of psychological contract breach and psychological contract violation on exit and organizational dedication - focusing on workplace familism and procedural justice as moderator variables. Master' thesis, Graduate school of Governance Sungkyunkwan University, Department of Public Administration.)
  10. 박은미, 강종수 (2015). 사회복지종사자의 사회자본이 조직시민행동에 미치는 영향과 직무만족의 매개효과. 한국콘텐츠학회논문지, 15(10), 160-172. http://dx.doi.org/10.5392/jkca.2015.15.10.160 (Park, Eun-Mi, & Kang, Jong-Soo (2015). The effects of social capital on organizational citizenship behavior of social welfare workers and the mediating effect of job satisfaction. Journal of the Korea Contents Association, 15(10), 160-172. http://dx.doi.org/10.5392/jkca.2015.15.10.160)
  11. 박인심 (2006). 교원헌신에 대한 권한강화의 효과 연구. 교육행정학연구, 24(1), 25-50. (Park, In-sim (2006). A study of the effects of teacher empowerment on teacher commitment. The Journal of Educational Administration, 24(1), 25-50.)
  12. 박재춘, 김성환 (2015). LMX, 리더 도덕성, 지각된 팀효능감 및 조직시민행동의 관계. 한국콘텐츠학회논문지, 15(4), 420-430. http://dx.doi.org/10.5392/jkca.2015.15.04.420 (Park, Jae-Choon, & Kim, Sung-Hwan (2015). The relationships among leader-member exchange (LMX), leader integrity, perceived team efficacy, organizational citizenship behavior. Journal of the Korea Contents Association, 15(4), 420-430. http://dx.doi.org/10.5392/jkca.2015.15.04.420)
  13. 방은영 (2014). 대학도서관 사서의 조직시민행동, 임파워먼트 및 조직효과성 간의 관계에 관한연구. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과. (Bang, Eun Young (2014). A study on relationships among organization citizenship behavior, empowerment and organizational effectiveness of academic librarians. Master' thesis, Graduate School of Sungkyunkwan University, Department of Library and Information Science.)
  14. 신동한 (2008). 학교장의 감성지도성과 교사의 교직헌신도 및 학교조직 효과성 간의 관계. 교육행정학연구, 26(3), 125-149.(Shin, Dong Han (2008). Relationship among principal's emotional leadership, teachers' teaching commitment and school organizational effectiveness. The Journal of Educational Administration, 26(3), 125-149.)
  15. 신재흡 (2008). 변혁적 지도성과 조직헌신이 조직시민행동에 미치는 영향 분석. 敎育行政學硏究, 26(1), 69-95. (Shin, Jae-heub (2008). An analysis on the effects of transformational leadership and organization commitment on organizational citizenship behavior. The Journal of Educational Administration, 26(1), 69-95.)
  16. 오봉희 (2015). 호텔의 조직문화가 조직시민행동 및 사회적 태만에 미치는 영향. 한국외식산업학회지, 11(3), 51-66. (Oh, Bong-Hee (2015). The impact of the hotel organizational culture on organizational citizenship and social loafing. Food Service Industry Journal, 11(3), 51-66.)
  17. 유평수 (2012a). 유치원 교사의 임파워먼트와 헌신도가 조직 효과성에 미치는 영향. 교육종합연구, 10(2), 207-229. (Yu, Pyeong Su (2012a). The effects of teacher's empowerment and commitment on organizational effectiveness in kindergarten. The Journal of Educational Research, 10(2), 207-229.)
  18. 유평수 (2012b). 특성화 고등학교 교사의 임파워먼트, 교사의 헌신도, 그리고 학교장의 감성지도성이 조직효과성에 미치는 영향. 교육행정학연구, 30(1), 575-601. (Yu, Pyeong Su (2012b). The effects of the teachers' empowerment, teachers' organizational commitment, and principals' emotional leadership on the organizational effectiveness in specialized vocational high school. The Journal of Educational Administration, 30(1), 575-601.)
  19. 윤대혁, 정순태 (2006). 변혁적 리더십이 조직시민행동과 조직구성원의 혁신적 행동에 미치는 영향에 관한 연구 - 조직공정성의 조절효과를 중심으로. 인적자원관리연구, 13(3), 139-169. (Youn, Dae-Hyok, & Jung, Soon-Tae (2006). A study on the effect of transformational leadership on organizational citizenship behaviors and the innovative behaviors of organizational members - focusing on the moderating effect of organizational justice. Journal of Human Resource Management Research, 13(3), 139-169.)
  20. 이병동 (2013). 경찰의 조직문화와 리더십이 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구: 사회적 자본의 매개효과를 중심으로. 박사학위논문, 고려대학교 대학원, 행정학과.(Lee, Byeong Dong (2013). A study on the effects of organizational culture and leadership on organizational effectiveness in Korean police: Focusing on the mediating effect of social capital. Ph.D. dissertation, Graduate School of Korea University, Department of Public Administration.)
