DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of the Major Courses Operation on National Competence Standards(NCS) at Department of Library and Information Science: Focusing on Educational Experience of Instructor

문헌정보학 전공에서의 국가직무능력표준(NCS)을 활용한 교과목 운영에 관한 연구 - 교수자의 교육경험을 중심으로 -

  • 권선영 (성균관대학교 정보관리연구소) ;
  • 차성종 (숭의여자대학교 문헌정보과)
  • Received : 2016.08.21
  • Accepted : 2016.09.05
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The purpose of this study is to examine in depth the personal experience of Instructor during National Competence Standards (NCS) Curriculum at Department of Library and Information Science. We conducted in depth interview (FGI) with participants who had recently experienced and data analysis was undertaken. We hope this study that an application of NCS would be activated fully in Library, educational institutes and qualifying examination institutes and that diverse feedbacks from related parties would makes leading to a better updated version of NCS development. As a result, First, The instructor had generally familiar with the background and purpose of the NCS. and they issued the inadequacies of job elements, non-reflection of the opinion on field education, the problems of classification of NCS. second, In the experience of NCS curriculum operating, There were the paperwork burden, Problems of methods of evaluation, evaluation period discrimination, the need to well communication with students. Third, In the problems on the NCS Curriculum operating, we found that there were The need on the proper Class size/hour, additional education, re-evaluation, Support system for NCS Curriculum operation, tools for practice, discrimination between relative evaluation and NCS evaluation, Enhancement for Competence/Standards. Fourth, On The ways of improving for NCS curriculum, We found that There were Class size, Support tools for practice, The improvement Competence/elements/standards based on LIS characteristic. The result of this study may contribute for improving the overall environment Based upon FGI analysis, several new directions for NCS education in the filed LIS curriculum are suggested.

