DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Production Plan for Reducing Cybersickness in Virtual Reality Game

가상현실 게임의 사이버 멀미 감소를 위한 연출 방안에 관한 연구

  • 정세아 (숭실대학교 SW특성화대학원) ;
  • 김홍윤 (한서대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2017.02.03
  • Accepted : 2017.03.03
  • Published : 2017.03.30

Abstract

Virtual reality technology is recognized as a next-generation technology and can create realistic environments like the real world and reproduce sensory experiences. And it is a cutting-edge technology that allows humans to experience the same real-world experience in a virtual world by computing the five senses with computers. Also Virtual reality is a technology that has the advantage of experiencing reality in cyberspace and is applied to content such as movies and games. However, many users who use virtual reality can feel cybersickness. And it especially in virtual reality games. This is an important issue for the virtual reality game industry to be resolved. Main symptoms of cyberscickness include dizziness, headache, and vomiting. Existing motion sickness and symptoms are similar, but the cause of cybersickness is different from traditional sickness. Therefore, this study uses virtual reality games and data from various organizations to determine the causes of cybersickness. Also, it intends to contribute to the development of the virtual reality game industry by presenting methods to supplement these problems.

Keywords

References

  1. 한경훈.김현택, "사이버멀미의 유발원인과 감소 방법," 한국심리학회지, 제23권, 제2호, 2011, pp. 287-299.
  2. 김윤정, "VR콘텐츠의 멀미유발요인 감소를 위한 연출법 연구," 한국애니메이션학회 논문지, 제12권, 제2호, 2016, pp. 27-45.
  3. 이희석, "VR게임 사용의도에 영향을 미치는 요인 분석," 연세대학교 석사학위논문, 2016.
  4. 김영종, "다목적시각언어를 이용한 가상현실 사용자 인터페이스," 디지털산업정보학회 논문지, 제12권, 제2호, 2016, pp. 31-39.
  5. 배혜진, "Delphi와 AHP를 이용한 가상현실 게임 구성요소와 중요도에 관한 연구 : FPS 게임을 중심으로," 인제대학교 석사학위논문, 2003.
  6. 한국인터넷진흥원, Power Review, 2015, p. 22.
  7. 양한울.박한.김진.박준, "사이버 멀미에 대한 연구통향 및 개선 방향," 한국컴퓨터종합학술대회 논문집, 2015, pp. 1401-1403.
  8. 황인재.김석찬.장은희.전현진.천예슬.박창훈.김현택, "가상환경에서 사이버멀미 경감을 위한 독립적 시각 전경 효과," 한국심리학회지: 인지 및 생물, 제24권, 제3호, 2012, pp. 251-263.
  9. 이홍섭.박의준, "3D HMD의 멀미증상 완화를 위한 조작방법에 관한 연구," 한국컴퓨터게임학회논문지, 제27권, 제4호, 2014, pp. 85-91.
  10. 경훈.박창훈.김응석.김대근.우성호.김현택, "뇌기반 3D 가상환경 멀미 경감 솔루션 개발," 한국문화산업학술대회, 2011, pp. 151-156.
  11. 민병철, "3D 입체영상에서 휴먼 팩터에 관한 연구," 숭실대학교 석사학위논문, 2011.
  12. 이정택, "3차원 입체 영상 시스템에서 멀미증상 완화를 위한 영상처리기법 연구," 광운대학교 석사학위논문, 2011.
  13. 한국콘텐츠진흥원, CT 인사이트, 2012, p. 2.
  14. 배성실.이정민.안성수, "3D VR 기반의 교육 콘텐츠 개발 시스템 구현," 디지털산업정보학회 논문지, 제12권, 제1호, 2016, pp. 97-106.
  15. 감기택, 이형철, 이승현, "시각적 피로도에 영향을 미치는 시청거리와 깊이방향의 운동속도," 한국감성학술대회, 제12권, 제2호, 2009, pp. 169-180.

Cited by

  1. 컴퓨터게임 원작 영화의 흥행성에 관한 연구 -영화 워크래프트 : 전쟁의 서막을 중심으로- vol.13, pp.4, 2017, https://doi.org/10.17662/ksdim.2017.13.4.193
  2. Digital Media Application Technology of Mobile Terminals Based on Edge Computing and Virtual Reality vol.2021, pp.None, 2021, https://doi.org/10.1155/2021/3940693