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The Effect of Information Diffusion of Program on the Viewing Type of Web Platform Program and the Attention of the Public

웹 플랫폼 프로그램 시청 유형·프로그램의 화제성이 프로그램에 대한 정보 확산에 미치는 영향 연구

  • Received : 2016.05.25
  • Accepted : 2016.06.20
  • Published : 2016.09.28

Abstract

The success of the journey to the west of tvN's shows the positive prospect of web entertainment. This study highlights how viewers actively select web progrmas and how they diffuse the infomrmation of web programs to explore the possibility of success of web program and the change of viewing environment. This study revealed the attention of viewers affected the diffusion of programs via social media. The highness of the viewer's attention cause the highness of active interaction between users. The production company of web entertaninment has to focus on the high hits strategy. In the view of journalists, they covered on the appearance of the heroin rather than the content of the program. The relationship of viewing type and viral type via SNS is related with the activity of viewers. If viewers participate in viewing they express their opinion on the web entertainment actively.

지난 10월 네이버tv 캐스트를 통해 방영된 tvN 신서유기는 웹 엔터테인먼트의 성공 가능성을 보여줬다. 이 연구는 디지털 시대 시청환경의 변화와 새로움 플랫폼으로서 웹의 가능성에 대해 제고하고자 이용자들이 웹 프로그램을 얼마나 능동적으로 선택하는지, 언론의 프로그램 보도가 프로그램을 공유하고 확산시키는데 미치는 영향에 주목했다. 연구 결과 참여적 시청 유형 중 조회 수로 측정한 시청자의 관심도는 프로그램에 대한 정보의 확산에 영향을 미친다고 할 수 있다. 시청자의 관심도가 높을 경우 이용자들 간의 활발한 상호작용을 가져와 확산형 입소문 유형을 나타냈다. 웹 기반 프로그램 제작사는 프로그램의 성공을 위해 무엇보다 조회 수를 높이는 전략을 세워야 할 것이다. 저널리즘 측면에서 프로그램의 화제성의 내용을 살펴보면, 신서유기를 제외한 프로그램을 기사화할 때 언론은 주로 출연하는 여배우의 외모에 주목한 것으로 나타났다. 시청 유형과 입소문 유형의 관계를 보면, 관심도가 높은 '적극적 관여'일 경우 분산적 확산형과 집중적 확산형이 나타났다. 이를 통해 시청자들이 적극적으로 관여할수록 소셜 미디어를 통해 의견이 활발하게 교환된다고 할 수 있다.

Keywords

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