  21. 이성은 (2005). 초등학교의 교육헌신도에 관한 문화기술적 연구. 열린교육연구, 13(1), 25-44. (Lee, Sung-eun (2005). The ethnographic study on elementary school teacher's commitment. The Journal of Yeolin Education, 13(1), 25-44.)
  22. 이지훈 (2012). 조직구조와 조직문화가 조직시민행동에 미치는 영향에 관한 연구. 석사학위논문, 건국대학교 대학원, 행정학과.(Lee, Ji-Hoon (2012). A study on the influence of organizational structure & culture upon organizational citizenship behavior. Master' thesis, Graduate School of Konkuk University, Department of Public Administration.)
  23. 임채숙 (2009). 행정조직문화와 단체장의 리더십이 조직효과성에 미치는 영향- 경상남도 기초자치단체를 중심으로. 박사학위논문, 계명대학교 대학원, 행정학과. (Lim, Chae-Suk (2009). A study on effects of organizational culture and chief executive leadership on the effectiveness of local governments: Focused on gyeongsangnam-do provincial government, Ph.D. dissertation, Graduate School of Keimyung University, Department of Public Administration.)
  24. 정일화 (2009). 학교공동체의 공동사회.이익사회 지향성과 조직헌신도의 관계. 한국교원교육연구, 26(2), 323-344. (Jeong, Il-Hwa (2009). The relationship between teachers' perceptions of gemeinschaft and gesellschaft orientation in schools, and organizational commitment. The Journal of Korean Teacher Education, 26(2), 323-344.)
  25. 정현우, 김창호 (2007). 조직구성원의 감성지능이 조직시민행동에 미치는 영향 - LMX의 조절효과. 인적자원관리연구, 14(3), 167-186. (Jung, Hyun-Woo, & Kim, Chang-Ho (2007). A study on the effect of emotional intelligence on organizational citizenship behavior - moderating effect of leader-member exchange (LMX). Journal of Human Resource Management Research, 14(3), 167-186.)
  26. 조미경 (2010). 대학도서관 직원의 조직공정성 지각이 역할내 활동 및 조직시민행동에 미치는 영향에 관한 연구: 정규직과 비정규직의 비교. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과. (Cho, Mi-Gyoung (2010). A study on the impact of university library employee's perception of organizational justice on IRB, OCB. Master' thesis, Graduate School of Sungkyunkwan University, Department of Library and Information Science.)
  27. 조평호 (1999). 학교장의 지도성, 의사결정 및 조직 효과성간의 관계 연구. 교육행정학연구, 17(2), 229-250. (Cho, Pyong Ho (1999). A study on the relations between principal's leadership, quality factor of decision making, and organizational effectiveness in schools. The Journal of Educational Administration, 17(2), 229-250.)
  28. 최정수 (2012). 외식조리종사원의 조직풍토 지각이 조직몰입과 조직시민행동과의 관계연구: 신뢰의 조절효과를 중심으로. 박사학위논문, 경기대학교 대학원, 외식조리관리학과. (Choi, Jeong-Su (2012). A study on the culinary employees' organizational commitment and their perception of organizational climate with the relation to organizational citizenship behavior: Focusing on the moderating effect of trust. Ph.D. dissertation, Graduate School of Kyonggi University, Department of Hotel Culinary Arts.)
  29. 최흥식 (2012). 도서관사서의 역할요인과 임파워먼트 수준이 조직헌신에 미치는 영향. 교육종합연구, 10(4), 175-200.(Choi, Heung-Sik (2012). The effects of librarian's role factors and empowerment on organization commitment in libraries. The Journal of Educational Research, 10(4), 175-200.)
  30. 최흥식, 유평수, 정세민 (2015). 도서관 사서의 임파워먼트와 조직헌신성이 조직효과에 미치는 영향. 정보관리학회지, 32(2), 105-129. http://dx.doi.org/10.3743/kosim.2015.32.2.105 (Choi, Heung-Sik, Yu, Pyeong-Su, & Jeong, Se-Min (2015). The effects of librarian's empowerment and organizational commitment on organizational effectiveness. Journal of the Korean Society for Information Management, 32(2), 105-129. http://dx.doi.org/10.3743/kosim.2015.32.2.105)
  31. 한나영, 김영조 (2011). 심리적 임파워먼트와 조직시민행동의 관계에 대한 성취욕구의 조절효과 검증: 부산지역 특급호텔 종사자를 중심으로. 인사조직연구, 19(1), 185-226. (Han, Na-Young, & Kim, Young-Joe (2011). The impacts of psychological empowerment on the organizational citizenship behaviors of hotel service employees: The moderating effect of need for achievement. Korean Journal of Management, 19(1), 185-226.)
