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Input System Implementation for Virtual Reality Headset Using Electro-oculogram(EOG)

안전도를 이용한 가상현실 헤드셋의 입력시스템 구현

  • 남영주 (충북대학교 전자정보대학) ;
  • 권기철 (충북대학교 전자정보대학) ;
  • 김병준 (충북대학교 전자정보대학) ;
  • 이의신 (충북대학교 전자정보대학) ;
  • 김남 (충북대학교 전자정보대학)
  • Received : 2016.06.16
  • Accepted : 2016.07.19
  • Published : 2016.09.28

Abstract

The most of virtual reality headset have the separated controllers while they put on the headset; so the users may feel the discomfort and burden for the operation. In this paper, a novel virtual reality headset system using the EOG (electro-oculogram) is proposed and it has a distinguished feature that the user does not need to control the virtual reality headset by the hands, but the displayed contents are controllable by the electrical activity of the user's brain. The proposed system consist of the mobile device, a virtual reality headset, and an EOG headset for data acquisition. The system is implemented by using the Unity3D engine for the signal processing and controller, and the concept is confirmed through the implementation that it is more interesting and easier to control the virtual reality headset.

가상현실 헤드셋에 대한 제어는 머리에 착용한 상태에서 손을 사용하기 때문에 조작에 대한 부담감이 발생한다. 본 논문에서는 손을 사용하지 않고 즉각적인 입력신호를 줄 수 있는 안전도(EOG, electro-oculogram)를 이용한 가상현실 헤드셋 입력시스템을 제안하였다. 이는 가상현실 헤드셋의 제어를 위한 입력 신호를 손의 움직임 없이 사용자의 안전도만으로 디스플레이 되는 콘텐츠를 제어할 수 있는 시스템이다. 제안된 시스템은 모바일 폰, 가상현실 헤드셋, 그리고 뇌전도 데이터 획득용 헤드셋으로 구성되어 있으며, 신호처리 및 제어를 위한 Unity3D 엔진을 이용하여 제어 시스템을 구현하였으며, 구현된 시스템을 통해 가상현실 헤드셋의 손쉬운 제어가 가능함을 확인하였다.

Keywords

References

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