DOI QR코드

DOI QR Code

무진스키의 음악이 영화에 미친 양식적 특성 연구

A Study on the Stylistic Features of Muczynski's Music Which Affects Movie

  • 윤영조 (백석대학교 문화예술학부)
  • 투고 : 2017.11.01
  • 심사 : 2017.11.26
  • 발행 : 2017.12.31

초록

20세기 초 나타나기 시작한 다양하고 실험적인 음악 사조들의 흐름속에서 중요하고 의미있는 역할을 하는 작곡가 무진스키의 음악세계와 작품들을 살펴보고 오늘날의 다양한 장르의 음악과의 발전관계를 이해하는데 이 연구의 목적을 두었다. 이 논문에서는 그의 작품 중 근본이 되는 피아노 음악들을 분석하여 양식적 특성 즉, 형식, 선율, 화성, 조성, 리듬 그리고 구조 등 다양한 형태의 기법들을 살펴보고 작곡가의 음악적 성장 과정과 철학적 배경 등을 소개하고 있다. 무진스키의 음악은 20세기 음악의 다양한 형태 즉, 무조음악, 12음기법, 전위음악, 전자음악 등의 자유적인 양상에 반하여 신고전주의, 신낭만주의 혹은 신바로크적인 특징을 보여주고 있는 작가로서 전통적인 형식을 사용하였으나 작품의 성격은 매우 자유스러운 형태를 띠고 있다. 또한 1960년대 다큐멘터리 영화음악 제작에 참여하여 매우 독창적이고 감각적인 음악들을 남기고 있다. 무진스키의 음악은 현대음악 시기에 존재하지만 조성의 성격을 버리지 않고 경제적인 아이디어와 서정적인 선율, 복조성, 9음 음계 등 신고전주의적이며 신낭만주의적인 특징을 가지고 있어 매우 독창적이고 작품성 있는 음악으로 평가받고 있으며 오늘날 영화음악과 재즈음악 발전에 매우 좋은 토양이 되었다는 점에 그 의미가 크다고 할 수 있다.

This study aimed at examining the music world of the composer Muczynski, who played an important and meaningful role in the various experimental trends of music which began to appear in the early $20^{th}$ century, and his works, thereby understanding his relationship with the development of music of various genres today. In the study, his pieces of piano music among his works, which formed the basis for his music, were analyzed. The study examined stylistic characteristics, that is techniques of various types including form, melody, harmony, tonality, rhythm and structure, and introduced the composer's growth in terms of music and philosophical background. Muczynski, the composer who showed the characteristics of neoclassicism, neoromanticism and neobaroque in contrast to the various forms of the $20^{th}$ music, namely music of free styles including atonal music, twelve-tone technique, avant-garde music and electronic music, used traditional forms. However, the characteristics of his works are very free. In addition, in the 1960s, he participated in the production of documentary movie music, creating very creative and sensational music. Muczynski's music has the features of tonality and shows neoclassic and neoromantic features including economical idea, lyrical melody, bitonality and nine-note scale. His music, therefore, is being evaluated as very creative and valuable and is largely significant in that it has provided a good basis for the development of modern movie music and jazz music today.

키워드

참고문헌

  1. Ahn, Kwang Sun. "An Analytical study of the variations on the theme of Paganini's twenty-fourth caprice, Op.1 by Busoni, Friedman, and Muczynski," D. M. A. dissertation. University of North Texas, 2000.
  2. Arias, Enrique Alberto. Alexander Tcherepnin: a Bio-Bibliography. New York: GreenWood Press, 1989.
  3. Burge, David. Twentieth-Century Piano Music. The Scarecrow Press, Inc.(Lanham, Maryland, Toronto, Oxford), 2004.
  4. Burge, David. "Review: Robert Muczynski's Mask, Op.40" Notes, 38(1981)
  5. Freundlich, Irwin. "Review: Suite for Piano, Op.13 by Robert Muczynski" Notes, 20, No.4 (Autumn, 1963)
  6. Hawkins, John Allen. "The Piano Music of Robert Muczynski: A Performance-Tape and Study of His Original Works for Piano Solo," D. M. A. dissertation. University of Maryland, 1980.
  7. Junling, Naomi Janette. "The Development of The Solo Piano Suite Through The 20th Century," D. M. A. dissertation. Columbia University, 1980.
  8. Kostka, Stefan. 박재은 역. Materials and Techniques of Twentieth-Century Music (20세기 음악의 소재와 기법), 서울: 예당출판사, 1999.
  9. Muczynski, Robert. " American Composer Sketches," Music Educators Journal, Vol. 53, No. 6 (Feb. 1967)
  10. Muczynski, Robert. Robert Muczynski Collected Piano Pieces. New York: Schirmer, 1990.
  11. Pasler, Jann. "Neo-romantic".The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. S. Sadie and J. Tyrrell. London: Macmillan.
  12. Simmons, Walter G. "Robert Muczynski." The New Grove Dictionary of American Music. ed. W. Hitchcock and S. Sadie. London: Macmillan, 1986.