DOI QR코드

DOI QR Code

대학 자체교육인증제 개선 방안 모색 -A대학 운영 사례를 중심으로

The Improvements of a College's Internal Accreditation System

  • 서범종 (충북대학교 교육학과) ;
  • 하정윤 (순천제일대학교 유아교육과) ;
  • 강지연 (충북대학교 교육혁신연구원) ;
  • 박태양 (충북대학교 교육혁신연구원)
  • 투고 : 2017.11.02
  • 심사 : 2017.12.04
  • 발행 : 2017.12.28

초록

본 연구는 고등교육기관 평가 인증제와 대학재정지원사업을 중심으로 대학 자체교육인증제의 시행배경을 살펴보고, A대학의 사례를 중심으로 운영상의 문제점을 확인하여 대학 자체교육인증제의 개선 방안을 도출하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 A대학에서 2016년도에 실시한 평가위원 및 인증위원과의 면담자료와 자체교육인증 관련 회의록 등을 Nvivo11을 사용하여 질적 자료 분석의 단계에 따라 분석하였다. 분석 결과 A대학의 사례를 통해 나타난 자체교육인증제의 운영상 문제점은 첫째, 학과의 과중한 행정업무 부담에 따른 자체인증제 참여 부담, 둘째, 모호한 평가지표로 인한 보고서 작성과 평가의 어려움 등으로 확인되었다. 자체교육인증제의 개선방안으로는 첫째, 충분한 준비기간 제공과 준비자료의 세부 안내, 둘째, 구체적인 피드백과 함께 지속적이고 체계적인 관리, 셋째, 상시 성과기록 시스템 구축, 넷째, 별도 재인증 기준 마련, 다섯째, 학과 특성을 반영한 평가 기준 설정, 마지막으로 자체평가보고서의 공통 양식 제공 등이 제시되었다.

The purpose of this study was to find improvement measures of the internal accreditation system which is spontaneously operated by A university. To do so, this study reviewed the historical backgrounds and current issues of A university's internal accreditation system mainly based on government's accreditation and financial support programs on higher education institutes. And, this study also analyzed qualitative data which were collected via interviews with members of the committee of internal accreditation and the minutes of accreditation related meetings. These procedures were conducted by using Nvivo 11, which is specially designed for the qualitative research method. The main results of this study were the following: the current issues that A university's internal accreditation system faced included the faculties' unwillingness to participate due to the administrative work load caused by the internal accreditation program, and the difficulties of the preparation of evaluation reports caused by the ambiguity of evaluation standards. The measures for improving A university's internal accreditation system included (1)offering the enough time and detailed information for the preparation of evaluation reports, and (2)providing the specific feedback and the consistent and systematic management, (3)establishing the ordinary recording system of achievement, (4)setting the standards for the renewal of accreditation, (5)setting the evaluation standards that considers the uniqueness of various faculties, and lastly, (6)providing the official templates for evaluation reports.

키워드

참고문헌

  1. 김상철, 주영달, 방지우, 정양순, 신범철, 윤지희, 김명현, "인증기관 대학평가의 쟁점과 과제. 교육문제연구," 제30권, 제1호, pp.157-201, 2017.
  2. 교육과학기술부, 고등교육기관 평가.인증정책 추진현황, 2010.
  3. 교육과학기술부, 고등교육기관 평가.인증 정책 사업개요, 2011.
  4. http://news.unn.net/news/articleView.html? idxno=172067
  5. 강민채, "교육만족도를 통한 대학생들의 대학 충성도에 영향을 미치는 요인에 대한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제4호, pp.365-374, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.04.365
  6. 교육과학기술부.한국대학교육협의회, 2011.2012년 대학역량강화사업 우수사례집, 2013.
  7. 신태진, "한국 대학들의 졸업인증제도의 행정적 발전방안," 교육정치학연구, 제18권, 제4호, pp.141-163, 2011.
  8. 김대현, "시론-교육개혁, 교육인증 그리고 건축교육," 건축, 제43권, 제7호, p.11, 1999.
  9. 송홍준, "대학교육 만족도 측정도구 개발에 관한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제8호, pp.556-567, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.08.556
  10. http://eduup.kcue.or.kr
  11. http://www.abeek.or.kr
  12. http://www.ikmee.or.kr
  13. http://www.kaab.or.kr
  14. http://www.kabea.or.kr
  15. http://www.kabone.or.kr
  16. http://www.kidee.org
  17. http://www.kimee.or.kr
  18. 교육부, 대학재정사업 개편 방향(시안), 2016.
  19. 교육부, 2014년도 학부교육 선도대학 육성사업 (ACE) 시행계획, 2014.
  20. 교육부, 2017 대학자율역량강화지원사업(ACE+) 기본계획(안), 2017.
  21. 박용운, 김경미, 유태완, "과정이수형 자격제도 운영 학과의 NCS 기반 교육과정 설계모형 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제2호, pp.652-665, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.02.652
  22. P. Colaizzi, Psychological research as phenomenologist view it. In R.Valle & M.King(Eds.), Existential phenomenological alternative for psychology, New York: Oxford University Press, pp.48-78, 1978.
  23. N. K. Denzin, The research act: A theoretical instruction to sociological methods. 2nd. ed., New York: McGraw-Hill, 1978.