본 연구는 문헌정보학 전공의 교육과정에서 NCS를 적용한 교과목을 실제로 운영한 교수자들의 경험을 FGI 조사를 통해 심층적으로 분석하여, 향후 NCS 기반의 교육과정 설계 및 운영의 개선에 기여하고자 수행되었다. 분석 결과는 첫째, 교육현장에 도입된 NCS에 대해 교수자들은 전반적으로 NCS의 취지와 배경을 잘 알고 있었고, 문헌정보학 NCS 교과과정에 대해 직무요소 도출의 비 적절성, 실제 교육 및 실무현장의 의견 미반영, NCS 분류체계의 문제 등을 제시하였다. 둘째, NCS 교과 운영 경험에서는 산출물 서류 작업의 부담감, 평가의 방법이나 시기의 차별성, 학생과의 의사소통 필요성에 대한 의견 등이 제시되었다. 셋째, NCS 교과 운영의 문제점에 대해서는 적절한 수업인원 및 교육시간의 부여 필요성, 추가 교육시간 및 재평가의 필요성, NCS 교육과정 운영을 위한 지원시스템의 구축 필요성, 실습기자재의 구비 필요성, 상대평가제도와 NCS 평가제도와의 불일치 문제, 교육현장 및 실무에 적용될 수 있도록 능력단위와 수행준거의 보완 필요성 등을 제기하였다. 넷째, 향후 NCS 교과의 개선방안에 대해서는 수업인원의 적절한 배정, 실습기자재의 충분한 지원, 문헌정보학 분야의 특수성 및 현장 실무와 경험을 반영한 능력단위 및 능력단위요소의 개선 등이 제시되었다. 이러한 분석결과를 기반으로 문헌정보학 전공에서 향후 NCS에 기반을 둔 적절한 교육과정 설계 및 운영을 위한 몇 가지 시사점을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 강명희, 김민경. 2003. 웹 자원기반학습에서 교수자가 제공하는 메타인지 촉진전략의 효과 비교. "기업교육연구", 5(1): 5-28. (Kang, Myunghee and Min-Kyoung Kim. 2003. "The effect of Metacognitive Strategy on Web Resource-Based Learning." Journal of Corporate Education, 5(1): 5-28.)
  2. 고용노동부. 2014. "문헌정보 국가직무능력표준 표준 및 활용 패키지". 세종: 고용노동부. (Ministry of Employment and Labor. 2014. NCS for Library and Information and its use.)
  3. 고용노동부. 2015. NCS 개발 가이드북 [online]. [cited 2016.8.1]. . (Ministry of Employment and Labor. 2015. NCS development guidebook.)
  4. 고용노동부. 2015. "2015 NCS 기반 능력 중심 채용 가이드북" [online]. [cited 2016.8.1]. . (Ministry of Employment and Labor. 2015. 2015 NCS based employment guidebook.)
  5. 교육부. 2015. "NCS(국가직무능력표준) 기반 교육과정 가이드라인: 개발, 운영 및 평가, 질관리". 세종: 교육부. (Ministry of Education. 2015. NCS based curriculum guideline.)
  6. 국립중앙도서관. 2007. "직무분석을 통한 전문사서제도 개발 연구". 서울: 국립중앙도서관. (The National Library of Korea. 2007. Development a system for cultivating library professional based on the job analysis. Seoul: The National Library of Korea.)
  7. 권선영, 백지원, 차성종. 2015. 문헌정보학 전공에서의 국가직무능력표준(NCS)을 활용한 교육과정 적용 및 개선에 관한 연구. '한국도서관.정보학회지", 46(3): 141-169. (Kwon, Sun-Young, Ji-Won Baek, and Sung-Jong Cha. 2015. "A Study of the Curriculum Application and Improvement based on National Competence Standards (NCS) at Department of Library and Information Science." Journal of Korean Library and Information Science Society, 46(3): 141-169.)
  8. 김기용, 길대환, 석영미, 조성웅. 2014. "국가직무능력표준(NCS) 활용 사례조사". 울산: 직무능력표준원. (Kim, Ki-Yong, Dad-Hwan Gil, Young-Mi Suk, and Sung-Woong Cho. 2014. A case study of NCS application. Ulsan: HRD Korea.)
  9. 김동연, 김진수. 2013. 한국의 국가직무능력표준(NCS) 개발 동향 분석. "한국기술교육학회지", 13(3): 22-44. (Kim, Dong-Yeon and Jin-Soo Kim. 2013. "Current analysis of Korean NCS development." Journal of Korean Technology Education, 13(3): 22-44.)
  10. 김연경, 송해덕, 이지현. 2015. 델파이 조사를 통한 국가직무능력표준(NCS) 교육전문가의 역할 및 역량 탐색. "한국인력개발학회", 17(3): 47-75. (Kim, Yeonkyoung, Hae Deok Song, and Jihyun Lee. 2015. "A Dephi Study on the Roles and Competencies of NCS Education Professionals." The Korean Societyety of Human Resource development, 17(3): 47-75.)
  11. 김종성. 2006. 사서교사 양성을 위한 문헌정보학 교과목의 내용과 교육의 전략적 강조점에 관한 연구. "한국비블리아학회지", 17(1): 135-159. (Kim, Joung-Sung. 2006. "A study on the instructional contents and strategies for school library media specialist education." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 17(1): 135-159.)
  12. 김희봉. 2009. ISD의 다양성과 문제해결을 위한 확장적 사고 및 교수자의 역할. "학습과학연구", 3(2): 50-68. (Kim, hee bong. 2009. "Diversity of ISD, Extensive Thinking and Instructor's Roles for Solutions." The Korean Journal of the Learning Sciences, 3(2): 50-68.)
  13. 백종면, 박양근. 2012. 대학교육에 대한 국가직무능력표준(NCS) 활용 촉진 방안 연구. "대한경영학회 학술발표대회 발표논문집", 45-62. (Baik, Joung-Myeon and Yang-Kun Pak. 2012. "A study on the ways of promoting the utilization of the NCS(National Competency Standard) for University education." 2012 Proceeding of Korean Busineses Administration, 45-62.)
  14. 장정아. 2005. 문제기반학습 실행을 위한 교수자 역할에 대한 이론적 탐색. "慶熙大學校 敎育問題硏究所 論文集", 21(1): 101-124. (Chang, Jung-a. 2005. "Theoretical Study of Teacher's Roles for implementing PBL." Journal of Education Development, 21(1): 101-124.)
  15. 정향진. 2013. 국가직무능력표준(NCS) 도입에 따른 실행과제 및 추진전략. "THE HRD REVIEW", 16(3): 7-24.
  16. 조정윤, 박종성. 2002. 국가기술자격 직무분야 분류체계 개선방안 연구. "공학교육연구", 5(2): 54-62.
  17. 주인중, 조정윤, 임경범. 2010. "국가직무능력표준(NCS) 사업의 현안 및 정책방안". 서울: 한국직업능력개발원. (Joo, In-Jung, Jeoug-Yoon Cho, and Kyung-Bum Lim. 2010. Current issue and strategy for NCS. Seoul: Korea Research Institute for Vocational Education & Training.)
  18. 차성종. 2016. 전문사서 양성을 위한 국가직무능력표준(NCS) 기반의 문헌정보학 현장실습 교육과정 설계에 관한 연구. "한국문헌정보학회지", 50(1): 457-491. (Cha, Sung-Jong. 2016. "A Study on National Competency Standards-based Curriculum Design of the Practical Training Courses in Library and Information Science." Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 50(1): 457-491.)
  19. 한국산업인력공단 NCS센터. 2015. "2015 국가직무능력표준(NCS) 개발 매뉴얼". 울산: 한국산업인력공단. (Human Resources Development Service of Korea, NCS Center. 2015. 2015 National Competency Standards (NCS) Development Manual. Ulsan: Human Resources Development Service of Korea.)
  20. 허영주. 2016. NCS 직업기초능력의 교양교육과정 도입 전략 탐색. "교양교육연구", 10(1): 425-462.
  21. Bishop, Bradley Wade, Adrienne W. Cadle, and Tony H. Grubesic. 2015. "Job Analyses of Emerging Information Professions: A Survey Validation of the American Library Association's Map and Geospatial Information Round Table (MAGIRT) Core Competencies to Inform Geographic Information Librarianship (GIL) Curriculum." Library Quarterly, 85(1): 64-84. https://doi.org/10.1086/679026
  22. Bloom, Benjamin. S. 1968. "Learning for Mastery. Instruction and Curriculum. Regional Education Laboratory for the Carolinas and Virginia." Topical Papers and Reprints, Number 1. Evaluation comment, 1(2).
  23. Bloom, Benjamin. S. 1976. "Learning for mastery." UCLA Rvaluation Com.
  24. Bronstein, Jenny. 2015. "An exploration of the library and information science professional skills and personal competencies: An Israeli perspective." Library & Information Science Research, 37(2): 130-138. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2015.02.003
  25. Coleman, James. S. et al. 1966. "Equality of educational opportunity." Washington, dc, 1066-5684.
  26. Dewald, Nancy H. 2015. "Competency-Based Education Programs: A Library Perspective." Public Services Quarterly, 11(2): 151-162. https://doi.org/10.1080/15228959.2015.1031316

Cited by

  1. Learning System, Job Competency, and Curriculum of College of Beauty and NCS-based Learning vol.15, pp.4, 2017, https://doi.org/10.20402/ajbc.2017.0152
  2. 메타리터러시 관점에서의 문헌정보학 전공 커리큘럼 진단연구 vol.52, pp.2, 2016, https://doi.org/10.4275/kslis.2018.52.2.191