DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis on the Perception of Public Librarians about Lifelong Education Tasks: Focus on Incheon Metropolitan City

공공도서관 사서의 평생교육업무에 대한 인식 연구 - 인천지역을 중심으로 -

  • 김남지 (인천대학교 문헌정보학과 대학원) ;
  • 조재인 (인천대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2016.08.17
  • Accepted : 2016.09.13
  • Published : 2016.09.30

Abstract

This study analyzes on the perception of public librarians about lifelong education tasks in public library using Mann Whitney U-test, Spearman rank-order correlation coefficient, Multiple regression analysis. At the same time, analysis about re-education needs using Analytic Hierarchy Process is conducted. As result, at first, 87% of respondents feel moderate or difficult about lifelong education tasks, especially on planning task. At second, librarians who have qualification about lifelong educator feel easier (P=0.04) than others, in detail, task about lecturer liaison (P=0.04) and planning (P=0.05). Adding that, the career experience and the job difficulty of librarians has negative relationship (R=-0.217). Especially scheduling (R=-0.33) and progressing (R=-0.22) tasks show statistically meaningful. At third, as the result of Multiple regression analysis, tasks about planning (P=0.04) and library marketing (P=0.05) are selected as meaningful elements which effect overall difficulty of life long education job. As final, 91% of librarian need retraining for life long education function, as result of spearman (R=-0.210), the more librarians feels difficult about life long education jobs, the more they need retraining. Anyway, as the result of priority of retraining subjects through AHP technique, user communication (CU P=0.310), planning (PL P=0.246), library marketing (LM P=0.173) are in weight order. CR ratio shows 0.146 with permissible degree.

