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Development of the Algorithm of a Public Transportation Route Search Considering the Resistance Value of Traffic Safety and Environmental Index

교통안전, 환경지표의 저항값을 고려한 대중교통 경로 탐색 알고리즘 개발

  • Kim, Eun-Ji (Dept. of Urban and Transportation Engineering, Univ. of Kongju) ;
  • Lee, Seon-Ha (Dept. of Urban and Transportation Engineering, Univ. of Kongju) ;
  • Cheon, Choon-Keun (Dept. of Civil and Environmental Engineering, Univ. of Kongju) ;
  • Yu, Byung-Young (Dept. of Traffic planning. of Kunhwaeng)
  • 김은지 (국립공주대학교 도시.교통공학과) ;
  • 이선하 (국립공주대학교 도시.교통공학과) ;
  • 천춘근 (국립공주대학교 건설환경공학부) ;
  • 유병영 (건화엔지니어링 교통계획부)
  • Received : 2017.01.19
  • Accepted : 2017.02.03
  • Published : 2017.02.28

Abstract

This study derived the algorithm of a public transportation route search that adds safety and environmental costs according to user preference. As the means of an algorithm application and evaluation, Macro Simulation, VISUM was conducted for an analysis. The route using the subway, which is relatively low in safety and environment resistance value was preferred, and it was analyzed to select the safe and environmental route even though it detours. This study can be applicable when to verify the algorithm of route search considering safety and environment, and when introducing the algorithm of route search according to user preference in the smart-phone application in the future, it can provide users with very useful information by choosing a route as for safety and environment, and through this, the quality of user-friendly information provision can be promoted.

기존 경로 탐색 알고리즘은 최단거리, 최단시간 등 교통지표를 계수로 활용한 최단경로탐색 알고리즘에 국한되어 있다. 본 연구에서는 이용자 선호도에 따른 안전, 환경 비용을 추가한 대중교통 경로 탐색 알고리즘을 도출하였다. 알고리즘 적용 및 평가 방안으로 Macro Simulation인 VISUM으로 분석을 시행하였다. 안전, 환경 저항값에 따라 버스보다 지하철을 이용한 경로를 더 선호하였으며, 우회하더라도 안전하고 환경적인 경로를 선택하는 것으로 분석되었다. 본 연구는 안전, 환경을 고려한 타 경로탐색 알고리즘 검증 시 활용이 가능하며, 향후 스마트폰 Application에 이용자 선호에 따른 경로탐색 알고리즘을 도입할 시 안전, 환경에 대한 경로를 선택하여 이용자들에게 매우 유용한 정보를 제공할 수 있으며, 이를 통해 이용자 친화적인 측면의 정보제공 질 향상을 도모할 수 있다.

Keywords

References

  1. Kim J. N., Kim H. T. and Ahn C. W.(2011), "Routing Algorithm for Multiple Environment using Genetic Algorithm," The institute of Electronics and information Engineers, vol. 38, no. 2A, pp.333-336.
  2. Korea Development Institute(2008), Study to Revise and Supplement the Sectoral Guidelines for Preliminary Feasibility Studies for Road and Railroad Projects, pp.346-354.
  3. Korea Railroad Research Institute(2010), Study on Reduction of Greenhouse Gas in the Railway Countermeasures against Climate Change, pp.67.
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  5. Ok S. H., Ahn J. H., Kang S. H. and Moon B. G.(2010), "A Combined Heuristic Algorithm for Preference-based Shortest Path Search," vol. 47, no. 8, pp.74-84.
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Cited by

  1. 환승 저항을 고려한 운행시간표 기반 대중교통 다중 경로 탐색 알고리즘 vol.17, pp.3, 2018, https://doi.org/10.12815/kits.2018.17.3.72
  2. 스마트 모빌리티를 위한 경로변경이 가능한 스마트 셔틀 운행기법 연구 vol.13, pp.3, 2017, https://doi.org/10.17661/jkiiect.2020.13.3.243