DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Ecology theory and Environment theory Research that is Loocked in Hayao Miyazaki work

미야자키 하야오(宮崎 駿)작품에 투영된 생태론과 환경론 연구

  • 이승재 (한국복지대학교 게임콘텐츠과)
  • Received : 2016.08.01
  • Accepted : 2016.08.30
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Hayao Miyazaki's product, , is evaluated that his work until present that product point of view and commercial point of view are highly filled at the same time. Miyazaki's showed new public entertainment possibility in genre that is animation inventing highest-grossing domestic film in Japan's history until it was taken over by another Miyazaki work. Also, it can high evaluate that not that see for interest simply beam about environment and human who writer has to spectator deep self-examination and way of problem pulling comprehension without burden through resected reflex which is not exigent delivery sympathy form. Analyzing his product, , ,, , , , this research allowed purpose to recognize that he present the alternative after arranges intent subject how and institute problem. And do to study whether his though and ideology met with viewpoints of ecologism and environment(environmentalism) in work how. There are his countenance have theme that is certain in Miyazaki director's works. If summarize had handled subject meantime, it is , , , etc. This subjects are that go first at importance order among problems which we face, it is that human desires essentially. If balance of society system that regulate various economical, moral value system and desire to our society is set, our society is that can become little more near in nature mode of life.

1997년 일본에서 개봉한 애니메이션 영화 <원령공주>는 일본 영화사상 최고의 관객동원 이라는 수치상의 기록 이외에도 미야자키 하야오 감독의 "작품의 집대성" 이라고 말한다. 그것은 미야자키 하야오의 분신이라 할 수 있는 스튜디오 지브리에 인적자원력, 기술력, 자금력 등의 외적인 조건들이라 생각되지만 내적으론 '사상적 이유'도 크다고 볼 수 있다. 그 '사상적 결산'이 무엇인지 미야자키 하야오 작품 중 극장용 애니메이션 <미래소년 코난> <루팡 3세 칼리오스트로의 성> <바람계곡의 나우시카> <천공의 성 라퓨타> <이웃의 토토로> <원령공주>를 중심으로 그의 작품 세계에 사상과 이념이 어떻게 생태주의(ecologism)와 환경주의 (environmentalism)적 관점들과 만났으며 어떤 방식으로 작품 속에 배열되었으며 어떤 연관성을 지니고 있는지를 분석함이 본 논문의 연구목적이다. 본 연구를 통하여 미야자키 하야오의 작품들은 확실한 테마를 가지고 있다는데 그의 작가적 면모가 있으며 그동안 다루어 왔던 주제를 요약하면 '생명의 존엄' '자연에 대한 사랑' '자연으로의 회귀' '자연과 인간의 공존' 등이며, 이 주제는 우리가 직면해 있는 문제들 가운데 중요순위에서 앞서는 것들이며 인간이 본질적으로 갈망하는 것들이기도 하다. 우리 사회의 다양한 경제적, 도덕적, 가치체계와 욕구를 조절하는 사회체계의 균형이 맞춰진다면 우리 사회는 자연생태에 조금 더 가까워 질 수 있다는 것을 유추할 수 있다.

Keywords

References

  1. 박정배, 강재혁, 아니메를 읽는 7가지 방법, 미컴, 1999.pp.152-155.pp42-46
  2. 황의웅, 아니메를 이끄는 7인의 사무라이, 시공사, 1998.pp43-47.pp42-44.pp46-47
  3. 김시우, 이것이 일본 영화다, 아선미디어, 1999.pp245-246
  4. 박용구, 글로벌시대의 일본문화론, 보고사, 2002.pp218-223
  5. 연민수, 일본의 역사, 보고사, 2002.p20-25
  6. 고미숙, 이것은 애니메이션이 아니다, 문학과경계사, 2002.pp92-93.pp96-98
  7. 황의웅, 1982 코난과 만나다, 본프리, 2003.pp54-55
  8. 송락현, 일본극장 아니메 50년사, 본프리, 2003.pp92-93
  9. 키리도시 리사쿠, 남도연역 미야자키 하야오 論, 써드아이, 2002.pp279-280.pp352-354 pp306-307
  10. 황의웅, 미야자키 하야오의 세계, 예솔, 1997.pp47-49
  11. 박인하, 아니메 미학 에세이, 바다출판사, 2003.pp46-47
  12. 정민영, 김재웅 애니메이션에서 주인공의 무의식을 통해 바라본 자아성장에 대한 연구, 한국만화애니메이션연구, 통권37호(2014), pp.290-291.
  13. 김소원 일본소녀만화의 시각적 표현의 원류에 관한 고찰, 한국만화애니메이션연구, 통권18호(2010), pp.2-5.
  14. 김동원, 박형진 2D애니메이션의 시간 공간 표현에 대한 상징성 연구, 한국애니메이션학회, 통권11호Vol.5 No.3(2009), pp.30-33.
  15. 이승재, 일본애니메이션으로 야기된 사회현상에 관한 연구, 석사학위논문(2002, 2).pp14-16.
  16. 다카하타 이사오, <판다코판다>, 극장용단편(1972)
  17. 넬슨신, 한창완, "애니메이션 용어사전", 한울아카데미, 2002.
  18. Frederik L Sshodt "Manga! Manga! : The World of Japanese Comics", Kodansha International, 1983.
  19. Thomas Sobchack, Vivian C Sobckack "An Introduction to Film" 도서출판 거름, 1983.
  20. "The Art of Japanese Animation 劇場 アニメ, アニメ一ツュ", 德問書店.
  21. NAVER, http://www.ghibli.jp/ 검색어 : 만화, 애니메이션, 2013.05.01.