본 연구는 공공도서관 사서들이 어려움을 느끼고 있는 평생교육 단위직무를 파악하고 동시에 재교육이 필요한 교육 내용에 대한 우선 순위를 맨휘트니(Mann Whitney U-test), 다중회귀분석(Multiple regression analysis)과 AHP(Analytic Hierarchy Process) 분석을 통해 제시하였다. 첫번째, 조사 대상 사서의 87%가 평생교육 직무는 보통이거나 어렵다고 인식하고 있었으며, 단위 업무별로는 운영계획수립을 가장 어려운 직무로 생각하고 있었다. 두번째, 평생교육사 자격이 있는 사서가 없는 경우에 비해 업무를 수월하게 인식하고 있었으며(P=0.04), 단위업무별로는 강사섭외(P=0.04), 운영계획수립(P=0.05)에 있어 유의한 차이가 검증되었다. 또한 평생교육관련 경력이 길수록 업무를 수월하게 (R=-0.217) 느끼는 것으로 나타났으며, 특히, 일정편성(R=-0.33), 진행업무(R=-0.22)에 있어, 통계적으로 유의한 상관성을 보였다. 세번째, 다중회귀분석 결과, 공공도서관 사서들이 평생교육업무 전반에 대하여 느끼는 체감 난이도에 유의한 영향을 주는 단위 직무는 운영계획수립(P=0.04)과 홍보(P=0.05) 업무인 것으로 나타났으며, 그중 운영계획수립(${\beta}=0.233$)이 체감 난이도 형성에 가장 많은 영향을 주는 요인인 것으로 판명되었다. 한편, 91%의 사서가 평생교육 직무 관련 재교육이 필요하다고 느끼고 있으며, 스피어만(Spearman rank-order correlation coefficient) 분석 결과(R=-0.210), 평생교육 업무에 대한 체감 난이도가 높은 사서일수록 재교육 필요성을 더욱 많이 느끼고 있는 것으로 나타났다. AHP 분석 결과 평생교육 직무 관련 재교육 내용은 이용자와의 소통(CU P=0.310), 기획(PL P=0.246), 마케팅(LM P=0.173) 순의 가중치를 보였으며, 도출된 CR(Consistency Ratio) 비율은 0.146으로 계산돼, 응답에 대한 일관성은 허용할 수 있는 수준인 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 국립중앙도서관. 2011. "전문사서 경쟁력 제고를 위한 문헌정보학 전공과목 정비방안 연구". 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea. 2011. Study about Maintenance Plan of Library and Information Science Majors for Enhancing Competitiveness of Professional Librarians. Seoul: National Library of Korea.)
  2. 곽동철. 2005. 공공도서관의 평생교육적 역할에 관한 고찰. "한국도서관.정보학회지", 36(2): 69-91. (Gwak, D. C. 2005. "A Study on the Roles of Public Libraries for the Life-long Education." Journal of Korean Library and Information Science Society, 36(2): 69-91.)
  3. 김경희. 2009. 평생교육사의 전문적 역량 성격과 특성 탐색. '평생교육학연구", 15(4): 357-386. (Kim, K. H. 2009. "Some Characteristics of Lifelong Educationan Practitioners' Professional Competence." Life-long Education Study, 15(4): 357-386.)
  4. 김병욱. 2015. "의사결정계층(AHP) 분석방법". 킴스정보전략연구소. (Kim, B. U. 2015. Analysis Method about AHP. KIMS Information Strategy Institute.)
  5. 김형각. 2001. 평생교육기관으로서의 공공도서관 위상정립에 관한 연구. "한국정보관리학회 학술대회 논문집", 8월: 277-280. (Kim, H. G. 2001. "A study on the status establishment of public library as a lifelong educational institution." Conference Proceeding of Society for Information Management, Aug.: 277-280.)
  6. 노영희, 안인자, 이종문, 오세훈. 2013. 문헌정보학과 재학생의 취업전망에 대한 인식조사 연구. "한국문헌정보학회지", 47(4): 143-167. (Nho, Y. H., I. J. An, J. M. Lee, and S. H. Oh. 2013. "LIS Employment Prospects: LIS Students' Perspective." Journal of the Korean Library and Information Science Society, 47(4): 143-167.)
  7. 서울특별시교육청. 평생학습포털 에버러닝 [online]. [cited 2016.6.29]. . (The Seoul Metropolitan Office of Education. Lifelong Learning Portal Ever Learining [online]. [cited 2016.6.29]. .)
  8. 송영경. 2015. "평생학습사회를 위한 평생교육의 이해". 서울: 교육아카데미. (Song, Y. K. 2015. Understanding of Lifelong education for lifelong learning society. Seoul: Education Academy.)
  9. 심원식. 2009. 주제전담사서 양성을 위한 사서 재교육 프로그램의 개발에 관한 연구. "한국도서관.정보학회지", 40(1): 541-560. (Sim, W. S. 2009. "Curriculum Development of Training Librarians for Subject Liaison Service." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(1): 541-560.)
  10. 법제처. "평생교육법 시행령", 대통령령 제27054호, 2016.3.25., 일부개정 [online]. [cited 2016.6.29]. . (Legislative Office, Lifelong Education Act, Presidential Decree no. 27054, 2016.3.25. [online]. [cited 2016.6.29]. .)
  11. 윤여각, 정민승, 오혁진. 2010. "평생교육론". 서울: 한국방송통신대학교출판부. (Yoon, Y. G., M. S. Chung, and H. J. Oh. 2010. Lifelong Education. Seoul: Korea National Open University Press.)
  12. 윤희윤. 2006. 도서관 평생학습활동의 성찰과 향방. "한국도서관.정보학회지", 37(4): 45-66. (Yoon, H. Y. 2006. "Reflection and Direction of Lifelong Learning Activities in the Public Libraries of Korea." Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(4): 45-66.)
  13. 이애란. 2006. 공공도서관의 평생교육 추세와 경향에 관한 연구. "한국도서관․정보학회지", 37(4): 271-287. (Lee, E. R. 2006. "A Study on the Tendency or Trend of the Lifelong Education in the Public Library." Journal of Korean Library and Information Science Society, 37(4): 271-287.)
