DOI QR코드

DOI QR Code

망가진 시선으로부터 확장된 추상까지

From Broken Visions to Expanded Abstractions

  • Hattler, Max (School of Creative Media, City University of Hong Kong)
  • 투고 : 2017.11.01
  • 심사 : 2017.11.26
  • 발행 : 2017.12.31

초록

최근 영화적 제작에서 필름과 애니메이션은 입체시각과 3D 댑스를 관객들을 위해 만들고 있다. 소비자 입장의 VR 기술의 성숙은 동시에 미디어 제작 추세를 3D 공간, 컴퓨터 게임에서 포르노 비디오 그리고 아카데미에 노미네이트된 VR 단편 'Pearl'에 이르기까지 박차를 가한다. 이 모든 작업들이 양안시차의 정도에 반응하는 우리의 눈이 뇌의 좌우반구에 영향을 받아 입체시를 이루는 입체 퓨전과 연관이 있다. 이는 인간의 정상 시각을 모방한 것이다. 하지만 실험적 작업에서는 3D 공간 제작이 바람직한 것만은 아니다. 본인의 추상 애니메이션 작품에서, 본인은 2D의 평평함과 장소의 혼돈성을 즐겨 사용한다. 이러한 점이 본인이 추상적 시각을 추구하는 부분이다. 내 앞에 있는 것과 무엇이 뒤에 있는지를 즉각적으로 이해할 수 없어서, 감상에서 요구되는 효과를 강화한다. 2015년에 큐레이터인 제프리 쇼(Jeffrey Shaw)가 나에게 아니마 믹스 비엔날레(2015~2016)를 위한 입체시각 작품 제작을 요구했다. 이것이 나로 하여금 어떻게 3차원에서 초결정적 공간보다 입체경이 장소적 시각의 혼돈을 성취하는가라는 질문에 대한 호기심이 일도록 만들었다. 그리고 연달아서, 어떻게 추상과 실험 움직임 이미지 실행이 입체경으로부터 새로운 시각과 네러티브 기회를 여는 해택을 얻을 수 있는가, 만약 유기적인 융합을 넘어서는 방법으로 사용된다면 말이다. 주목할 만한 작업은 전통성 내의 전형적인 예, 양안시에 대한 확장된 접근이 본 논문에서 논의될 것이다. 본고에서는 본인이 아니마믹스 비엔날레를 위해 작업한 반복 입체시 애니메이션 III=III의 간략한 소개와 예술가들이 관심가질 만한 기술, 즉 입체시와 관련된 더욱 실험적이고 확장된 작업방법에 대해 논할 것이다.

In recent years, film and animation for cinematic release have embraced stereoscopic vision and the three-dimensional depth it creates for the viewer. The maturation of consumer-level virtual reality (VR) technology simultaneously spurred a wave of media productions set within 3D space, ranging from computer games to pornographic videos, to Academy Award-nominated animated VR short film Pearl. All of these works rely on stereoscopic fusion through stereopsis, that is, the perception of depth produced by the brain from left and right images with the amount of binocular parallax that corresponds to our eyes. They aim to emulate normal human vision. Within more experimental practices however, a fully rendered 3D space might not always be desirable. In my own abstract animation work, I tend to favour 2D flatness and the relative obfuscation of spatial relations it affords, as this underlines the visual abstraction I am pursuing. Not being able to immediately understand what is in front and what is behind can strengthen the desired effects. In 2015, Jeffrey Shaw challenged me to create a stereoscopic work for Animamix Biennale 2015-16, which he co-curated. This prompted me to question how stereoscopy, rather than hyper-defining space within three dimensions, might itself be used to achieve a confusion of spatial perception. And in turn, how abstract and experimental moving image practices can benefit from stereoscopy to open up new visual and narrative opportunities, if used in ways that break with, or go beyond stereoscopic fusion. Noteworthy works which exemplify a range of non-traditional, expanded approaches to binocular vision will be discussed below, followed by a brief introduction of the stereoscopic animation loop III=III which I created for Animamix Biennale. The techniques employed in these works might serve as a toolkit for artists interested in exploring a more experimental, expanded engagement with stereoscopy.