  32. Al-Meer, A. R. A. (1989). Organizational commitment: A comparison of Westerners, Asians, and Saudis. International Studies of Management & Organization, 19(2), 74-84. http://dx.doi.org/10.1080/00208825.1989.11656505
  33. Bergami, M., & Bagozzi, R. P. (2000). Self-categorization, affective commitment and group self-esteem as distinct aspects of social identity in the organization. British Journal of Social Psychology, 39(4), 555-577. http://dx.doi.org/10.1348/014466600164633
  34. Cameron, K. S. (1986). Effectiveness as paradox: Consensus and conflict in conceptions of organizational effectiveness. Management Science, 32(5), 539-553. http://dx.doi.org/10.1287/mnsc.32.5.539
  35. Campbell, R. F., Corbally, J. E., & Ramseyer, J. A. (1966). Introduction to educational administration (3rd ed.). Boston: Allyn and Bacon, Inc.
  36. Campbell, J. P. (1977). On the nature of organizational effectiveness, new perspectives on organizational effectiveness. In P. S. Goodman, & J. M. Pennings (Eds.). (pp. 13-55). San Francisco: Jossey-Bass Publishers, Inc.
  37. Champion, D. J. (1975). The sociology of organization. New York: McGraw-Hill.
  38. Cheng Y., & Stockdale, M. S. (2003). The validity of the three-component model of organizational commitment in a Chinese context. Journal of Vocational Behavior, 62(3), 465-489. http://dx.doi.org/10.1016/s0001-8791(02)00063-5
  39. Culpepper, R. A., Gamble J. E., & Blubaugh, M. G. (2004). Employee stock ownership plans and three-component commitment. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 77(2), 155-170. http://dx.doi.org/10.1348/096317904774202126
  40. Daft, R. L. (1989). Organization theory and analysis (3rd ed.). St. Paul, MN: West Publishing Company.
  41. Dalton, D. R., Todor, W. D., Spendolini, M. J., Fielding, G. J., & Porter, L. W. (1980). Organization structure and performance: A critical review. The Academy of Management Review, 5(1), 49-64. http://dx.doi.org/10.5465/amr.1980.4288881
  42. Denison, D. R. (1990). Corporate culture and organizational effectiveness. New York: John Wiley and Sons.
  43. Drucker, P. (1993). Post-capitalism society. Oxford: Butterworth Heineman.
  44. Etzion, A. (1964). Modern organization. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-hall.
  45. Firestone, W. A., Rosenblum, S., & Webb, A. W. (1987). Building commitment among students and teachers: An exploratory of ten urban high schools. Philadelphia, P.A.: Research for Better Schools.
  46. Hoy, W. K., & Ferguson, J. (1985). A theoretical framework and exploration of organizational effectiveness of schools. Educational Administration Quarterly, 21(2), 117-134. http://dx.doi.org/10.1177/0013161x85021002006
  47. Jaros, S. J. (1995). An assessment of Meyer and Allen's (1991) three-component model of organizational commitment and turnover intentions. Academy of Management Journal, 1995(1), 317-321. http://dx.doi.org/10.5465/ambpp.1995.17536599
  48. Kushman, J. W. (1992). The organizational dynamics of teacher workplace commitment: A study of urban elementary and middle schools. Educational Administration Quarterly, 28(1), 5-42. http://dx.doi.org/10.1177/0013161x92028001002
  49. LePine, J. A., Erez, A., & Johnson, D. E. (2002). A meta-analysis of the dimensionality of organizational citizenship behavior. Journal of Applied Psychology, 87, 52-65. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.1.52
  50. Locke, E. A., & Latham, G. P. (1990). A theory of goal setting & task performance. N.J.: Prentice-Hall, Inc.
  51. Mowday, R. T., Porter, L. W., & Steers, R. M. (1982). Employee-organization linkages: The psychology of commitment, absenteeism and turnover. New York: Academy Press.
  52. O'Reilly, C. A., & Chatman, J. (1986). Organizational commitment and psychological attachment: The effects of compliance, identification, and internalization on prosocial behavior. Journal of Applied Psychology, 71(3), 492-499. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.71.3.492
  53. Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: It's construct clean-up time. Human Performance, 10(2), 85-97. http://dx.doi.org/10.1207/s15327043hup1002_2
  54. Organ, D. W. (1994). Personality and organizational citizenship behavior. Journal of Management, 20, 465-478.
  55. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B., & Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, 26(3), 513-563. http://dx.doi.org/10.1177/014920630002600307
  56. Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T., & Boulian, P. V. (1974). Organizational commitment, job satisfaction, and turnover among psychiatric technicians. Journal of Applied Psychology, 59(5), 603-609. http://dx.doi.org/10.1037/h0037335
  57. Rea, L. M., & Parker, R. A. (2005). Designing & conducting survey research: A comprehensive guide (3rd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  58. Salancik, G. R. (1981). Commitment and the control of organizational behavior and belief. N. Y.: McGraw-Hill.
  59. Tymon, W. G. Jr. (1988). An empirical investigation of a cognitive model of empowerment. Philadelphia, PA: Temple University Press.
  60. Wiener, Y. (1982). Commitment in organizations: A normative view. Academy of Management Review, 7, 418-428. http://dx.doi.org/10.5465/amr.1982.4285349
  61. Williams L. J., & Anderson S. E. (1991). Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors. Journal of Management, 17, 601-617. http://dx.doi.org/10.1177/014920639101700305