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도시가스 정압기 안전운영을 위한 인터랙티브 훈련 방안 연구

A Study of Interactive Training Methods for the Safe Operation of City Gas Governor

  • 김형진 (고등기술연구원 플랜트엔지니어링본부) ;
  • 박찬국 (고등기술연구원 플랜트엔지니어링본부) ;
  • 이재용 (고등기술연구원 플랜트엔지니어링본부) ;
  • 이춘식 (고등기술연구원 플랜트엔지니어링본부) ;
  • 유철희 (한국가스안전공사 가스안전연구원)
  • 투고 : 2016.12.02
  • 심사 : 2017.01.13
  • 발행 : 2017.02.28

초록

도시가스 정압기 안전 운영을 위한 운전원 안전훈련시스템의 주요 구성 요소 중 하나인 안전훈련 시나리오를 설계하고 구현함에 있어서, 단일 시나리오가 일방적으로 진행되는 기존 훈련 방식을 개선한 훈련 방안을 연구하였다. 안전훈련시스템과 운전원간의 상호 작용을 통해 훈련 시나리오의 다양성을 향상시켜 훈련 효과를 올리는 방안으로 플랜트 안전훈련 플랫폼 상에서 적용 가능한 Finite State Machine 모델 기반의 인터랙티브 훈련 방안을 개발하였다. 본 훈련 시나리오 시스템으로 인해 향후 확장된 대상 플랜트에의 안전훈련시스템 적용 가능성을 기대해볼 수 있었다.

We developed the safety training methods which improve the current methods by overcoming the single scenario-based one-way communication between trainee and training system. We improved the design and implementation of the safety training scenarios, which is one of the most important components of the plant safety training system for safe operation of the city gas governor. The diversity and training effects of the training scenarios can be improved by interactive training between the plant safety training system and operators. The interactive training methods were developed based on Finite State Machine model which is applicable to and based on plant safety training platform. We could see the possibility of applying this method of safety training scenario system to other domain of plant safety training system.

키워드

참고문헌

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피인용 문헌

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