DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Development Direction of Reading Education in the 2015 Revised Curriculum

2015 개정 교육과정에 따른 독서교육의 발전 방향 모색 - 교과서 수록 읽기자료를 중심으로 -

  • 최영임 (공주대학교 사범대학부설고등학교)
  • Received : 2017.11.20
  • Accepted : 2017.12.23
  • Published : 2017.12.30

Abstract

The purpose of this study is to present the development direction of future reading education by examining the characteristics of reading materials within the high school textbook developed as the 2015 revised curriculum. For this purpose, reading materials of high school textbooks were analyzed in Korean language, mathematics, English, integrated science, and integrated social studies. The analysis criteria of reading materials were subject type, purpose, and student activities. As a result of the study, reading materials on various themes such as humanity, liberty, culture, environment, and district were presented in the integrated society and integrated science textbook of the 2015 revised curriculum. In particular, the Korean language curriculum was composed of a unit called "reading one book in one semester". However, most reading materials have no guidance on reading effective or reading direction, and lack of reading materials and information for extended reading. The reader's reading of the textbook was found to be simply supplementing the learning content of each unit or presenting fragmentary cues for conceptual purposes. This suggests that there is a lack of awareness of students' interest in reading, internalization of reading, and extension of reading. In this paper, we suggest supplementary materials of reading materials for expanding the high school textbooks, and explore the developmental relationship between textbooks and reading education through suggestions on aspects of textbook composition and teaching methods.

본 연구의 목적은 2015 개정 교육과정으로 개발된 고등학교 교과서의 읽기자료 특성을 조사하여 향후 독서교육 발전 방향을 제시하는 것이다. 이를 위해 국어, 수학, 영어, 통합과학, 통합사회 주요 교과를 대상으로 고등학교 교과서의 읽기자료를 분석하였고, 읽기자료의 분석 기준은 주제 유형, 목적, 학생 활동이었다. 연구 결과, 고등학교 통합사회와 통합과학 교과서에는 인간, 자유, 문화, 환경, 지구 등 다양한 주제의 읽기자료가 각 단원의 개념과 연관되어 제시되고 있었다. 특히 국어교과는 한단원에만 '한 학기에 한권의 책 읽기'라는 단원이 신설되어 있었다. 그러나 대부분 읽기자료가 효과적인 독서 전략이나 독서 방향에 대한 안내가 없으며, 읽기자료의 양이 부족하고 확장적 독서를 위한 자료나 정보가 부족함을 알 수 있었다. 교과서의 읽기자료가 각 단원의 학습 내용을 단순하게 보충하거나 개념 이해를 위한 단편적인 단서로만 제시되고 있음을 알 수 있었다. 또한, 교과의 읽기자료 제시가 나열식으로 단순하게 전개되어 있으며, 읽기자료가 학생들의 독서 흥미, 독서의 내면화 그리고 독서 확장을 위한 도구로는 미흡함을 알 수 있었다. 본 논문은 고등학교 교과서의 확장을 위한 읽기자료의 보조 자료를 제안하고, 교과서 구성 측면과 수업 방법 측면에 대한 제안을 통해 교과서와 독서교육의 발전적 관계를 모색해보았다.

Keywords

References

  1. Go, Sung-Eun et 6. 2017. Matematics. Seoul: GoodbookSinsago Press.
  2. Jong, Min et 28. 2017. Korean. Seoul: Heneamedu press.
  3. Jung, Dae-Hong et 11. 2017. Integrated Science. Seoul: Goldstar press.
  4. Kim, Chang-Won et 23. 2015. A Study on Directionn of The 2015 Revised National Curriculum Development Through Teachers'Planning-National Curriculum of Korean. KEDI Research Report CRC 2015-25-3.
  5. Kim, Chang-Won et 28. 2015a. The Study on Direction of The 2015 Revised National Curriculum of Korean Development. KEDI Research Report ORM 2015-56-2.
  6. Lee, Kun-Ho, Lee-Beung-Chon, Ka, Eun-Ah, Lee, Ju-Yun, Kim, Hyun-Sook. 2015. The Study Development of Adapt Revised National Curriculum with Competitive Countries. KEDI Research Report RRC 2015-6.
  7. Min, Chan-Kyu et 7. 2017. English. Seoul: Jihak press.
  8. Ministry of Education. 2014. 2015 Integrated Education curriculum of Liberal arts and natural sciences the General Guidelines. Sejong: Ministry of Education Development.
  9. Ministry of Education. 2015. 2015 National Curriculum. [Ministry of Education No. 2015-71]
  10. Park, Beung-Gi et 11. 2017. Integrated Society. Seoul: Visang press.
  11. Park, Chan-Gun. 2015. "An Analysis of Problems and Legal Directions in the Roles of the Government and Mechanisms Related to Curriculum Decisions." The Journal of Curriculum Studies. 33(4): 145-172.
  12. So Kyung-Hee. 2015. "Issues in the general guideline draft for the 2015 National Curriculum: Remaining tasks for subject matter curriculum development." The Journal of Curriculum Studies. 33(1).
  13. Song, jin-Oug. 2014. A Study on the Reconstruction of integrated Science Education curriculum of liberal arts and natural sciences. Sejong: Ministry of Education Development.
  14. 한국교육과정평가원. 2015. 2015 개정 교과 교육과정 시안 개발 연구II-국어과 교육과정. 서울: 한국교육과정평가원.
  15. 한국창의재단. 2015. 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구 II-국어과 과정. 서울: 한국교육과정평가원.