Implications in UNESCO's Concept of 'Cultural Diversity' and Its Application to the 「World Geography」 Subject

유네스코 '문화 다양성' 개념의 함축과 「세계지리」 과목에서의 실천 방안

  • Jeon, Jong-Han (Department of Social Studies Education, Gyeongin National University of Education)
  • 전종한 (경인교육대학교 사회과교육과)
  • Received : 2016.08.09
  • Published : 2016.08.31

Abstract

The concept of 'cultural diversity' has emerged as a key concept and the buzzword of the 21st century's international community in education, science and culture sectors since UNESCO's "World Declaration on Cultural Diversity"(2001). However, the appropriate and correct implementation in educational level and in a subject scale can not be pursued without special understanding of multilateral implications of UNESCO's 'cultural diversity' because the concept of cultural diversity has been distributed to various applications according to individual scholars and institutions before the "World Declaration on Cultural Diversity" was released. The ultimate orientation of 'cultural diversity', the concept presented in "World Declaration on Cultural Diversity" is 'world peace' and 'the coexistence of various cultures of mankind'. In this regard, 'cultural diversity' has special 'educational' meaning to the next generation as well as the current one. Also, it is meaningful to take educational practices on cultural diversity in case of the "World Geography" subject in view of that international society of geographical education came up with "International Declaration of Geographical Education for Cultural Diversity" in the IGU(International Geographical Union) 2000. From this point of view, the author proposes that the 'cultural diversity' concept implies four folds of meanings as an ideology, as a symbol, as a vision, and as a epistemological turn based on the analysis of literatures on 'cultural diversity' of UNESCO, then presents an educational practice centering around the examples and its usage of teaching materials of cultural diversity.

