DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Cognitive Affordance of Interactive Media Art Content on the Interaction and Interest of Audience

인터랙티브 미디어아트 콘텐츠의 인지적 어포던스가 관람자의 인터랙션과 흥미에 미치는 영향

  • 이강소 (서울미디어대학원대학교 VCAR 연구실) ;
  • 최유주 (서울미디어대학원대학교 뉴미디어콘텐츠학과)
  • Received : 2016.05.17
  • Accepted : 2016.07.26
  • Published : 2016.09.30

Abstract

In this study, we investigate the effect of the level of cognitive affordance which explains an explicit interaction method on the interest of viewers. Viewer's recognition of the interaction method is associated with cognitive affordance as a matter of visual-perceptual exposure of the input device and viewer's cognition of it. The final goal of the research on affordance is to enhance the audience participation rather than the smooth interation. Many interactive media artworks have been designed with hiding the explicit explanation to the artwork due to worry that the explicit explanation may also hinder the induction of impressions leading the viewer to an aesthetic experience and the retainment of interest. In this context, we set up two hypotheses for study on cognitive affordance. First, the more explicit the explanation of interaction method is, the higher the viewer' understanding of interaction method is. Second, the more explicit the explanation of interaction method is, the lower the interest of the viewer is. An interactive media art work was manufactured with three versions which vary in the degree of visual-perceptual information suggestion and we analyzed the participation and interest level of audience in each version. As a result of the experiments, the version with high explicitness of interaction was found to have long time spent on watching and high participation and interest of viewers. On the contrary, the version with an unexplicit interaction method was found to have low interest and satisfaction of viewers. Therefore, regarding usability, the hypothesis that a more explicit explanation of interaction would lower the curiosity and interest in exploration of the viewer was dismissed. It was confirmed that improvement of cognitive affordance raised the interaction of the work of art and interest of the viewer in the proposed interactive content. This study implies that interactive media art work should be designed in view of that the interaction and interest of audience can be lowered when cognitive affordance is low.

