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A Study on Participatory Culture of Korean Webtoon Focused on User-Generated Images -

한국 웹툰의 참여 문화 연구 - 사용자 생성 이미지를 중심으로 -

  • 김유나 (이화여자대학교 융합콘텐츠학과 영상미디어전공) ;
  • 김수진 (이화여자대학교 융합콘텐츠학과 영상콘텐츠전공)
  • Received : 2016.07.31
  • Accepted : 2016.08.28
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Webtoon is the most popular cultural contents representing contemporary Korea. This study explores the cultural aspects of participatory culture surrounding Webtoon, and reveals the cultural implications of webtoon in contemporary Korea. Particularly, this study notes that the engagement of the participatory culture is formed from the user-generated images and analyzes the reproduction patterns of them. Chapter 2 analyzes the mimicking process of user-generated images based on the 'meme' concept. Especially based on the variation degree of text or image, the user-generated images could be classified into three types of 'completely variant', 'partly variant', and 'completely same'. Users use these images as one of the fun factor by transplanting them into daily messenger conversation. Chapter 3 reveals the cultural meaning which is derived from the process of user-generated images creation. In particular, this study notes that most of the user-generated images are mimicking the main character of the original webtoon, and analyzes the underlying desire of the mass based on the literary theory of Northrop Frye. The main readers of webtoon are petit-bourgeois living in Korean metropolitan, and the user-generated images also reflects the daily lives of these ordinary people. User-generated images of webtoon are imitating the original contents in a way of replicating or mutating the images or texts. Also, they are consumed and enjoyed as an amusing code among users. Especially by mimicking the appearance of the main character in a self-reflective way, they appeal to day-to-day sympathy of users. In that user-generated images reveal the desire of the public living in contemporary Korea, this study examines the cultural implication of webtoon.

웹툰은 동시대 한국을 대표하는 대중문화 콘텐츠이다. 본 연구에서는 웹툰을 둘러싼 참여 문화의 양상을 살펴보고, 웹툰이 동시대 한국에서 지니는 문화적 함의를 밝히고자 한다. 이때 웹툰의 참여 문화가 사용자 생성 이미지를 중심으로 형성되고 있다는 점에 주목하고 그 재현 양상을 분석한다. 이를 위해 먼저 2장에서는 사용자 생성 이미지가 모방되는 과정을 '밈' 개념을 기반으로 분석한다. 특히 사용자 생성 이미지의 그림과 글이 변이 혹은 복제되는 정도에 따라 이를 '완전 복제형', '부분 변이형', '완전 변이형'의 세 가지 유형으로 분류한다. 사용자들은 이렇게 변용한 이미지를 일상적인 메신저 대화 등에 이식함으로써 하나의 놀이 요소로 사용하고 있다. 3장에서는 이러한 사용자 생성 이미지가 생성되는 과정에서 도출되는 문화적 의미를 밝힌다. 특히 대부분의 사용자 생성 이미지가 원본 웹툰의 주인공을 모방한다는 점에 주목하고, 노스럽 프라이의 문학 양식 이론을 통해 그 근저에 깔린 대중의 욕망을 분석한다. 웹툰의 주된 독자는 한국의 대도시에 살아가는 소시민이며, 사용자 생성 이미지 역시 이러한 평범한 사람들의 일상을 반영하는 방식으로 나타난다. 이처럼 웹툰의 사용자 생성 이미지는 그림이나 글을 복제 및 변이하는 방식으로 원본을 모방하며, 사용자들 사이에서 하나의 유희적 코드로서 소비 및 향유된다. 특히 주인공의 모습을 자기반영적으로 모방함으로써 사용자들의 일상적 공감에 소구한다. 본 연구는 웹툰의 사용자 생성 이미지가 동시대 한국을 살아가는 대중의 욕망을 드러낸다는 점에서 그 문화적 함의를 고찰한다.

Keywords

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