21세기 초 유네스코(UNESCO)의 "세계 문화 다양성 선언"과 함께 '문화 다양성' 개념은 교육, 과학, 문화 부문에서 국제 사회의 핵심 개념이자 화두로 부상하였다. 그런데 문화 다양성 개념은 "세계 문화 다양성 선언"이 발표되기 이전부터 개인 학자와 기관에 따라 여러 용례로 유통되었기 때문에, 유네스코의 문화 다양성 개념이 지닌 함축에 대한 특별한 이해를 선행하지 않고서는 교과목 수준의 적절하고 올바른 교육적 이행을 추구할 수가 없다. "세계 문화 다양성 선언"에 제시된 문화 다양성 개념의 궁극적 지향점은 '세계 평화'와 '다양한 인류 문화의 공존'이다. 이 점에서 그것은 현 세대뿐만 아니라 다음 세대에게 무엇보다 '교육적으로' 특별한 의미를 지닌다. 더구나 국제 사회의 지리교육계가 지난 2000년 세계지리학 대회를 계기로 "문화 다양성을 위한 지리교육 국제 선언"을 내놓은 만큼, "세계지리" 과목을 사례로 문화 다양성 교육의 실천 방안을 강구하는 것은 의미가 있다. 이에 본 연구는 유네스코의 관련 문헌들을 분석하여 문화 다양성 개념이 지닌 함축을 '이념으로서의 문화 다양성', '표상으로서의 문화 다양성', '비전으로서의 문화 다양성', '인식의 미학적 전환으로서의 문화 다양성'의 네 가지 층위에서 해석한 다음, "2015 개정 교육과정"의 "세계지리" 과목 입장에서 문화 다양성 교육을 위한 교수학습 자료의 예시와 활용을 중심으로 교육적 실천 방안을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육부, 2015, 2015 개정 사회과교육과정(교육부 고시 제 2015-74호).
  2. 박동준, 2010, "유럽연합의 문화통합과 문화적 예외 그리고 문화 다양성," 유럽사회문화, 5, 59-99.
  3. 박선희, 2009, "유네스코 문화다양성협약과 프랑스의 전략," 한국정치학회보, 43(3), 195-217.
  4. 박윤경.류상희.이은주, 2015, "지역사회의 문화다양성 및 외국이주민에 대한 태도: 충북 지역을 중심으로," 다문화와 평화, 9(3), 24-43.
  5. 유네스코 한국위원회, 2005, 지구의 언어, 문화, 생물 다양성 이해하기.
  6. 이경한, 2015, "유네스코 세계시민교육과 세계지리의 연계성 분석," 국제이해교육연구, 10(2), 45-75.
  7. 이기숙, 2008, "문화다양성과 가족생활교육," 여성연구논집, 19, 211-242.
  8. 이길용, 2011, "문화 다양성 사회의 의사소통 연구 - 장애인 차별어에 대한 의식을 중심으로 -," 다문화콘텐츠연구, 10, 49-74.
  9. 이은희, 2014, "문화다양성 측면에서 다문화교육과 가정과교육의 통합적 접근," 한국교육문제연구, 32(3), 69-90.
  10. 임진영.권혁일.류미해.김병수, 2015, "문화적 다양성 교육에 대한 초등학교 교사의 인식 조사," 학습자중심교과교육연구, 15(9), 415-434.
  11. 전종한, 2013, "세계유산의 관점에서 본 국가 유산의 가치 평가와 범주화 연구: 문화재청 지정 국가 '명승'을 중심으로," 대한지리학회지, 48(6), 929-943.
  12. 전종한, 2015, "세계지리에서 권역 단원의 조직 방안과 필수 내용 요소의 탐구," 한국지역지리학회지, 21 (1), 192-205.
  13. 전종한, 2016, "2015 개정 세계지리 교육과정의 개발 과정과 내용," 한국지리환경교육학회지, 24(1), 71-85.
  14. 한국문화예술교육진흥원, 2012a, 문화다양성 역량 강화 연수프로그램 개발 연구 - 문화예술분야 전문인력 대상 -, 연구보고서 KACES-1240-R025.
  15. 한국문화예술교육진흥원, 2012b, 문화다양성 역량 강화 연수프로그램 개발 연구 - 초중등교사 대상 -, 연구보고서 KACES-1240-R026.
  16. 한국문화예술교육진흥원, 2014a, 문화다양성 교육 매뉴얼, 연구보고서 KACES-1370-TP007.
  17. 한국문화예술교육진흥원, 2014b, 지역 생활문화예술과 문화다양성, 연구보고서 KACES-1431-C059.
  18. UNESCO, 1947, Resolutions - adopted by the general conference during its second session.
  19. UNSECO, 1982, Declaration of Cultural Policies.
  20. UNESCO, 2001, Universal Declaration on Cultural Diversity.
  21. UNESCO, 2002, Universal Declaration on Cultural Diversity, Cultural Diversity Series No.1.
  22. UNESCO and UNEP, 2002, Cultural Diversity and Biodiversity.
  23. UNESCO, 2003, Sharing a World of Difference - the Earth's linguistic, cultural and biological difference.
  24. UNESCO, 2007, Links between Biological and Cultural Diversity.
  25. UNESCO, 2013, The Hangzhou Declaration Placing Culture at the Heart of Sustainable Development Policies.
  26. Goodhart, D., 2004, Too Diverse?, Prospect (Online), Available at http://www.prospectmagazine.co.uk/2004/02/toodiverse-david-goodhart-multiculturalism-britainimmigration-globalisation/>
  27. Grant, C., 2012, Analogies and Links between Cultural and Biological Diversity, Journal of Heritage Management and Sustainable Development, 2(2), 153-163. https://doi.org/10.1108/20441261211273644
  28. Maffi, L.(ed.), 2001, On Biocultural Diversity, Smithsonian Institution Press, Washington.
  29. 유네스코와 유산, 홈페이지(http://heritage.unesco.co.kr)
  30. 문화 다양성을 위한 지리교육 국제 선언, 홈페이지(http://www.igu-cge.org/charters_2.htm)