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Consumer-brand Relationship Quality Formation of Potential Consumers for an Automotive Brand: Effectiveness of Native Advertising

자동차 브랜드 잠재소비자의 소비자-브랜드 관계 품질 형성에 대한 연구: 네이티브 광고의 효과를 중심으로

  • Received : 2017.01.17
  • Accepted : 2017.02.01
  • Published : 2017.02.28

Abstract

This study aims to examine the effects of native advertising on consumer-brand relationship quality (BRQ) formation of the potential consumers in the context of an automotive brand. Specifically, the study verifies (1) whether the respondents cognize the content of native advertisement as an advertisement and (2) how the value dimensions of native advertising impact BRQ through brand attitude (BAT). To fulfill the purposes, the researchers categorized three types of advertisements (product, brand and non-commercial) and then showed three manipulated stimuli to potential consumers in the automotive market before measuring. The findings drawn from the 345 valid cases are as following. First, the rate of respondents' advertising recognition is low in the non-commercial advertisement, while it is high in ones of product and brand. Second, most of the respondents perceive less irritation toward the native ads, especially toward the non-commercial advertisement. Third, the entertainment and informativeness of native advertising positively influence BRQ, while the effect of irritation on BRQ is negative. Also, the effects of advertising value dimensions on BRQ are all mediated by BAT.

본 연구의 목적은 자동차 브랜드 잠재소비자의 소비자-브랜드 관계 품질 형성에 있어서 네이티브 광고가 미치는 영향을 평가하는 것이다. 구체적으로 본 연구는 (1) 네이티브 광고의 유형에 따라 광고인지 여부와 광고가치의 차이, (2) 네이티브 광고의 광고가치가 브랜드 태도를 매개로 하여 소비자-브랜드 태도에 미치는 영향을 평가하였다. 이를 위해 본 연구에서는 네이티브 광고를 목적에 따라 제품광고, 브랜드 광고, 비상업적 광고로 분류하고, 네이티브 광고의 형태로 제작한 후에 해당 자극물을 잠재소비자들에게 제시하여 자료를 수집하였다. 345부의 유효표본으로부터 도출된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 응답자들은 비상업적 광고에 대해 낮은 광고인지 반응을 보이지만, 제품광고와 브랜드 광고에 대해서는 대부분 광고인 것을 인지하였다. 둘째, 응답자들은 네이티브 광고에 대해 전반적으로 낮은 불편성을 느끼는 것으로 나타났으며, 특히 비상업적 광고에서 가장 낮게 평가되었다. 셋째, 네이티브 광고의 유희성, 정보성은 브랜드 태도를 매개하여 소비자-브랜드 관계 품질에 긍정적인 영향을 미치고, 불편성은 부정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다.

Keywords

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