The Subjects Analysis of Transportation Technology Problem Solving Activities at Energy and Transportation Technology Unit in Middle School Technology·Home Economics Textbooks of the 2009 National Revised Curriculum

'09 개정 교육과정에 따른 중학교 '기술·가정' 교과서 '에너지와 수송기술' 단원의 수송기술 문제해결 활동 주제 분석

  • Received : 2016.07.19
  • Accepted : 2016.09.28
  • Published : 2016.09.30

Abstract

This study has analyzed the subjects of transportation technology problem solving activities at Energy and Transportation Technology unit in the 12 kinds of middle school Technology Home Economics textbooks of the 2009 national revised curriculum. An analysis frame was developed with systems and environmental mediums which are common elements of transportation and the subjects were analyzed. As a result of this study, first, 8 kinds of subjects among 20 subjects in analysis frame were suggested in the textbooks. Second, according to the environmental, there are 13 terrestrial activities, 2 atmospheric activities, and 1 marine activity in the textbooks. However, there is no space related activity. Third, according to the system, there are 13 activities for the structure, 12 activities for the propulsion and suspension system, 5 activities related to the control system, and 1 activity regarding guidance system. Fourth, there are 4 kinds of problem solving activities depending on categorizing result of the analysis of the activities.

이 연구에서는 2009 개정 교육과정에 따른 12종의 중학교 '기술 가정'교과서 '에너지와 수송기술' 단원에 제시된 14개의 수송기술 문제해결 활동의 주제를 분석하고 현재 교과서에 제시되어있는 수송기술 문제해결 활동의 문제점과 개선 방안 및 발전 방안을 살펴보았다. 문헌고찰을 통해 Jackson's Mill 교육과정, STL, 2009 개정 실과(기술 가정) 교육과정과 DeVore, Komacek가 공통으로 제시한 수송기술의 환경과 체제를 이용하여 분석준거를 개발하고 문제해결 활동의 주제를 분석하였다. 그 결과 첫째, 분석준거에 나타난 20개의 수송기술 주제 중 교과서에 제시되어 있는 문제해결 활동의 주제는 8개였다. 둘째, 환경에 따라서는 육상수송 관련 주제가 13개, 항공수송 관련 주제가 2개, 해상수송 관련 주제가 1개의 체험활동에서 나타났으며, 우주수송 관련 주제를 다룬 활동은 찾아보기 힘들었다. 셋째, 체제에 따라서는 구조를 다룬 활동은 13개, 추진장치, 현가장치를 다룬 활동 12개, 제어장치를 다룬 활동이 5개, 안내장치를 다룬 활동이 1개로 나타났다. 넷째, 수송기술 문제해결활동 주제 분석 결과를 토대로 문제해결 활동을 범주화 하면 4종류의 문제해결 활동으로 분류할 수 있었다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2011). 실과(기술.가정) 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책10].
  2. 교육부(1997). 실과(기술.가정) 교육과정. 교육부 고시 제1997-15호.
  3. 교육부(2015). 실과(기술.가정)/정보과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 10].
  4. 교육인적자원부(2007). 중학교 교육과정. 교육인적자원부 고시 제2007-79호 [별책 3].
  5. 권영익 외(2014). 중학교 기술.가정2. 성림출판사.
  6. 김경아, 최준섭(2013). 기술.가정2 교과서 '에너지와 수송 기술' 단원 분석. 한국기술교육학회지, 13(3), 245-263.
  7. 김기수 외(2014). 중학교 기술.가정2. 원교재사.
  8. 김지숙 외(2014). 중학교 기술.가정2. 비상교육.
  9. 이상봉(2001). 지식기반 사회에 대처하는 기술 교육의 과제와 개선 방향. 한국기술교육학회지, 1(1), 15-29.
  10. 이상봉, 배선아(2008). 중.고등학교 기술교과 교육과정에서 수송기술의 교육목표와 내용의 변천. 실과교육연구, 14(1), 205-228.
  11. 이상봉 외(2014). 중학교 기술.가정2. 교문사.
  12. 이상혁 외(2014). 중학교 기술.가정2. 미래엔.
  13. 이춘식 외(2014). 중학교 기술.가정2. 천재교육.
  14. 정성봉 외(2014). 중학교 기술.가정2. 교학사.
  15. 정철영 외(2014). 중학교 기술.가정2. 두산동아.
  16. 조강영 외(2014). 중학교 기술.가정2. 금성출판사.
  17. 채정현 외(2014). 중학교 기술.가정2. 삼양미디어.
  18. 최완식 외(2014). 중학교 기술.가정2. 지학사.
  19. 최유현 외(2014). 중학교 기술.가정2. 천재교과서.
  20. 통계청(n.d.). 교통사고 사망자수. http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=101&tblId=DT_MOBILE_DEATH&vw_cd=&list_id=&scrId=&seqNo=&lang_mode=ko&obj_var_id=&itm_id=&conn_path=E1에서 2016.7.28. 검색.
  21. DeVore, P. W. (1980). Technology an Introduction. Worcester, MA: Davis Publication, Inc.
  22. DeVore, P. W. (1992). Instruction to Transportation Technology. Transportation in Technology Education, 41th, 1-32.
  23. Komacek, S. A. (1992). Transportation Technology Education: Rationale, Structure and Content. Transportation in Technology Education, 41th, 33-69.
  24. Komacek, S. A. (1995). Transportation Technology Education. Foundations of Technology Education, 44th, 345-368.
  25. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  26. Snyder, J. F., & Hales, J. A. (Eds.). (1981). Jackson's Mill Industrial Arts Curriculum Theory. Charleston, WV: West Virginia Department of Education.
  27. International Technology Education Association(2010). Standards for Technological Literacy: Content for the Study of Technology. International Technology Education Association.