A Critical Exploration on Terms and Notations in Mathematics Curriculum and Textbooks

교육과정과 교과서에 제시된 용어·기호에 대한 비판적 고찰

  • Received : 2016.08.10
  • Accepted : 2016.09.12
  • Published : 2016.09.30

Abstract

This study explored the problems of definitions and choices of terms and notations and proposed a few tasks for improvement of them included , , of high school mathematics based on 2009 revised mathematics curriculum and textbooks. We explored the problems on the features of the methods and contents of definitions of terms and notations in the viewpoint of the possibilities of difficulties on students' understanding, and proposed several criteria for choices of terms and notations in curriculum. And we proposed several tasks to improve the problems as follows: we need to implement much analyses and discussions on terms and notations and to open the results, to make the criteria for the examinations of mathematics textbooks in the viewpoint of therm and notation, to consider the differences of the methods of definitions among primary, middle, and high schools, and to consider the changes of terms and notations and the methods for introduction of them in textbooks.

본 연구는 2009 개정 수학과 교육과정의 <기초수학>, <수학I>, <수학II>와 교과서를 토대로 용어 기호의 정의에서 학생들이 어려움을 겪을 수 있는 점을 짚어 보고 용어 기호의 선정과 앞으로의 개선 과제를 제안하였다. 현재 지적된 문제점을 개선할 수 있는 과제로 교육과정 개발에서 용어 기호에 대한 심도 있는 분석과 논의가 필요하고 그 결과가 공개될 필요가 있으며, 교과서 검정에서 용어 및 기호에 대한 기준을 적절히 마련하기 위해 노력할 필요가 있고, 수학 용어 및 기호의 정의 방법에서 학교급간 정의방법의 차이, 특히 초등학교와 중등학교의 정의 방법의 차이를 검토할 필요가 있으며, 수학과 교육과정에서 용어 기호의 교체나 교과서에 소개할 방안을 고려할 것을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강흥규.조영미(2002). 학교기하의 다양한 정의방법과 그 교수학적 의의. 수학교육학연구, 12(1), 95-108.
  2. 김선희(2004). 수학적 지식 점유에 관한 기호학적 고찰. 이화여자대학교 교육대학원 박사학위논문.
  3. 김선희.이준열.서승현.서동엽.박문환.강은주.강성권.이태석(2015). 용어.기호 이해도 제고 수학 교과서 개선 방안 연구. 한국과학창의재단 연구보고서 BD16010002.
  4. 김흥기(2008). 중학교 수학에서 도입된 용어 및 기호에 관한 고찰. 학교수학, 10(2), 223-257.
  5. 김흥기.박교식.박경미.이장주.정승진(2003). 수학 편수 자료 개정을 위한 기초 연구. 수학교육학연구, 13(2), 179-225.
  6. 박경미 외 41인(2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구 II. 한국과학창의재단.
  7. 박교식(2003). 고등학교 수학 용어에 대한 의미론적 탐색: 한자 용어를 중심으로. 수학교육학연구, 10(3), 227-246.
  8. 백대현.이진희(2011). 중학교 수학 교과서에 제시된 기호의 서술: 어떻게 읽고 이해할 것인가? 수학교육학연구, 21(2), 165-180.
  9. 서혜경(2013). 고등학교 학생들의 유리함수와 접근선의 개념에 대한 이해 실태 분석. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 우정호.조영미(2001). 학교수학 교과서에서 사용하는 정의에 관한 연구. 수학교육학연구, 11(2), 363-384.
  11. 임재훈.박교식(2004). 학교 수학에서 접선 개념 교수 방안 연구. 수학교육학연구, 14(2), 171-185.
  12. 임재훈.이경화.박경미(2002). 남북한 수학 교과서 영역별 분석 및 표준 수학 교육과정안개발 연구(I) - 남북한 학교 수학 용어 통합방안 연구 -. 수학교육학연구, 12(4). 493-508.
  13. 이준열.최부림.김동재.한대희.이미라.신송임.이애경.강해기(2013a). 고등학교 기초수학. 천재교육.
  14. 이준열.최부림.김동재.한대희.이미라.신송임.이애경.강해기(2013b). 고등학교 수학 I. 천재교육.
  15. 이준열.최부림.김동재.한대희.이미라.신송임.이애경.강해기(2013c). 고등학교 수학 II. 천재교육.
  16. 조영미(2002). 수학 교과서에서 사용하는 정의의 특성 분석과 수준 탐색 - 기하 영역을 중심으로 -. 학교수학, 4(1), 15-27.
  17. 허민(2013). 수학 용어의 개선 방향에 대한 소고. 한국수학교육학회 시리즈E, 27(4), 391-406.
  18. Bodrova, E. & Leong, D. J. (1998). 정신의 도구: 비고츠키 유아 교육. (김억환.박은혜 역, 영어 원저는 1996년 출판).
  19. Kitcher, P. (1984). The nature of mathematical knowledge. New York: Oxford University Press.
  20. Nagel, E. & Newman, J. (2010). 괴델의 증명. (곽강제, 고중숙 역, 영어 원본은 2001년 출판). 서울: 승산.
  21. NCTM(1989). Curriculum and evaluation Standards for School Mathematics. Reston, VA: author.
  22. Sfard, A. (2008). Thinking as Communicating. Cambridge University Press.
  23. Sierpinska, A. (1994). Understanding in mathematics. The Falmer Press.