본 논문에서는 인터랙티브 미디어 작품과 관객이 상호작용 하는 방법을 설명하는 상세수준이 관람자의 흥미에 미치는 영향을 분석하였다. 상호작용 방법을 관람자가 아는 것은 입력 장치에 대한 시지각적인 노출 및 관람자의 인지에 대한 사항으로 '인지적 어포던스'와 관련된다. 원활한 상호작용을 위해서 상호작용 방법을 명확하게 제시하면 관람자의 미적 체험으로 이끄는 호기심과 흥미가 오히려 반감될 수 있다고 보았다. 따라서 인지적 어포던스를 향상시키는 것이 항상 옳은 것은 아닐 수 있다고 보고 인지적 어포던스가 관람자의 인터랙션과 흥미에 미치는 영향을 살펴보았다. 이에 대한 연구를 위해서 두 가지의 가설을 세웠다. 첫째, 인터랙션 방법에 대한 설명이 명시적일수록 상호작용 방식에 대한 관람자의 이해도가 높아진다. 둘째, 인터랙션 방법에 대한 설명이 명시적일수록 관람자의 흥미는 떨어진다. 검증을 위한 실험으로 일상적으로 접하기 쉬운 터치 인터랙션 기술을 적용한 인터랙티브 미디어 아트 작품을 제작하였다. 작품은 시지각적 인터랙션 제시 정도를 달리한 세 가지 타입으로 제작하였다. 즉, 작동방식을 명시한 타입과 터치를 유도하는 은유적인 수준을 달리하는 두 가지 타입을 포함한 총 세 가지 타입으로 미디어아트 작품을 제작하였다. 참여자에게 각 타입의 작품을 제시, 각 참여자의 관람시간을 측정하고 흥미와 만족도에 대한 설문조사를 실시했다. 실험결과 인터랙션에 관한 명시성이 높은 타입에서 참가자의 관람시간이 길고 참여도와 흥미가 높은 것으로 파악되었다. 반면 인터랙션 방식이 명시적이지 않는 경우일수록 흥미와 만족도가 낮은 것으로 파악되었다. 따라서 두 번째 가설이 잘못되었음을 알 수 있었다. 인지적인 어포던스가 향상될수록 작품에 대한 사용성과 더불어 흥미가 높아진다는 사실을 본 실험을 통하여 간접적으로 확인할 수 있었다. 따라서 인지적 어포던스가 떨어질 경우 콘텐츠에 관한 관람자의 흥미가 낮아질 수 있기 때문에 예술작품 기획 시 명확한 작품 설명을 통하여 관객의 참여도를 높일 수 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. Affordance (2016. 02. 10) [Internet], wikipedia.ko.wikipedia.org/wiki/%EC%96%B4%ED%8F%AC%EB%8D%98%EC%8A%A4.
  2. D. H. Ryu, "A Study on the Typical Characteristics of Digital Interactive Design in Contemporary Space," Master thesis, University of Ulsan, 2012, www.riss.kr/link?id=T12728590.
  3. Gibson, J. J. The Ecological Approach to Visual Perception: Classic Edition. Psychology Press, 2014. ISBN 978-1848725728, 1979.
  4. H. R. Hartson, "Cognitive, Physical, Sensory, and Functional Affordance in Interaction Design," Behaviour & Information Technology, Vol.22, No.5, pp.315-338, 2003. DOI: 10.1080/0144 9290310001592587.
  5. H. J. Lee, "Interactivity as Art Experience," Journal of the Korean Society of Media and Arts, Vol.7, No.1, pp.127-142, 2009, KCI: 2092-8157. m.riss.kr/search/detail/DetailView.do?p_mat_type=1a0202e37d52c72d&control_no=03852906742437b3ffe0bdc3ef48d419.
  6. H. M. Lee and M. J. Kang, "Touch+Screen: Transboundary of the Representation and Controls, and the Change of 'Looking Mode'," Media, Gender & Culture-Journal of Korean Women's Association for Communication Studies, Vol.17, pp.81-114, 2011, https://www.kci.go.kr/kciportal/ci/sereArticleSearch/ciSereArtiView.kci?sereArticleSearchBean.insiId=INS000000486&sereArticleSearchBean.sereId=002077&sereArticleSearchBean.artiId=ART001536452.
  7. H. S. Lee, "A study on the affordance-based approach for improving usability in the interactive art," Master thesis, KAIST, 2008, m.library.kaist.ac.kr/search/detail/view.do?bibCtrlNo=301909&flag=t&Flag=t.
  8. I. S. Nam, "Human movement to the approach from Ecological Psychology," Daegu University Humanities Research, Vol.39, pp.115-129, 2012, www.dbpia.co.kr/Journal/ArticleDetail/ NODE01998383.
  9. J. H. Park, "The patterns of interaction of affordance theory-based interactive arts," Master thesis, Chung-Ang University, 2014, dcollection.cau.ac.kr/jsp/search/DcLoDetailView.jsp?itemId=000000077661.
  10. J. M. Lee, "A study on the attributes of affordances for behavioral participation into the interactive space," Doctoral Dissertation, Hong-Ik University, 2007, www.riss.kr/link?id=T10988009.
  11. K. I. Do, "The Study on the Interactive Display Video Activating Plan in Experience-Type Media Space," Journal of Korea Design Knowledge, Vol.24, pp.214-223, 2012. www.dbpia.co.kr/Article/NODE02063164.
  12. D. A. Norman, "The Design of Everyday Thing," Basic Books, A Member of the Perseus Books Group, 1998, www.riss.kr/link?id=T13413677.
  13. O. J. Lee, "Affordance in interactive media art exhibition," Master Thesis, Ewha Womans University, 2013, www.riss.kr/link?id=T13252957.
  14. S. J. Han and K. J. Kim, "A Study on Flow Experience of Interactive Image Generated in Digital Art -Focused on the Affordence-," The Korean Journal of Art and Media Published by Council for Advanced Media & Moving Pictures, Vol.11, No.1, pp.156-164, 2012, www.riss.kr/link?id=A99786040.
  15. W. J. Yoo, "New Media Art and Game Art (Game Culture Serise)," Seoul: Communication Books, 2013, aliceon.tistory.com/2448.