DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Reading Education Program on Middle School Students' Attitudes toward School Violence and Empathic Ability

독서교육 프로그램이 중학생의 학교폭력태도와 공감능력에 미치는 영향에 관한 연구

  • Received : 2017.02.17
  • Accepted : 2017.03.09
  • Published : 2017.03.30

Abstract

The purpose of this study is to present the need of developing reading education programs for preventing school violence that reading education program has on teenagers' attitude, awareness and empathy of school violence. According to the analysis results is as follows. First, Reading education program influenced on the attitude of the school violence. They had a meaningful effect about the sub-factor of the school violence permissive, attitude for the victim and attacker. Second, Reading education program had an influence on empathy ability. They had a meaningful effect about the sub-factor of the empathy ability take view point, empathic concern, individual anguish and imaging.

본 연구는 학교폭력 예방을 위한 독서교육 프로그램이 청소년의 학교폭력 태도와 인식, 공감 능력에 어떤 영향을 미치는지 파악하고자 하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 독서교육 프로그램은 학교폭력 태도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 학교폭력 태도의 하위 영역인 폭력에 대한 허용적인 태도, 가해자 및 피해자에 대한 태도, 학교폭력이 발생하였을 때 대처하는 태도 등에서 통계적으로 유의미한 효과가 나타났다. 둘째, 독서교육 프로그램은 공감 능력에 영향을 주는 것으로 나타났다. 공감 능력의 하위 영역인 관점 취하기, 공감적 관심, 개인적 고통, 상상하기에서 통계적으로 유의미한 결과가 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육부. 2016. 교육부 보도자료 [online]. [cited 2017.2.15]. . (Ministry of Education. 2016. Ministry of Education News [online]. [cited 2017.2.15]. .)
  2. 권선영. 2011. 그림책을 활용한 독서치료프로그램이 초등학생의 자기존중감과 공감능력에 미치는 효과. 석사학위논문. 경희대학교 교육대학원. (Kwon, Seon-Yeong. 2011. The Effect of a Bibliotherapy Program by Picture Book on the Self-Esteem and Empathy Ability of Elementary School Children. M.A. thesis. Kyung Hee University.)
  3. 김성은. 1997. 학생의 감정공명과 학업성적, 학급 내 사회성, 학교에 대한 태도와의 관계에 대한 연구. 석사학위논문. 중앙대학교 대학원. (Kim, Sung Eun. 1997. The Relationship on Empathy, Academic Performance, Social Status within Class, Attitudes toward School of the Student. M.A. thesis. Chung-Ang University.0
  4. 김이경, 최명선. 2012. 공격적인 아이 이해하기. 파주: 한국학술정보. (Kim, Y. and M. Choi. 2012. Understanding of Aggressive Behaviors of Children. Paju: KSI.)
  5. 박민. 2012. 인지적 공감과 정서적 공감. 재활심리연구, 19(3): 387-405. (Park, Min. 2012. "Cognitive and Affective Empathy: Implications for Psychopathology and Psychological Rehabilitation." Journal of Rehabilitation Psychology, 19(3): 387-405.)
  6. 박혜원. 2002. 공감훈련이 여중생의 공감능력과 자아존중감에 미치는 효과. 석사학위논문. 연세대학교 대학원. (Park, Hyewon. 2002. A Study of Effects of Empathy Training on the Empathic Ability and the Self-esteem of Junior High School Students. M.A. thesis. Yonsei University.)
  7. 박효정, 정미경, 박종효. 2007. 학교폭력 예방 프로그램 개발 연구. 서울: 한국교육개발원. (Park H., M. Chung, and J. Park. 2007. Research on Development of Programs for Prevention of School Violence. Seoul: Korean Educational Development Institute.)
  8. 법제처. 2017. 학교폭력 개요 [online]. [cited 2017.3.7]. . (Ministry of Government Legislation. 2017. School Violence Summary [online]. [cited 2017.3.7]. .)
  9. 연합뉴스. 2017. 유네스코 "전 세계 학생 8%, 매일 괴롭힘 당해". 1월 17일. (UNESCO All over the World Student 8%, Everyday Bullying. 2017. Yonhapnews, January 17.)
  10. 오계선. 2008. 독서치료프로그램이 초등학교 아동의 공격성에 감소에 미치는 효과. 석사학위논문. 연세대학교 대학원. (Oh, Gye Seon. 2008. The Effect Of Bibliotherapy Program influences on the Aggression of Elementary School Students. M.A. thesis. Yonsei University.)
  11. 장금순. 2005. 민속놀이를 활용한 초등학생 학교폭력 예방 프로그램 개발 연구. 박사학위논문. 숙명 여자대학교 대학원. (Jang, Geum Soon. 2005. A Study on Elementary School Sutdents' School Violence Prevention Program Development Using Traditional Games. Ph. D. diss. Sookmyung Women's University.)
  12. 조정실, 차명호. 2012. 교사와 학부모를 위한 학교폭력 상담. 서울: 학지사. (Cho, J. and M. Cha. 2012. Counseling Program to of school violence for Teacher and Parents'. Seoul: Hakjisa.)
  13. 조현주. 2016. 중학생 집단독서치료 프로그램의 활동 내용 분석. 석사학위논문. 경성대학교. (Cho, Hyun-Joo. 2016. Analysis of Activities of Group Bibliotherapy of Middle School For Students. M.A. thesis. Kyungsung University.)
  14. 책으로따뜻한세상만드는교사들. 2001. 독서교육 길라잡이. 서울: 푸른숲. (ChaekDaSe. 2001. Guidance of Reading Education. Seoul: Purunsoop.)
  15. EBS. 2012. 학교란 무엇인가. 서울: 중앙북스. (EBS. 2012. What is the School. Seoul: Chungangbooks.)
  16. Shaw, M. 2004. Comprehensive Approaches to School Safety and Security: An International View. International Center for Prevention of Crime, Canada [online]. [cited 2017.2.15]. .
  17. Singer, T. 2006. "The Neural Basis and Ontogeny of Empathy and Mind Reading." Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 30(6): 855-863. https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2006.06.011

Cited by

  1. 사회복지 전문가 참여형 도서관 아웃리치 모델 개발을 위한 핵심 요소 도출 vol.52, pp.3, 2018, https://doi.org/10.4275/kslis.2018.52.3.363
  2. 출판 플랫폼으로서의 도서관 - 독립출판을 통해 바라본 출판과 도서관의 상생 - vol.49, pp.4, 2017, https://doi.org/10.16981/kliss.49.4.201812.21