DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on Teacher Librarians' Self-reported Appraisals about School Library-based Instruction

도서관 활용수업에 대한 사서교사의 자기평가 분석

  • 송기호 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과)
  • Received : 2016.08.17
  • Accepted : 2016.09.05
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The aim of this study is to analyze the effect and limitation of teacher librarians' self-reported appraisals and suggest it's activation plans about school library based instruction (SLBI). According to results of analyses, the SLBI begin with subject teachers' demand for learning materials and teacher librarians play their educational role in Information search & access and representation & synthesis of information during the instruction. Compared with previous studies, the limitations of SLBI we can see in this study are restricted role of teacher librarians, exclusive attitude and antipathy to classroom opening of subject teachers under the SLBI. The bars of promoting the SLBI are also the difficulty of collaborative working with several same subject teachers and subject classroom system. The ways of activating the SLBI suggested in their self-reported appraisals are building intimacy with subject teachers and participating actively curriculum council, peer-supervision and demonstration classes.

본 연구의 목적은 도서관 활용수업을 운영한 사서교사의 자기평가 결과에 나타난 성과와 한계를 분석하고 현실적인 활성화 방안을 제안하는 것이다. 분석 결과 도서관 활용수업의 계기는 주로 교과 교사의 학습 자료 요구이고, 사서교사의 교육적 역할은 정보 탐색 및 접근과 정보 종합 및 표현에서 이루어지고 있다. 기존 연구와 비교하여 본 연구에서 나타난 도서관 활용수업의 추가적인 제한 요소는 수업에서의 사서교사 역할 제한, 교과교사의 수업권 보호 심리와 수업 공유에 대한 거부감 그리고 다수의 동일 교과 교사와의 협력의 어려움과 교과 교실제 등이다. 사서교사들이 생각하는 도서관 활용수업의 활성화 방안은 동료교사와 친밀감을 형성하고, 학교 교육과정협의회와 동료장학 및 교사의 공개수업에 적극적으로 참여해야 한다는 것이다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부. 2010. "2010학년도 교원능력개발평가 표준 매뉴얼". 서울: 교육과학기술부. (Ministry of Education, Science, and Technology. 2010. A Manual for Teacher Capacity Developing Evaluation in 2010. Seoul: Ministry of Education, Science, and Technology.)
  2. 교육부. 2014. "제2차 학교도서관 진흥 기본계획: 2014-2018". 세종: 교육부. (Korea Ministry of Education. 2014. The Second Comprehensive Plans for the School Libraries in Korea: 2014-2018. Sejong: Korea Ministry of Education.)
  3. 교육부. 2015. "초.중등학교 교육과정 총론". 세종: 교육부. (Ministry of Education. 2015. General Curriculum for Elementary and Secondary School. Sejong: Ministry of Education.)
  4. 교육인적자원부, 서울특별시교육청. 2003. "학교도서관 운영 편람". 서울: 교육부. (Ministry of Education & HRD and Seoul Metropolitan Office of Education. 2003. Handbook for School Library Management. Seoul: Ministry of Education & HRD.)
  5. 권은경. 2014. 학교도서관 활용교육의 현상에 대한 분석 연구: 연구학교 보고서를 중심으로. "한국도서관.정보학회지", 45(4): 139-164. (Kwon, Eun-Kyung. 2014. "Study on the Current State of Library Assisted Instruction: Through an Analysis of Research Reports of Secondary Schools." Korean Library and Information Science Society, 45(4): 139-164.)
  6. 서울특별시교육청. 2001. "학교도서관 길라잡이". 서울: 서울특별시교육청. (Seoul Metropolitan Office of Education. 2001. School Library Guidelines. Seoul: Seoul Metropolitan Office of Education.)
  7. 송기호. 2010. 도서관 활용수업에서 사서교사와 교과교사의 협동수업 향상을 위한 교수설계 전략에 대한 연구. "한국비블리아학회지", 21(2): 111-127. (Song, Gi-Ho. 2010. "A Study of an Instructional Design Strategy for Improving the Collaborative Teaching Between School Librarians and Subject Teachers in Library-Assisted Instruction." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 21(2): 111-127.)
  8. 송기호. 2014. "사서교사를 위한 통합정보활용교육론". 대구: 태일사. (Song, Gi-Ho. 2014. Integrated Information Literacy Curriculum for Teacher Librarians. Daegu: Taeilsa.)
  9. 우윤희, 김종성, 이용구. 2013. 정보활용교육을 통한 교과연계 도서관 활용수업 실행연구. "한국비블리아학회지", 24(2): 289-313. (Woo, Yun-Hee, Jong-Sung Kim, and Young-Gu Lee. 2013. "Action Research on the Effect of Information Literacy Education on the Library Use of Elementary School Children." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 24(2): 289-313.) https://doi.org/10.14699/KBIBLIA.2013.24.2.289
  10. 이병기. 2006. 정보활동 중심의 도서관 활용수업 모형에 관한 연구. "한국도서관.정보학회지", 37(2): 25-46. (Lee, Byeong-Ki. 2006. "A Study on the Model of Library Assisted Instruction Based on Information Activities." Korean Library and Information Science Society, 37(2): 25-46.)
  11. 정종기. 2009. 인간수행공학을 적용한 도서관 활용수업의 저해요인 분석 연구. "한국도서관.정보학회지", 40(1): 433-449. (Jung, Jong-Kee. 2009. "Analysis on Library-Aided Instruction's Obstacle Factors based on Human Performance Technology Model." Korean Library and Information Science Society, 40(1): 433-449.)
  12. 한국도서관협회 학교도서관교육과정위원회. 2007. "도서관과 정보생활 교과 교육과정 기준". 서울: 한국도서관협회. (School Library Curriculum Committee of Korean Library Association. 2007. The Subjects Curriculum Standard of Library and Information Skills. Seoul: Korean Library Association.)
  13. International Federation of Library Associations (IFLA). 2015. The IFLA School Library Guidelines. 2nd. edition [online]. [cited 2016.6.4]. .

Cited by

  1. 초등학교 「사회」 교과서 탐구 과제에 포함된 사서교사의 교육적 역할 분석 - 초등학교 4·5·6학년 2학기 사회교과를 중심으로 - vol.51, pp.1, 2017, https://doi.org/10.4275/kslis.2017.51.1.029