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한식당의 서비스스케이프가 지각된 가치 및 고객만족에 미치는 영향

The Effects of Servicescapes of the Korean Restaurants on Perceived Value and Customer Satisfaction

  • 서동환 (대구가톨릭대학교 외식산업학) ;
  • 유영진 (대구가톨릭대학교 외식산업학)
  • 투고 : 2016.10.24
  • 심사 : 2016.11.21
  • 발행 : 2017.02.28

초록

본 연구의 목적은 한식당의 서비스스케이프가 지각된 가치와 고객만족에 유의한 영향을 미치는지를 실증적으로 분석하는 것이다. 수집된 자료는 SPSS 22.0과 AMOS 22.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석 및 공분산 구조분석을 실시하였다. 본 연구의 실증분석에 따른 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 서비스스케이프의 공간성, 심미성, 청결성, 편리성, 안락성 요인 모두 지각된 가치에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 서비스스케이프 중 심미성, 청결성, 안락성 요인이 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 지각된 가치는 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 연구결과를 통하여 지각된 가치와 고객만족도를 향상시킬 수 있는 전략적 시사점을 제시하였다.

The purpose of this study is to examine the effects of servicescapes of the Korean restaurants on perceived value and customer satisfaction. Collected data were analyzed by frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis and covariance structure analysis using SPSS 22.0 and AMOS 22.0 programs. The results of this study are as follows: First, among factors of servicescape, space, aesthetics, cleanliness, convenience and comfort had a significant influence on perceived value. Second, among factors of servicescape, aesthetics, cleanliness and comfort had a significant influence on customer satisfaction. Third, perceived value had a significant influence on customer satisfaction. Finally, the conclusion section suggested strategic implications to induce perceived value and customer satisfaction based on the findings.

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