DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Public Library As a Place of ICT Literacy Training

ICT 리터러시 교육 활용 공간으로서의 공공도서관

  • 장윤금 (숙명여자대학교 문헌정보학과) ;
  • 정행순 (숙명여자대학교 문헌정보학과) ;
  • 이혜영 (숙명여자대학교 문헌정보학과) ;
  • 전경선 (숙명여자대학교 문헌정보학과)
  • Received : 2016.08.21
  • Accepted : 2016.09.12
  • Published : 2016.09.30

Abstract

This research is part of the Korean-ASEAN Official Development Assistance (ODA) project, specifically exploring the possibility of using public libraries as a place for Information and Communication Technology (ICT) literacy training for women from ASEAN (Association of Southeast Asian Nations) countries. Women from ASEAN countries are often minorities in ICT capacity building. A survey of 1,000 female public library users - 100 people from each of the ten ASEAN countries - and in-depth interviews with librarians from national libraries were conducted. The survey results showed that 68.8% of respondents perceived public libraries as a suitable place for ICT literacy training. 27.5% of respondents visited libraries for ICT-related activities, including information retrieval, e-mail, SNS, etc., Meanwhile, findings from the interviews highlighted the importance of having up-to-date ICT infrastructure - computers, Internet, professional ICT skill training for librarians, strategic planning for policies, budgets, and cooperation with other related institutions - in public libraries in order to provide effective ICT training.

본 연구는 한-ASEAN 공적개발원조(ODA) 사업의 일환으로 ASEAN(Association of Southeast Asian Nations) 회원국에서 공공도서관이 정보소외계층인 여성들에게 ICT 리터러시 교육 및 활용 공간으로서 적합한지 알아보고, 향후 활용 방안을 모색하기 위하여 진행되었다. 이를 위해 ASEAN 회원국 공공도서관 여성 이용자 1,000명을 대상으로 설문조사를 하고 ASEAN 회원국 10개국의 사서 및 정보전문가와 심층 인터뷰를 진행하였다. 설문조사 결과 전체 응답자의 68.8%가 공공도서관이 ICT 교육장소로 적합하며, 접근이 편리하다고 응답하였다. 또한 도서관 이용 목적에 대하여 27.5%가 정보검색과 이메일 등 ICT를 이용하기 위해 도서관을 방문하는 것으로 나타났다. 또한 사서 및 정보전문가와의 인터뷰 결과 효율적인 ICT 리터러시 교육을 위해서는 인터넷과 컴퓨터 기반 시설의 확충이 필요하며, ICT 리터러시 교육 담당자를 위한 기술 교육과 관련 기관과의 협력, 재정 확충 및 세부 정책의 필요성이 제기되었다.

Keywords

References

  1. 곽철완. 2004. 미래의 공공도서관을 위한 제언. "한국도서관.정보학회지", 35(3): 65-78. (Kwak, Chul-Wan. 2004. "A Suggestion for Future Public Libraries." Journal of Korean Library and Information Science Society, 35(3): 65-78.)
  2. 국립중앙도서관. 2012. "정보활용교육 운영실태 및 개선방안 연구". 서울: 국립중앙도서관. (National Library of Korea. 2012. A Study on the Improvement and the Current Condition of Information Literacy Education. Seoul: National Library of Korea.)
  3. 김영미. 2001. 인터넷과 여성, 그리고 정보격차. "한국지역정보화학회지", 4(1): 65-81. (Kim, Young-Mi. 2001. "Women, Internet and Information Gap." The Korean Association for Regional Information Society, 4(1): 65-81.)
  4. 박성열. 2005. 교사의 컴퓨터 리터러시와 LISREL 구조모형 분석: 실업계 고교를 중심으로. "농업교육과 인적자원개발", 37(2): 73-87. (Park, Sung-Youl. 2005. "LISREL Analyses of Vocational High School Teachers' Computer Literacy with Their Daily Computer Use Time, Computer Experience Years, Age, and Educational Levels." Journal of Agricultural Education and Human Resource Development, 37(2): 73-87.)
  5. 송수희, 한희정, 장준갑, 김용. 2014. 유비쿼터스 환경에서의 여성을 위한 도서관 정보활용교육 서비스 개발에 관한 연구. "한국비블리아학회지", 25(2): 97-124. (Song, Su-Hee, Hee-Jung Han, Jun-Kab Chang, and Yong Kim. 2014. "A Study on Development of Information Literacy Services in a Library for Female Users in Ubiquitous Environment." Journal of the Korean Biblia Society for Library and Information Science, 25(2): 97-124.) https://doi.org/10.14699/kbiblia.2014.25.2.097
  6. Aspen Institute. Rising to the Challenge: Re-Envisioning Public Libraries [online]. [cited 2015.11.7]. .
  7. Astbury, Raymond. 1994. "The Public Library of the Twenty First Century: the Key Information and Learning Centre in the Community?" Libri, 44(2): 130-144. https://doi.org/10.1515/libr.1994.44.2.130
  8. Chhabra, Susheel. 2012. ICT Influences on Human Development, Interaction, and Collaboration. Hershey: Idea Group Inc. (IGI).
  9. EIFL (Electronic Information for Libraries) - Public Library Innovation Program [online]. [cited 2015.10.12]. .
  10. EIFL-Economic Wellbeing: Innovation Award [online]. [cited 2015.10.12]. .
  11. EIFL-Health Information Service Keeps Rural Mothers Healthy [online]. [cited 2015.10.21]. .
  12. Hossain, Arman and Shariful Islam. 2012. "Information Needs of Rural Women: A Study of Three Villages of Bangladesh." Library Philosophy and Practice (e-journal) [online]. [cited 2015.11.7]. .
  13. IFLA/UNESCO Public Library Manifesto. 1994. [online]. [cited 2015.10.28]. .
  14. Naivinit, S. 2009. "Gender, Access to Community Telecenter and Livelihood Asset Changes." Journal of Information, Communication and Ethics in Society, 7(2/3): 128-135 [online]. [cited 2016.8.18]. .
  15. Oliver, L. 2007. "Public Libraries and ICT Literacy: Bridging the Digital Divide." Government of Saskatchewan Publications Center [online]. [cited 2015.11.28]. .
  16. Rahmat, R. et al. 2013. "Sustainability Model for Rural Telecenter Using Business Intelligence Technique." International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 7(12) [online]. [cited 2016.4.7]. .
  17. Ray, Sohini Sengupta and Dibyendu Paul. 2013. "Gendered Digital Divide in Library and Information System." International Journal of Information Dissemination and Technology, 3(1): 71-75.
  18. Todd, M. and Lucy A. Tedd. 2000. "Training Courses for ICT as Part of Lifelong Learning in Public Libraries: Experiences with a Pilot Scheme in Belfast Public Libraries." Program, 34(4): 375-383 [online]. [cited 2015.11.28]. .

Cited by

  1. 메타리터러시 관점에서의 문헌정보학 전공 커리큘럼 진단연구 vol.52, pp.2, 2016, https://doi.org/10.4275/kslis.2018.52.2.191
  2. 독서·정보·ICT·디지털 리터러시의 개념화 모델 개발 연구 vol.49, pp.2, 2016, https://doi.org/10.16981/kliss.49.201806.267
  3. 디지털 독서 및 정보 리터러시 평가 문항 분석을 통한 독서 및 정보 서비스의 방향 탐색 - PIAAC와 PISA를 중심으로 - vol.52, pp.3, 2018, https://doi.org/10.4275/kslis.2018.52.3.061