키워드

참고문헌

  1. Akten, M. (2017a) Fight (VR artwork)
  2. Akten, M. (2017b) "FIGHT (2017)". Memo Akten Official Website http://www.memo.tv/fight/
  3. Akten, M. (2017c) "FIGHT! Virtual Reality Binocular Rivalry (VRBR)". Medium.com. https://medium.com/@memoakten/fight-virtual-reality-binocular-rivalry-89a0a91c2274
  4. Blake, R., Logothetis, N. K. (2002). "Visual competition". Nature Reviews Neuroscience. 3 (1): 13-21. http://doi.org/10.1038/nrn701
  5. Buerkner, S. (2013) The Chimera of M. (stereoscopic animation film, 25'12", UK)
  6. Dali. S. (1977) Dali's Hand Drawing Back the Golden Fleece in the Form of a Cloud to Show Gala the Dawn, Completely Nude, Very, Very Far Away Behind the Sun (two stereoscopic panels, oil on canvas, 60 x 60 cm)
  7. Dali. S. (1972-73) Dali from the Back Painting Gala from the Back Eternalized by Six Virtual Corneas Provisionally Reflected in Six Real Mirrors (stereoscopic paintings, left and right, unfinished)
  8. Dali, S. (1979-1980) Athens Is Burning! The School of Athens and the Fire in the Borgo (stereoscopic paintings, left and right)
  9. Garvey, G. (2005a) "Gregory Garvey". ACM SIGGRAPH 2005 Electronic Art and Animation Catalog (SIGGRAPH '05), 66-67. New York, NY, USA: ACM http://dx.doi.org/10.1145/1086057.1086089
  10. Garvey, G. (2005b) Homage to the Square: Stereoscopic Suprematist Composition II (Inkjet print, stereoscope)
  11. Goshima, K. (2013) Shadowland (stereoscopic film, 14'32", Japan)
  12. Goshima, K. (2014) "Shadowland". CyberArts 2014, Ars Electronica, 26-27.
  13. Hattler, M. (2011) Forms II (Karate) (Pulfrich effect animation loop, 1'08", USA / UK / Germany) http://maxhattler.com/forms/
  14. Hattler, M. (2016a) III=III (stereoscopic animation loop, 2'12", Hong Kong / Germany) http://www.maxhattler.com/iii-iii
  15. Hattler, M. (2016b) "III=III". POST PiXEL. Animamix Biennale 2015-16, 32-34. Hong Kong: Leisure and Cultural Services Department (exhibition catalogue)
  16. Osborne, P. (2016) Pearl (VR animated film, 5'38", USA)
  17. Scroggins, M. (n.d.) "Binocular Rivalry and Luster". https://michaelscroggins.wordpress.com/explorations-in-stereoscopic-imaging/retinal-rivalry-and-luster/
  18. Sorensen, V. (1993a) Maya (stereoscopic animation film, 7'15", USA)
  19. Sorensen, V. (1993b) "Maya". Vibeke Sorensen Official Website http://vibeke.info/maya/
  20. Sorensen, V. & Russett, R. (1999) "Computer Stereographics: The Coalescence of Virtual Space and Artistic Expression". Leonardo, 32(1), 41-48. http://doi.org/10.1162/002409499552984
  21. Williams, B. (2014) Red Capriccio (anaglyph stereoscopic video, HDV, 6' HD, USA / Canada) http://blakewilliams.net/red-capriccio-2014/
  22. Williams, B. (2015) "3D in the 21st Century. Becoming 3D". Mubi.com https://mubi.com/notebook/posts/3d-in-the-21st-century-becoming-3d