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Effect of Evasive Maneuver Against Air to Air Infrared Missile on Survivability of Aircraft

공대공 적외선 위협에 대한 회피기동이 항공기 생존성에 미치는 영향

  • Received : 2017.10.27
  • Accepted : 2017.11.06
  • Published : 2017.12.29

Abstract

An infrared seeking missile does not emit any signal by itself as it is guided by passive heat signature from an aircraft. Therefore, it is difficult for the target aircraft to notice the existence of incoming missile, making it a serious threat. The usage of MAW(missile approach warning) that can notify the approaching infrared seeking missile is currently limited due to its high cost. Furthermore, effectiveness of MAW against infrared seeking missile is not available in open literature. Therefore, effect of evasive maneuver by MAW on the survivability of the aircraft is simulated to evaluate the benefit of the MAW in this research. The lethal range is used as a measure of aircraft survivability. An aircraft flying at an altitude of 5km with Mach 0.9 being tracked by air-launched AIM-9 infrared seeking missile is considered in this research. As a variable for the evasive maneuver, the MAW recognition distance of 5~7km and the G-force of 3~7G that limits maximum directional change of the aircraft are considered. Simulation results showed that the recognition of incoming missile by MAW and following evasive maneuver can reduce the lethal range considerably. Maximum reduction in lethal range is found to be 29.4%. Also, the MAW recognition distance have a greater importance than the aircraft maneuverability that is limited by structural limit of the aircraft.

적외선 유도 미사일은 미사일에서 자체적으로 방사하는 신호가 없어 항공기에서 접근을 인지하고 대응하기가 어렵다. 또한 적외선 유도 미사일을 탐지하는 MAW(missile approach warning)는 고가의 장비로 현재는 항공기에의 사용이 제한되고 있으며 그 효용성이 공개된바가 없다. 따라서 본 연구에서는 MAW가 탑재되어 항공기가 접근하는 유도 미사일에 대해 회피기동을 수행할 때 항공기의 생존성이 얼마나 증가하는지를 해석하여 MAW의 효용성을 평가하고자 하였다. 생존성의 평가지표로 위험 거리를 사용하였으며 고도 5km를 마하 0.9로 비행하는 항공기에 대해 AIM-9 적외선 유도 미사일이 접근하는 상황에 대한 위험 거리를 방위각 별로 도출하였다. 항공기의 회피기동에 대한 변수로는 5~7km의 MAW 인지거리와 3~7G의 항공기 기동성능을 고려하였다. 해석 결과 MAW를 통한 미사일 접근 인지와 회피기동 만으로도 위험 거리가 상당히 감소하는 것을 확인했다. 회피기동에 따른 위험 거리의 감소는 최대 29.4%로 나타났다. 또한 상대적으로 향상시키기 어려운 항공기 기동성능보다는 MAW 인지거리를 증가시키는 것이 위험 거리의 감소에 더 효과적인 것으로 나타났다.

Keywords

References

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