  14. 이양교. 2002. "평생교육정책론". 서울: 학문사. (Lee, Y. K. 2002. Lifelong Education Strategy. Seoul: Hamunsa.)
  15. 이종열, 서진완, 정준호. 2012. 계층분석을 활용한 지역연계협력사업 활성화 방안에 관한 연구. "지방정부연구", 16(1): 411-429. (Lee, J. Y., J. W. Seo, and J. H. Chung. 2012. "Utilizing the Regional Cooperative Projects Using AHP." Local Government Studies, 16(1): 411-429.)
  16. 인천광역시 교육청 [online]. [cited 2016.6.29]. . (Incheon Metropolitan City Office of Education [online]. [cited 2016.6.29]. .)
  17. 인천평생교육진흥원. 2016. "2015 인천 평생교육 통계". 인천: 인천평생교육진흥원. (Incheon Lifelong Learning Institute. 2016. 2015 Incheon Lifelong Education Statistics. Incheon: Incheon Lifelong Learning Institute.)
  18. 장우권, 박성우, 여진원. 2014. 공공도서관 발전방안에 관한 연구. "한국문헌정보학회지", 48(1): 345-367. (Chang, W. K., S. W. Park, and J. W. Yeo. 2014. "A Study on the Development Plan for Public Libraries." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 48(1): 345-367.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.1.345
  19. IFLA. 2011. "IFLA 공공도서관 서비스 가이드라인". 장혜란 역. 서울: 한국도서관협회. (IFLA. 2011. IFLA Guideline for Public Library Service. H. R. Chang, Trans. Seoul: Korea Library Association.)
  20. 장혜란 역. 2011. "IFLA 공공도서관 서비스 가이드라인". 서울: 한국도서관협회. (Chang, H. R. 2011. IFLA Guideline for Public Library Service. Seoul: Korea Library Association.)
  21. 장흥순. 2009. Network 관점에서 본 글로벌해운선사의 항만선택 결정요인에 관한 연구. "한국항만경제학회지", 25(2): 1-24. (Chang, H. S. 2009. "Network Theory Based Empirical Studies on the Factors Affecting Global Liners' Port Selection." Journal of Korea Port Economic Association, 25(2): 1-24.)
  22. 조은숙, 남태우. 2003. 공공도서관과 평생학습관의 기능 비교 연구. "한국정보관리학회 학술대회 논문집", 8월: 278-284. (Cho, E. S. and T. W. Nam. 2003. "A Comparative Study on the Function of Public Library and LifeLong Learing Center." Conference Proceeding of Society for Information Management, Aug.: 278-284.)
  23. 조재인, 이지원. 2016. 문헌정보학과 학생의 직장으로서의 도서관정보센터 이미지 분석. "한국문헌정보학회지", 50(3): 113-132. (Cho. J. I. and J. W. Lee. 2016. "Study about Library and Information Center's Image of Library and Information Science Students as Workplace." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50(3): 113-132.) https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.3.113
  24. 조찬식, 조미아. 2011. "공공도서관의 이해와 분석". 서울: 에듀컨텐츠. (Cho, C. S. and M. A. Cho. 2011. Understanding and analysis of the public library. Seoul: Educontents.)
  25. 조화태, 윤여각, 김재웅, 강태중. 2007. "평생교육개론". 서울: 한국방송통신대학교출판부. (Cho, H. T., Y. G. Yoon, J. W. Kim, and T. J. Kang. 2007. Introduction to Lifelong Education. Seoul: Korea National Open University Press.)
  26. 차갑부. 2012. "평생교육론". 경기도: 교육과학사. (Cha, G. B. 2012. Lifelong Education. Gyungkido: Educaiton Science co.)
  27. 평생교육진흥원. 2008. "북미평생교육정책 동향". 서울: 평생교육진흥원. (Lifelong Learning Institute. 2008. Trend of Life Long Education policy in North America. Seoul: Lifelong Learning Institute.)
  28. 한동욱. 2007. 국내외 e-비즈니스 기업의 지식자산 측정을 위한 지표선정 기준개발. "e-비즈니스연구", 8(2): 109-129. (Han, D. W. 2007. "Selection criteria for the development of indicators measuring knowledge assets of the business enterprises at Domestic and Foreign Country." e-business Study, 8(2): 109-129.)
  29. Margrett, Jennifer A. and Kyu ho Lee. 2015. "Adult Education and Lifelong Learning: The US Experience and Beyond." International Encyclopedia of the Social & Behavioral Science:. second edtion, 148-152.
  30. Teknomo, Kardi Analytic hierarchy process (AHP) tutorial. Revoledu.com [online]. [cited 2016.6.29]. .
  31. Roberts, Sarah T. and Dfiya Umoja Noble. 2016. "Empowered to Name, Inspired to Act: Social Responsibility and Diversity as Calls to Action in the LIS Context." LIBRARY TRENDS, 64(3): 512-532. https://doi.org/10.1353/lib.2016.0008
  32. Saaty, Thomas L. and Kevin P. Kearns. 1985. Analytical Planning: The organization of System. New York: Pergamon press.